Fast Food în Top 100 francize

În mod tradițional, lista celor mai de succes francize este dominată de afaceri din gastronomie și catering, dintre care cele mai frecvent întâlnite sunt restaurantele fast food și pizzeriile.
Miercuri
27.12.2017
Conceptele gastronomice domină lista francizelor din Top 100 Global Franchises, publicată de compania de consultanță FranchiseDirect.
 

Clasamentul Top 100 Francize Internaționale include francize din industrii variate, de la alimentație publică și fitness până la hoteluri și multe altele. În acest an, lanțurile de restaurante fast-food McDonald’s (1), KFC (2) și Burger King (3) se situează pe primele locuri, chiar în această ordine, deschizând lista celor mai de succes francize din lume (Top 100 Global Franchises). Pentru McDonald’s, acesta este cel de-al doilea an consecutiv când se află în partea de sus a listei, confirmând că schimbările sistematice în afaceri - de la creșterea numărului de unități în franciză, până la un meniu simplificat datorită îngrijorării cu privire la calitatea alimentelor – au dat roade. Cele mai importante poziții din listă, potrivit raportului companiei de consultanță FranchiseDirect, sunt deținute de primele trei mărci americane datorită rezultatelor obținute, în special în afara piețelor interne. Și, în timp ce în America, cele mai multe lanțuri tradiționale din domeniul gastronomic luptă să-și crească vânzările și să-și extindă rețeaua, pe piețele externe, ritmul de expansiune continuă într-un ritm bun care, după cum arată această listă, a influențat în mod decisiv stabilitatea generală și rentabilitatea sistemelor de franciză.

În top 10, în acest an, figurează nume renumite - Subway (4), lanțul de servicii cu cea mai rapidă servire din lume; 7-Eleven (5), un lanț de bunuri de consum și cel mai mare lanț de franciză din lume din punct de vedere al numărului de unități (aproape 60.000 de magazine în întreaga lume); franciza rent-a-car Hertz (6); Pizza Hut (7); precum și trei hoteluri - Marriott (8), Wyndham (9) și Hilton (10).

Se poate spune că, în mod tradițional, majoritatea categoriilor de clasificare a francizelor aparțin sectorului gastronomic și al alimentației - în acest an, există 39 de categorii. Restaurantele fast-food și pizzeriile sunt dominante, iar lista cuprinde branduri pe care partenerii de franciză le caută în această regiune - Dairy Queen, Arby și Denny’s. Alte categorii vizate sunt curățătoriile (există 12 astfel de francize), urmate de sectorul automobilelor (cu șase francize), de managementul hotelului (cu cinci francize) și de îngrijirea corporală (cu cinci francize). Pe lângă faptul că cele cinci francize hoteliere au intrat în top, de reținut este că toate aceste francize se află chiar în partea de sus a listei. Printre acestea (12), se numără franciza britanică InterContinental Hotels & Resorts, cu cea mai bună cotație din Europa.

De asemenea, nu este deloc surprinzător faptul că majoritatea sistemelor de franciză provine din Statele Unite ale Americii, care deține 80 de sisteme în acest an. SUA are, de asemenea, cea mai mare piață de francize din lume și este o țară în care franciza se dezvoltă de aproape 100 de ani. În timp ce în alte părți ale lumii acest model de afaceri a luat amploare de-abia în ultimele decenii, francizarea în America este o modalitate sigură de extindere a afacerilor, cu reglementări și proceduri precise. Cu toate acestea, tocmai datorită dimensiunii, nivelului de dezvoltare și numărului de sisteme de franciză, piața din SUA are o concurență foarte puternică. Se estimează că în America există mai mult de 700.000 de unități de franciză care operează în prezent. Pentru companiile din alte țări care intenționează să intre pe această piață, gradul de concurență și numărul de concurenți fac această decizie și mai dificilă.

Anul trecut, franciza suedeză Husse (88), cunoscută pentru livrarea la domiciliu a produselor alimentare pentru câini și pisici, a decis să facă acest pas. Husse este unul dintre cele 20 de sisteme francizate care au ajuns pe lista celor mai de succes 100, fără a veni din SUA. De mai mulți ani, Husse a fost singurul francizor din această industrie, care a intrat în Top Francize. Sistemul suedez are acum peste 1.100 de francizați în peste 40 de țări, iar rețeaua de franciză se extinde acum în Serbia, Croația, Slovenia și Macedonia.

În plus față de franciza britanică InterContinental și cea suedeză Husse, printre cele mai de succes francize din lume, în acest an, se numără brandurile din Franța (Carrefour, Casino, Auchan, Europcar, Yves Rocher, Paris Baguette), Japonia (Kumon), Spania (Dia, Nomasvello, Naturhouse, Pressto), Canada (Yogen Fruz, H & R Block, Tim Hortons, Pita Pit, Tutor Doctor), Vom Fass și Australia (Cartridge World).

Pressto este o franciză spaniolă de curățare și spălare chimică, înființată în 1994. Acum este prezentă în 24 de țări, pe 5 continente și operează peste 520 de unități.

Pressto este bine poziționată printre marile francize din lume ca un concept unic, sigur și profitabil, fapt pentru care este prezentă și în Top 100 francize internaționale. După ce s-a concentrat pe piețe precum Orientul Mijlociu, Asia de Sud și Africa, brandul Pressto a început o nouă etapă de expansiune în Europa, vizând și România, unde francizorul caută Master Francizat printre companii serioase, cu capital suficient, care ar avea dreptul exclusiv de a dezvolta brandul Pressto pe piața locală. Mai multe detalii privind acest model de afacere se regăsesc în catalogul de franciză atașat mai jos.

Francizele din Top 100 Global Franchises se remarcă din mii de francize care au investit în strategii de expansiune internațională. FranchiseDirect urmărește în jur de 5.000 de sisteme de franciză din întreaga lume și evaluează succesul conceptului pe baza unor criterii obiective și măsurabile, cum ar fi mărimea sistemului în funcție de numărul de unități, cifra de afaceri, stabilitatea și ritmul de creștere, numărul anilor de funcționare și extinderea pe piața internațională. În plus, o pondere importantă în sistemul de clasificare o au și alte trei criterii cu impact direct asupra comunităților în care se dezvoltă afacerile în franciză, cum sunt cele mai bune practici în domeniul sprijinirii și formării francizatului, politica de mediu și responsabilitatea socială.


Business Development Manager