2017-02-01

Cum să reuşeşti ca antreprenor în industria fast-food

Olivian Miţaru, partener francizat Spartan, vorbeşte despre motivele care l-au determinat să aleagă acest brand

A descoperit Spartan în calitate de client, în 2015, când a intrat pur şi simplu într-unul dintre restaurantele din Timişoara. A fost impresionat de produse, de gust, de profesionalismul angajaţilor. A devenit interesat de această marcă, astfel că a intrat pe site-ul companiei să afle mai multe informaţii; a contactat managementul şi a demarat discuţiile, care s-au finalizat în luna iulie. A pornit la drum împreună cu un partener, Oliver Popescu, însă acesta a decis, mai târziu, să plece din ţară; aşa că, începând din 2017, este unic asociat în firma pe care a înfiinţat-o în 2015, S.C. Oli&Oli Food S.R.L., care în 2016 a avut o cifră de afaceri de 0,8 milioane de euro (3,2 milioane lei).

spartan Fot. S.C. Oli&Oli Food S.R.L.

„Am deschis primul restaurant stradal în Arad, pe 3 iulie 2015. A fost o zi extrem de importantă pentru mine, am ştiut că e începutul unei perioade în care voi munci extraordinar de mult ca să am rezultate! E foarte important să reuşeşti cu primul restaurant deschis, e şi un prag psihologic... Pentru că a mers foarte bine, am fost ofertaţi apoi de cei de la mall-ul Atrium din Arad să intrăm în food-court-ul lor. Am acceptat şi am deschis al doilea restaurant, la opt luni după primul, în aprilie, iar la aproximativ cinci luni l-am inaugurat şi pe al treilea, în centrul comercial River Plaza din Râmnicu Vâlcea.” Olivian Miţaru, partener francizat Spartan

Ce v-a determinat să alegeti acest tip de franciză, în industria fast-food, şi nu altul?

Eu am terminat Facultatea de Informatică în Timişoara, dar, ca mulţi alţi tineri, am început să lucrez încă din studenţie. Am muncit în industria HoReCa timp de cinci ani, perioadă în care am învăţat foarte mult despre acest domeniu, despre ce înseamnă interacţiunea cu oamenii - personal şi clienţi -, despre ce înseamnă să-ţi vinzi produsul. Experienţa ca manager în HoReCa m-a făcut să realizez că am găsit o nişă care mă pasionează şi unde mă şi pricep. Aşadar, mi-am dat seama că-mi place domeniul şi că vreau să continui să mă dezvolt pe partea aceasta, pe cont propriu.

Cum au fost începuturile?

Spartan nu a fost singurul brand pe care l-am luat în calcul atunci când m-am hotărât să-mi deschid un restaurant în sistem de franciză. Am analizat foarte multe oferte de pe piaţa de fast-food şi le-am studiat din punct de vedere al valorii mărcii, al investiţiei necesare şi al profitabilităţii. Studiile pe care le-am făcut, precum şi experienţa de manager m-au determinat să-mi dezvolt un stil de gândire foarte analitic, aşa că mi-am făcut bine temele înainte de a mă aventura în acest business. Din punctul meu de vedere, trebuie să ai, de la bun început, un plan clar de recuperare a investiţiei, precum şi un plan de marketing consolidat. În cazul nostru, acest plan a dat rezultate încă din primul an de activitate. Mi-a plăcut şi faptul că Spartan este un brand tânăr şi dinamic şi apreciez şi celelalte valori pe care le promovează: gust unic, spirit luptător, ambiţia de a reuşi prin calitatea produselor, prin dedicarea şi profesionalismul oamenilor implicaţi.

Câte unităţi manageriaţi în prezent şi ce intenţii de dezvoltare a afacerii aveţi în plan?

În acest moment am trei restaurante deschise: două în Arad şi unul în Râmnicu Vâlcea, iar pe 1 noiembrie îl inaugurăm şi pe cel de-al patrulea, în Shopping City Râmnicu Vălcea, centrul comercial dezvoltat de cei de la NEPI. Mai am în plan câteva deschideri pentru 2017, dar nu pot să spun nimic exact până nu finalizez discuţiile. Oricum, vreau să mă axez, deocamdată, pe zona Transilvaniei. Aş mai vrea să deschid un restaurant în Arad, piaţă pe care o cunosc deja foarte bine şi unul în Oradea.

Care sunt criteriile de alegere a locaţiilor?

În primul rând, centrul comercial trebuie să aibă trafic mare – la fel zona în care va fi amplasat restaurantul, dacă discutăm de restaurant stradal. În cazul restaurantelor stradale, ne orientăm spre cele mai circulate străzi, situate de regulă în centrele oraşelor. În viitor îmi doresc să deschid mai mult în centre comerciale, dar acest lucru nu înseamnă că exclud complet noi inaugurări stradale. E adevărat că în centrele comerciale sunt chirii mai mari, dar, în acelaşi timp, ai costuri mai mici de amenajare şi eşti scutit de una dintre cele mai mari probleme cu care te confrunţi atunci când deschizi un restaurant la stradă: birocraţia din sistemul administraţiei locale.

spartan

Fot. Spartan / S.C. Oli&Oli Food S.R.L

Care sunt avantajele şi - de ce nu? - dezavantajele unui business din industria fast-food?

Cred că cele mai importante ingrediente ca să reuşeşti ca antreprenor în această industrie, şi în orice altă afacere, sunt implicarea şi pasiunea, plăcerea de a-ţi face treaba zi de zi. La ce ritm alert există în zona de fast-food, trebuie să fii prezent 100%, să rezolvi orice problemă apare şi să te gândeşti din timp şi la ce impedimente ar putea apărea. E important să ai întotdeauna soluţii de rezervă. Cele mai mari probleme cu care se confruntă industria fast-food la ora actuală sunt, în opinia mea: birocraţia din cadrul primăriilor, lipsa forţei de muncă bine calificate şi infrastructura proastă din România. În momentul în care deţii restaurante în oraşe şi zone diferite din ţară, e important să poţi ajunge rapid dintr-un loc în altul, iar şoselele naţionale nu ne ajută foarte mult în acest sens.

Un aspect foarte important care stă la baza succesului mărcii Spartan este calitatea ingredientelor. Carnea nu are niciun aditiv şi este carne 100%! Toţi puii sunt crescuţi la sol şi hrăniţi cu mâncare naturală. Fabrica “Spartan” este in Bucureşti şi este una dintre cele mai moderne din ţară, avem crescătorie şi abator propriu. Până si baiţul în care se condimentează carnea este natural, din ardei kapia. Toată pâinea se face proaspătă în restaurant, toate sosurile sunt preparate în restaurant. Avem, la fiecare meniu principal, minimum 5 salate combinate. Oferim şi un produs fresh, salata, care a crescut în vânzări cu 10% faţă de anul trecut.

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank