„Din estimările noastre, piaţa produselor certificate bio se situează între 35 şi 40 de milioane de euro. Raportat la numărul de locuitori ai ţării, la gradul de educaţie şi la legăturile din ce în ce mai strânse cu Vestul Europei, este un consum extrem de mic. Vorbim de un potenţial fantastic de mare de creştere a pieţei, care este corelat cu nivelul de trai. Cu cât o să câştigăm mai mulţi bani, cu atât mai mult ne vom permite să mâncăm bio. Însă preţurile sunt deocamdată mari raportate la cât câştigă românii. Cu toate acestea, vedem un trend puternic de creştere, iar cine face acest business cu conştiinţă, şi nu cu dorinţa de a se îmbogăţi peste noapte, va construi un business bun.” Ciprian Stancu, fondator Republica BIO
Joi
19.01.2017
Business-uri francizabile, din dorinţa fondatorilor de a promova un stil de viaţă sănătos
 

Trebuie, încă de la început, făcută o distincţie foarte clară între conceptele „bio” şi ‘’mâncare sănătoasă”, gen vegetariană, raw sau raw vegan. În vreme ce ‘’bio’’ se referă la produse care sunt verificate, inspectate şi certificate de o entitate independentă, respectiv de un organism de control, ‘’mâncare sănătoasă” este un concept mult mai larg.

Toate previziunile pe care le-am făcut în fiecare dintre ultimii 3 ani, privind creşterea pieţei, s-au confirmat. Până în momentul în care piaţa va atinge cel puţin 500 de milioane de euro, segmentul bio cred că este o nişă de consum”, susţine Ciprian Stancu, fondator Republica BIO.

Particularităţile pieţei bio

Particularităţile pieţei de la noi sunt cu mult diferite de Occident. În primul rând, valoarea coşului de cumpărături bio este mult mai mică. În al doilea rând, frecvenţa de cumpărare este mult mai redusă. În al treilea rând, gradul de fidelitate a consumatorilor faţă de consumul bio este redus. Nu este încă un comportament stabil, la modul: ’’am decis că de astăzi anumite produse (legume, fructe, carne) trebuie să fie bio, şi doar asta cumpăr’’.

Consumatorii români încă testează produsele bio. Beneficiile lor însă nu apar peste noapte. Şi, din acest motiv, este uşor să îşi piardă motivaţia şi să revină la produsele convenţionale de fabrică, pline de aditivi şi pesticide. În Vest, consumatorul ştie că produsele bio au grijă de sănătatea lui zeci de ani. El vrea să trăiască o viaţă bună şi îndelungată. Se gândeşte la consecinţele pe care le au în viitor deciziile lui de astăzi. Noi gândim încă pe termen foarte scurt.

„Hai să ne uităm la mâncarea nesănătoasă: sunt pline shaormeriile, pizzeriile şi lanţurile de fast food. E simplu să intri în aceste locuri, să cumperi mâncare ieftină, gustoasă, plină de mirodenii, dar lipsită de orice valoare nutritivă. Ţi-ai potolit foamea, îţi vezi mai departe de treabă. E târziu, peste câţiva ani, când îţi dai seama că te-ai îngrăşat sau că mergi lunar la medic. Vesticii au un calcul foarte simpu: mâncare ieftină fără nutrienţi + medici + medicamente = mâncare bio nutritivă. Românii, din păcate, aleg prima parte a ecuaţiei. Şi avem parte de boli şi de o speranţă de viaţă mai redusă”, atrage atenţia Ciprian Stancu.

Fot: Republica BIO

Republica BIO a funcţionat un an şi jumătate în online, după care a păşit în retailul fizic, printr-un magazin deschis în zona Băneasa, deschis în toamna anului trecut.

Ciprian Stancu face precizarea că „încă nu am închis situaţiile fianciare pe 2016, însă avem o creştere de 300% a afacerii faţă de 2015. Pentru 2017 pregătim febril modelele de francizare, atât pentru magazinul fizic - în ţară şi în Europa -, cât şi pentru cel online, disponibil doar în afara României. Însă avem multe direcţii de business în dezvoltare, veţi vedea în curând rezultatele unei munci de 2 ani. Republica BIO devine în curând un brand european.”

Cum e cu raw, cu vegan-ul, şi raw vegan-ul?

Acest segment de piaţă a apărut în urmă cu 5 ani, nefiind în acest moment foarte dezvoltat, nici foarte bine definit, şi având puţini competitori.

Ne dorim să le arătăm celor din jur că sănătatea nu este o serie de restricţii, o dietă sau un program de detox, ci un echilibru gustos. E simplu: mănânci sănătos, te simţi bine, energia pe care o primeşti te ajută să îţi continui cu poftă planurile tale de zi cu zi. Din păcate, atunci când vrei să faci alegeri sănătoase, nu prea ai de unde. Dacă nu ai timp să găteşti, prânzul de la birou este, de cele mai multe ori, un compromis. Vrem să schimbăm asta”, susţine Roxana Petre, fondator Bistro Raw Vegan, un concept pe care îl doreşte replicat sub formă de franciză - în prima etapă, în provincie.

Roxana Petre precizează că produsele pe care le foloseşte nu sunt certificate bio – „ar trebui să coste mai mult decât dublu şi nu am cum să mă adresez acestui segment de piaţă”, – însă este vorba de legume şi fructe proaspete, procurate de la agricultorii locali, iar mâncarea este, de asemenea, proaspătă, preparată zilnic.

Meniul bistro-ului pe care il manageriază este foarte variat: raw – produse vegetale crude (legume, fructe, seminţe), cel mult mixate la blender; vegan - produse vegetale calde, trecute printr-un tratament termic aldente, la tigaie, sau supe blendate; raw vegan – un mix dintre cele două reţete/variante. În ofertă se regăsesc şi abonamentele raw vegan fără gluten, cu produse create special pentru cei care suferă de boala celiacă.

FlorideLux a deschis o noua florarie la Cluj Fot. Bistro Raw Vegan - fotograf: Andrei Stama

„Acordăm clienţilor care au avut o hrană ce includea carnea tot suportul în materie de informaţii; îi întrebăm dacă au mai mâncat până acum raw, dacă nu, îi sfătuim să treacă întâi prin raw vegan, pentru că acest proces trebuie să fie unul lent, ca organismul să se poată obişnui cu acest stil de viaţă, nu trebuie să îl forţăm”, menţionează Roxana Petre.

Într-o fază iniţială, Bistro Raw Vegan intenţionează să ajungă, sub formă de franciză, în oraşele mari, cum ar fi: Timişoara, Cluj, Oradea, Constanţa, Braşov, Arad, Ploieşti, Piteşti, Iaşi. Momentan nu este în plan francizarea şi în Bucureşti – unde se doreşte extinderea prin unităţi proprii -, dar nici nu este exclusă această idee.

Vrei să fii la curent cu informaţiile despre francize? Abonează-te la newsletterul franchising.info.ro !


Maria Vaschi
ziarist

Subiecte populare in Forum

Fornetti Food & Beverage, un nou concept street-food premium

Buna seara, sunt Ana-Maria as dori mai multe informatii pentru deschiderea noului concept Fornetti Food&Beverange in franchising, acest concept ma intereseaza mult deoarece...

1 Declaratii
Final 10.11.2017
De la conceptul “5 to go” la cel de “social bar”

Daca ar fi si putin controlate, eventual sa emita si bon fiscal ar fi fost cu totul altfel. Speram pe viitor sa vedem si cafea buna la 5 to go. Succes!

1 Declaratii
Final 31.01.2017
Franciza Star Kebab trece Prutul

Vrei sa ști despre francize

1 Declaratii
Final 07.10.2016
Cafenea in loc de masina!

Ma mandresc cu acest copil. Impresionant articolul din pundtul lui de gandire. Multumesc celui ce l-a scris pentru ca in fraze scurte si concise a reusit sa exprime cum acest...

1 Declaratii
Final 01.09.2016
Fornetti încheie cu succes reorganizarea

Ai revenit si ma bucur caci imi lipseau articolele tale...mult succes

2 Declaratii
Final 19.06.2015
Fornetti încheie cu succes reorganizarea

In sfarsit un nou articol ,asteptam si ma bucur mult de tot...mult succes FORNETTI

2 Declaratii
Final 18.06.2015
McDonald’s România, preluat de un rus

Cu noul patron o sa le mearga la fel de bine...renumele e deja.

3 Declaratii
Final 12.05.2015
McDonald’s România, preluat de un rus

Premiile pentru studenti este un obicei care ar trebui pastrat si urmat de toti angajatorii.Nu pot trece cu vederea originea noului  angajator si nu as vrea sa am dreptate dar...

3 Declaratii
Final 11.05.2015