Fenomenul instituțiilor de plată ia amploare

Partenerul va primi acces la un sistem de transferuri transfrontaliere, o platformă de procesare a plăților și la sistemul de afaceri dezvoltat de francizor. Rolul său va fi să atragă clienți.
Luni
12.03.2018
Paysera combină cu succes transferul internațional de bani, schimbul valutar și procesarea electronică a plăților. Ce va câștiga francizatul acestei mărci ne spune Julija Vilkute, Manager dezvoltare business la Paysera.
 

Paysera a început să funcționeze în 2004, în Lituania, iar în anul 2012, Banca Centrală i-a acordat licența pentru a opera o platformă pentru transferul internațional de bani, schimb valutar și prelucrarea plăților electronice. În prezent, compania are peste 100 de angajați și colaborează cu peste 50 de bănci din Uniunea Europeană, care deservesc sute de mii de clienți. Acum proprietarul mărcii dorește să extindă rețeaua de franciză pe alte piețe. După deschiderea unui punct de lucru în Anglia, a început să caute francizați în Europa. Astfel că primii francizați funcționează deja în Slovenia, Bulgaria și Letonia. România este una dintre piețele în care francizorul a lansat oferta de franciză.

Antreprenorii care doresc să ofere clienților lor o gamă mai largă de servicii financiare pot să dezvolte și sistemul de plăți cu carduri.

“Francizatul își va începe afacerea în industria fin-tech. El va fi responsabil pentru achiziție, vânzări, activitățile de marketing și dezvoltarea companiei. La rândul său, francizorul va asigura integrarea și adaptarea sistemelor necesare, accesul la infrastructura internațională a băncilor și a altor parteneri, pregătirea și sprijinul necesar, precum și materialele de marketing și de vânzări” - declară Julija Vilkute, Manager dezvoltare business la Paysera.

Aderarea la rețea ca operator unic necesită totuși o investiție mare. Costul este estimat de francizor la 200.000 de Euro. Suma include taxa inițială de franciză, crearea infrastructurii de afaceri, precum și fonduri pentru acoperirea costurilor de exploatare pentru primul an de funcționare. Mai devreme sau mai târziu, afacerea va începe să genereze profit, iar veniturile din serviciul de plăți pentru clienți vor acoperi cheltuielile legate de atragerea acestora.

Cu toate acestea, nu doar investiția este necesară pentru a începe o afacere în sistemul de franciză Paysera. Francizatul va trebui în plus să îndeplinească toate cerințele legale pentru a obține statutul unei instituții naționale de plată. Cerințele detaliate în această privință sunt specificate în Regulamentul BNR nr. 21 din 23 octombrie 2009, privind înființarea și derularea activității instituțiilor de plată. Aceasta prevede asigurarea unui management stabil și prudent și aplicarea unor soluții organizaționale adecvate. Desigur, însă, cerința cea mai serioasă este de a avea o sumă substanțială de 200.000 de euro pentru a asigura capitalul inițial. Este important faptul că acest capital nu poate proveni din împrumuturi, credite sau surse nedivulgate.

Întreprinderile de plată necesită o paletă diversificată de activități deoarece marjele la tranzacțiile cu clienții sunt mici. Principalele surse de venit sunt tranzacțiile de schimb valutar și plățile prin comerțul electronic. Francizatul trebuie să se gândească că, pe măsură ce va atrage mai mulți clienți, cu atât mai mare va fi cifra de afaceri. Și o cifră de afaceri mai mare înseamnă costuri mai mici, ceea ce înseamnă, la rândul său, profituri mai mari” - explică Julija Vilkute.

După cum argumentează Julija Vilkute, perspectivele optimiste pentru potențialii francizați sunt legate de dezvoltarea pieței de comerț electronic.

“În 2017, comerțul electronic a obținut o cotă de 9,8% din vânzările realizate în comerțul cu amănuntul din întreaga lume și se estimează o creștere anuală de 20% în următorii ani. În același timp, de mulți ani, valoarea totală a tranzacțiilor fără numerar a crescut, în medie, cu o rată uluitoare de 42%. Toate acestea înseamnă că utilizarea metodelor de plată electronică va înregistra, de asemenea, o creștere rapidă” - spune Julija Vilkute.


Fornetti Food & Beverage (FFB) üzlet
Florentina Pene
Business Development Manager