2017-09-27

Iată o idee de franciză și în domeniul agriculturii ...

Descoperă o idee de afacere care merită studiată și ar putea fi un model de succes și pentru piața românească! Înscrie-te acum la newsletter pe site-ul franchising.info.ro și ai acces la tipuri variate de francize!

Agricon este o companie germană care oferă soluții digitale pentru cultura plantelor. Compania are afaceri în franciză, în șapte țări.

MC Fot. MC

Investiția inițială în afacere a fost de 27 mii euro - costul unei mașini complet echipate din Germania pentru a putea strânge probe din teren.

Compania germană "Agricon" furnizează soluții digitale pentru culturi agricole. Acest lucru înseamnă că agricultorii sunt asistați în utilizarea mai eficientă a mașinilor și utilajelor existente, a mijloacelor de producție și a timpului de lucru, precum și în procesul de îmbunătățire semnificativă a eficienței culturilor.

"Am început afacerea în 2011, iar compania a crescut rapid și continuă să crească. Tatăl meu este fermier, așa că am petrecut mult timp pe câmp încă din copilarie, însă știam că vor exista puține șanse de succes pentru două gazde într-un singur loc. Apoi am lucrat ca angajat, dar mi-am dat seama că nu-mi puteam realiza ambițiile personale. Cu ajutorul unor cunoștințe și mulțumită circumstanțelor, am ajuns la șeful "Agricon" din Germania, care a avut ideea dezvoltării afacerii în franciză și astfel cooperarea noastră a început ", își amintește Gatis Bērziņš, francizat din Latvia.

Compania germană dezvoltă în prezent rețeaua de franciză în Ucraina, Polonia, România, Moldova, Ungaria și Serbia. Franciza letonă are drepturi exclusive de dezvoltare în statele baltice. Inițial, acordul de franciză a fost încheiat pentru activități economice în Letonia. Cu toate acestea, sub îndrumarea francizorului Agricon, Lituania și Estonia sunt, de asemenea, active. Echipa are 18 angajați - patru lituanieni, doi estonieni și 12 letoni: "Dintre toți partenerii în franciză ai companiei, modelul francizei letone s-a dezvoltat cel mai mult. Cred că un francizat trebuie să fie foarte motivat să investească energie și resurse în propria companie. Cred că astfel de opinii și auto-motivația m-au ajutat să transform afacerea într-un exemplu pentru alți parteneri de franciză", spune Gatis.

Căutam cauza și prescriem rețeta

Specialiștii companiei pregătesc rețete pentru fertilizarea solului, precum și pentru dezvoltarea anumitor îngrășăminte, instalează echipamente pentru tractoarele clienților, care evaluează automat calitatea fotosintezei și a altor factori de creștere. Când câmpul este nou, echipa companiei își concentrează toată energia astfel încât serviciul oferit să devină o rutină zilnică pentru agricultori.

"Eu sunt ca un "doctor", cu o gândire fără compromisuri în domeniul agronomiei. Trebuie să fiu informat pentru a determina cauzele exacte ale problemelor culturilor de plante. Eu sunt cel care caută soluții și dezvoltă rețete adecvate. Până acum fermierii erau doar "farmaciști", deoarece agricultorul s-a bazat pe sfaturi de la vânzătorii de pesticide și îngrășăminte", spune G. Bērziņš. Doar o companie din Letonia este recunoscută pentru metodele de cultivare precise. Cu toate acestea, Gatis nu este îngrijorat de prezența concurenților, deoarece este convins de abordarea individuală a companiei sale și de calitatea înaltă a serviciilor.

Aproximativ 1000 de ferme sunt active, iar compania are o colaborare de rutină și de calitate cu 80 dintre acestea: "Nu sunt deloc puține. În ceea ce privește potențialii clienți și cei pentru care agricultura este ca o afacere de bază, suntem foarte aproape de ceea ce au realizat germanii în ultimii 20 de ani. Trebuie remarcat faptul că o mare parte din fermierii noștri nu pot folosi serviciile noastre din cauza tehnicilor depășite, dar cred că există progrese în Letonia. Potențialul este foarte ridicat, dar mai sunt încă multe de făcut", spune Bērziņš.

Începutul e simplu: îți trebuie ceva instruire și o mașină

Investiția inițială în afacere a fost de 27 de mii de euro, reprezentând costul unei mașini complet echipate din Germania pentru a putea strânge probe din teren. Acest cost acordat francizorului Gatis a fost amortizat în cursul primului an. Investiția a fost suficientă pentru a genera flux de numerar și istoricul financiar pentru achizițiile viitoare. "Anul următor mi-am putut permite deja două mașini mai echipate. De asemenea, a fost închiriat sediul de birouri, inițial un spațiu mic pentru trei angajați, dar deocamdată ne-am stabilit într-o zonă extinsă în Valdlaučiai. pentru că este o zonă mai familiară pentru agricultori.", spune Gatis Bērziņš.

Întrucât afacerea de franciză a fost un test al francizorului, Gatim nu a stabilit un depozit inițial pentru franciză. Taxa lunară se calculează din cifra de afaceri: "Pe lângă taxa lunară, contractul stipulează că cel puțin 6% din cifra de afaceri ar trebui cheltuite pentru activitățile de marketing. Dar, în realitate, operând în toate cele trei țări baltice, cheltuim până la 10% din cifra de afaceri pentru activitățile de marketing. Între timp, mi-am dat seama că suma unor astfel de taxe lunare de franciză este prea mare pentru dezvoltarea unei afaceri de succes. Împreună, analizând toate cheltuielile, am reușit să reduc comisionul lunar cu 2 %. Am permis astfel companiei să genereze venituri stabile care sunt investite în forța de muncă și în echipamente", explică Gatis.

Cheltuielile lunare relativ mari sunt legate de repararea autovehiculelor datorită calității slabe a infrastructurii de drumuri din zona de lucru, deoarece eșantioanele de sol sunt scoase de pe șosea de un vehicul rutier. De asemenea, trebuie efectuate plăți suplimentare pentru testele de

laborator ale probelor de plante și pentru achiziționarea de echipamente din Germania, care sunt vândute operatorului la costul de cumpărare. A existat o perioadă în care costurile ridicate au dus la o decizie de creștere a prețurilor serviciilor.

Francizorul oferă companiei sprijin intelectual, pe care dl Berzins este foarte interesat să îl folosească. Sunt prezentate noi sfaturi privind modul în care serviciile să devină mai eficiente în relațiile cu clienții. În fiecare an, partenerii de franciză sunt de asemenea instruiți. Anul trecut, sesiunea de instruire a avut loc în Letonia, când toți participanții au avut ocazia să viziteze cele mai de succes ferme din Letonia. "Proprietarii oferă, de asemenea, cursuri de formare la cerere. Din Germania am împrumutat de asemenea noțiuni din sistemul de politică a prețurilor, am învățat cum să calculez prețurile și salariile angajaților. Am adaptat acest sistem conform nevoilor mele și calculele au fost mult mai simple", spune Gatis.

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

MC

Franchise Consultant
Trimite pe autor

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank