2018-04-20

Femeile își regăsesc libertatea în lumea francizelor

Cum decid femeile să cumpere o franciză? Motivele principale sunt aceleași ca și în cazul bărbaților. În spatele acestei decizii, există o dorință rezonabilă de abordare a unui sistem care are un concept de afaceri dovedit și obține rezultate excelente.

Cu toate acestea, există și argumente specifice doar femeilor. Rezultatele cercetărilor din Statele Unite ale Americii, cea mai mare și cea mai avansată piață de francize din lume, indică o tendință neobișnuită și anume că procentul femeilor care decid să cumpere o franciză este în continuă creștere. Vom afla care este cauza, făcând o analiză a celei mai dezvoltate piețe a francizelor, din SUA, care își va face simțită evoluția și își va pune amprenta probabil, în următorii ani, asupra piețelor de franciză din Europa.

PROFIT system Fot. PROFIT system

Femeile antreprenor reprezintă, în prezent, aproximativ 25% din numărul total al antreprenorilor, la nivel mondial, care conduc afaceri în franciză, potrivit datelor furnizate de PricewaterhouseCoopers și Asociația Internațională de Franciză.

În ultimii șase ani, între 2011 și 2017, procentul femeilor care au achiziționat francize în Statele Unite ale Americii a crescut cu 71%, în timp ce procentul bărbaților a crescut doar cu 26%, potrivit FranNet, un serviciu de consultanță în franciză care are birouri în America de Nord. Informații similare au fost publicate și de Asociația Internațională de Franciză. În conformitate cu datele din 2017, 27% din toate afacerile în franciză din Statele Unite sunt deținute de femei, ceea ce este cu 6,5% mai mult față de procentul înregistrat în urmă cu zece ani.

Care este motivul creșterii interesului femeilor de a face afaceri în sistem de franciză? Răspunsul, desigur, nu este simplu, deoarece, așa cum sugerează afirmația revistei Entrepreneur, “există multe motive”.

Cel mai adesea, femeile decid să cumpere o franciză din aceleași motive ca și bărbații. În spatele acestor decizii, există o dorință total rezonabilă de a aborda un sistem care are la bază un concept de afaceri dovedit și obține rezultate excelente. În calitate de beneficiari ai francizei, atât bărbații, cât și femeile beneficiază de cunoștințele și de experiența francizorului, de la proceduri de afaceri bine stabilite, până la instruire și consiliere cu privire la modul de angajare a persoanelor potrivite, achiziții securizate și furnizori verificați, acces la un plan de marketing coerent si consecvent etc.

Securitatea, libertatea și flexibilitatea, spun experții, sunt motivele care atrag femeile către franciză. O prezumție destul de controversată este că femeile aflate în afaceri sunt mult mai precaute decât bărbații și preferă să evite asumarea riscurilor. Cu toate acestea, este adevărat că femeile, în comparație cu bărbații, sunt diferite prin prisma stabilirii unor priorități în mod diferit. Un alt motiv constă în faptul că lansarea unei afaceri private sau a unei afaceri în franciză implică mai multă flexibilitate din punct de vedere al timpului dedicat afacerii, fapt care lasă femeilor, în mod neechivoc, mai mult timp pentru familie. Și, cel mai important aspect este că nu vor pierde oportunitatea de a progresa și pot profesa chiar dacă sunt întrerupte în timpul activității, deoarece acest lucru se întâmplă adesea cu femeile angajate care, datorită nevoilor familiei, sunt forțate să-și lase locul de muncă.

Dezamăgirea privind tratamentul angajaților este, de asemenea, unul dintre cele mai comune motive pentru intrarea în antreprenoriat, iar unul dintre cele mai interesante este sexismul care defavorizează femeile în calitate de consumatori sau beneficiari de anumite servicii obișnuite, în special în zonele considerate în mod tradițional „masculine“, cum ar fi, de exemplu, servicii de reparații și întreținere pentru autoturisme sau vulcanizare. Interesant este faptul că există femei care au cumpărat francize tocmai în aceste industrii, pur și simplu pentru că ele însele au fost expuse și dezavantajate în calitate de clienți și au ales aceste tipuri de francize pentru a dezvolta concepte „women-friendly/prietenoase cu femeile“, cu toate beneficiile si confortul necesar femeilor și mamelor (servicii auto bonă, toalete cu mese de schimbare a scutecelor, zonă de servire băuturi și produse alimentare, sală de așteptare bine concepută etc).

Pe de altă parte, un alt motiv pentru cumpărarea unei francize poate fi uneori foarte simplu și apelează la puterea interioară. Anumite femei aleg un brand sau un concept anume cu care se identifică, după care lucrează cu acest brand preferat și nu renunță până nu dezvoltă afacerea.

Egalitate în toate aspectele

Cu toate acestea, atunci când se decid să cumpere o franciză, femeile se confruntă, în general, cu același obstacol - dacă nu au suficienți bani pentru a începe o afacere, cu greu vor putea să se bazeze pe bănci. După cum afirmă revista Entrepreneur, literalmente toți consultanții au făcut referire la această problemă. Băncile nu sunt încă dispuse să ofere femeilor credite pentru a începe o afacere mare, așa cum fac pentru clienții bărbați. Chiar și atunci când primesc un credit, sumele pentru femeile antreprenor sunt deseori mai mici decât cele acordate bărbaților. Experții subliniază totuși că această situație ar putea fi rezultatul unor practici din trecut care arată că femeile conduc mai ales afaceri care nu au nevoie de capital atât de mare ca afacerile conduse de bărbați. Cu toate acestea, analizând lucrurile din punct de vedere al evoluției societății contemporane, această situație este mai mult o reminiscență a vechilor practici.

Această problemă, în realitate, pare să se rezolve treptat în America, întrucât numărul femeilor care demarează afaceri în franciză crește constant. S-a observat că media creditelor acordate de bănci în perioada 2013 - 2017 a crescut cu aproximativ 22,5% (de la 463.944 dolari la 568.475 dolari). Pentru bărbații care au început afaceri în franciză, aceste valori au crescut doar cu 5,76% (de la 689.387 dolari la 729.093 dolari), în aceeași perioadă, indicând faptul că diferența, cel puțin pe acest segment, a scăzut.

De asemenea, creșterea generală a numărului de femei americane care intră în antreprenoriat pentru a conduce propria lor afacere în franciză este, cu siguranță, un rezultat mic, dar evident al schimbărilor sociale din ultimele decenii, care implică introducerea egalității de gen și schimbarea generală a atitudinii că anumite locuri de muncă sunt predestinate femeilor, iar altele doar bărbaților. Cu toate acestea, în ciuda progreselor evidente, alinierea este încă mult în urmă pe acest segment - după cum am subliniat la început - doar puțin peste un sfert din toate afacerile în franciză din America fiind deținute în prezent de femei.

“Franciza” este, cu siguranță, de gen feminin

Indiferent de ce femeile se implică în afaceri în franciză, întrebarea este cum va reacționa industria, în sine, la această tendință. Va schimba și modul în care francizorii se apropie de potențialii candidați și parteneri? Unii dintre francizorii de franciză din SUA susțin că diferența este deja vizibilă. Experiența lor demonstrează că femeile, ca destinatari de franciză, sunt mai deschise și dispuse să facă schimb de opinii față de candidații bărbați, deci colaborarea cu femeile este mult mai facilă. Ele sunt, de asemenea, mai pregătite și mai agile, astfel încât francizorul trebuie să aibă răspunsuri la toate întrebările, de la prima întâlnire - după cum se spune, femeile nu au teama sau rușinea, atunci când încep o afacere, de a întreba și astfel întreabă tot felul de detalii despre cum se face afacerea. Cele mai multe dintre potențialele probleme, de fapt, pot fi depistate tocmai pentru că femeile pun o mulțime de întrebări, susțin unii francizori.

Un alt avantaj - dezvăluie francizorii americani intervievați – este că femeile privesc afacerea din mai multe puncte de vedere, pentru că foarte puține vor intra în afaceri doar pentru profit. Pentru francizor, acest lucru are o importanță extrem de mare. De fapt, aceasta este una dintre garanțiile că francizatul va avea grijă de marcă, de promovarea unei imagini bune a companiei, nu va încălca regulile și nu va încerca, cu orice preț, "să facă ce vrea pentru că știe mai bine" – uneori, în detrimentul întregului sistem.

Subliniem că tendințele prezentate în evoluția pieței francizelor sunt caracteristice Statelor Unite ale Americii, cea mai dezvoltată piață de francize din lume.

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

Florentina Pene

Business Development Manager
Trimite pe autor

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank