Mărci puternice - noile standarde

Top zece francize americane de succes în ultimul an potrivit revistei Entrepreneur:
1. 7-Eleven
2. McDonald’s
3. Dunkin’ Donuts
4. The UPS Store
5. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches
6. Dairy Queen
7. Ace Hardware
8. Wingstop Restaurants
9. Sport Clips
10. RE/MAX
Miercuri
05.04.2017
În comparație cu lista Top Francize de anul trecut realizată de revista Entrepreneur din SUA, anul acesta s-au schimbat multe lucruri în clasament.
 

La începutul acestui an, revista americană Entrepreneur publica lista top 500 cele mai de succes francize americane – o ierarhie care va indica tendințele și direcțiile de dezvoltare și în mod inevitabil au un impact asupra francizei pe piața mondială, deoarece majoritatea sistemelor de clasificare s-au răspândit dincolo de piața nord-americană.

Interesant este faptul ca Entrepreneur a introdus pentru acest an noi criterii. Această modificare a fost de ajuns pentru a răsturna clasamentul primelor zece locuri, apărând astfel șase nume noi. Care sunt si ce inovații aduc ele pentru a perturba stabilitatea clasamentului francizelor americane?

Formule de succes

Putem aminti că timp de 38 de ani, pentru stabilirea francizelor clasate in top 10, au fost folosite aceleasi criterii care includ: dimensiunea rețelei de franciză, rata de creștere, puterea financiară și stabilitatea sistemului, valoarea investiției inițiale, vârsta companiei, numărul de ani în franciză, procentul de acorduri reziliate. În acest an, formula include criterii suplimentare care, de fapt, joacă un rol-cheie în operațiunile rețelei francizate: nivelul de sprijin primit de francizat, durata de formare, asistență în negocierea contractului de închiriere a spațiilor de birouri sau găsirea unor surse de finanțare sunt doar o parte dintre indicatorii unui sistem puternic. Recunoașterea mărcii și prezența pe rețelele sociale pot indica, de asemenea, conceptele care lucrează pentru a dezvolta relațiile cu clienții, precum și atunci când încearcă să ajungă la noi grupuri de consumatori. Toate acestea, combinate cu indicatori financiari, ajută la clasificarea celor mai puternice branduri și subliniază sistemele cu cele mai bune condiții pentru francizați.

Zece cele mai de succes

În acest an, în topul clasamentului se găsește lanțul de supermarketuri 7-Eleven. După cum arată datele, cu un motiv bun. Nu numai că este cea mai mare franciză din lume, în funcție de numărul de francizați (58.524 locatii), 7-Eleven este mult peste medie în toate celelalte criterii, inclusiv creșterea, sprijinul acordat, puterea brandului și stabilitatea sistemului. Este un brand care în ultimii zece ani și-a perfecționat abilitățile pentru a satisface în mod corespunzător nevoile și dorințele clienților, prin introducerea continuă de noi produse și îmbunătățirea calității și rapiditatea serviciilor. Punctul forte al brandului și al rețelei este dat de faptul că numai în ultimul an a deschis 3.133 de magazine noi (în medie, 8,5 magazine pe zi).

Pe al doilea loc este McDonaldʹs și este interesant faptul că acesta este cel mai bun loc ocupat vreodată de această franciză în lista Entrepreneur. Ținând cont că în urmă cu doar câțiva ani McDonald trecea printr-una dintre cele mai întunecate perioade din istoria sa, o astfel de poziție înaltă dovedește că anumite sisteme de franciză sunt prea mari pentru a nu fi luate în calcul. În spatele lui McDonald, de fapt, se află un an bun. În ofertă a fost introdus un mic dejun pe tot parcursul zilei, compania s-a angajat să folosească pui crescut bio, fără utilizarea antibioticelor și a scos ingredientele artificiale și conservanții din meniul lor. În plus, introducerea de chioșcuri self-service (chioșcuri cu auto-comandă) și cu servire la masă atrag clienții, aducând creșterea traficului. Ei au deschis 655 de noi restaurante în regim de franciză. Este un sistem mare și nu doar daca ne gândim la numărul de restaurante (36.500), ci și la faptul că pentru pregătirea și formarea noului proprietar de franciză McDonald este necesară o perioada între 9 și 18 luni.

Ca de fiecare dată, majoritatea sistemelor de franciză încă provin din domeniul gastronomiei și ospitalității. În acest an, al treilea loc este ocupat de lanțul de cafenele Dunkin ’Donuts, iar pe al cincilea loc se află sistemul de franciză care anul trecut a fost cel mai de succes, și anume Jimmy John’s Gourmet Sandwiches. Locul al șaselea, cel mai bun de până acum în istoria sa, este deținut de lanțul Dairy Queen, cunoscut pentru meniul său de dulciuri, în timp ce pe locul al optulea îl găsim pe Wingstop restaurant, un lanț de restaurante în stil "aviator" care, destul de convenabil, oferă aripi de pui. Fiind unul dintre "noii jucători" care au intrat in top 10, Wingstop este o noutate reală între conceptele culinare - dacă vorbim despre meniu, în plus față de cunoscutele aripioare, lanțul a dezvoltat puternic segmentul de "food to go". În acest fel, Wingstop a redus în mod semnificativ costurile de exploatare ca avantaj în fața altor francize similare. Cu toate acestea, un pas important a fost vânzarea prin intermediul rețelelor sociale, deoarece clienții pot comanda produse alimentare prin intermediul Twitter, Facebook sau Messenger. Rezultatul - vânzările on-line generează acum 19% din veniturile totale, de patru ori mai mult decât în ​​2012.

Printre "numele noi" din Top 10 sisteme de franciză există UPS Store, un lanț de puncte de vânzare poștale, care au dezvoltat de-a lungul anilor, ca specialitate, o gamă largă de servicii poștale și de curierat, astfel încât acoperă: serviciile de ambalare și de transport pachete, de livrare a documentelor, transportul de mărfuri, servicii de imprimare (cărți de vizită, pliante, broșuri ...), de imprimare 3D, ajută întreprinderile mici (servicii de contabilitate, resurse umane sau de marketing, suport IT ...). UPS Store se clasează pe locul al patrulea fiind cea mai bună poziție de până acum, având mai mult de 4.500 de sucursale în SUA și aproape 5.000 în străinătate. Este interesant faptul că majoritatea noilor sucursale din ultimii trei ani sunt deschise de francizații UPS existenți. Acest lucru arată clar că sistemul funcționează.

Brand-ul care în acest an este pe locul șapte există de 93 de ani - Ace Hardware este un lanț de magazine de bricolaj care vinde "totul pentru casă", iar acest lucru este, probabil, unul dintre motivele pentru care acest tip de afacere a trecut prin momente dificile - chiar și în timpul recesiunii, atunci când nu exista nevoia de-a investi prea mult în renovare, oamenii tot fac investiții în întreținerea casei și gospodăriei. Ace Hardware, cu siguranță, este o bună oportunitate. Anul trecut, conform declarației companiei, a fost al cincilea an consecutiv în care a deschis mai multe magazine (160) decât au fost închise (90). În acest moment, au mai mult de 4.300 de sucursale în Statele Unite și în jur de 4.900 în alte țări. Beneficiarii acestei francize se bucură de o mare libertate în ceea ce privește activitățile de planificare și gama de produse, venind astfel mai ușor în înâmpinarea cerinței clienților.

Cea mai mare surpriză a Tpo 10 din acest an este lanțul de saloane de frizerii pentru bărbați Sport Clips, clasat pe locul nouă. Și, după cum sugerează și numele, este un "lounge tematic", pe teme de sport. Serviciile de care pot beneficia clienții sunt: spălarea părului, tuns și masaj la gât, iar întregul tratament nu durează mai mult de 20 de minute. Specializarea și viteza de lucru sunt ingredientele de bază ale formulei de succes pentru companie. Numai în ultimul an au fost deschise un număr de 150 de noi saloane. Începând din anul 2012, lanțul de frizerii s-a extins și în Canada. Sport Clips se mândrește că este singurul lanț național de frizerii care are deschise locații în toate cele 50 de state din USA și că au ajuns la 1.625 sucursale deschise în America de Nord și în Canada.

Pe locul al zecelea în topul celor mai de succes francize americane se află RE / MAX, un gigant printre companiile de brokeraj de bunuri imobiliare. Acesta este un semn de recuperare a pieței imobiliare din America, dar, de asemenea, un semn că brandurile cunoscute sunt preferate de clienți. Este interesant faptul că ultimul an a generat o creștere de 64% a agențiilor din afara pieței din SUA. RE / MAX a înregistrat creșterea numărului de sucursale din Statele Unite ale Americii cu 104 francize în ultimul an. Sub acest brand operează acum 7.275 agenții în întreaga lume și mai mult de 3.600 în Statele Unite.


Mircea Coman
franchise consultant