Franciza cu riscuri calculate!

Mircea Coman, PROFIT system România
Mircea Coman, PROFIT system România / "Fiecare afacere de succes se bazează pe un plan de afaceri detaliat. Trebuie întotdeauna avut în vedere un concept complet atunci când se dezvoltă o rețea de franciză" - spune Mircea Coman.
Luni
18.06.2018
Tot mai multe companii recunosc beneficiile francizei. Înainte de a intra într-o afacere in sistem de franciză, asigurați-vă că solicitați sfaturi de specialitate - economisiți astfel bani și timp.
 

Consultant de franciză și șeful biroului PROFIT system din România, Mircea Coman, ne-a povestit despre beneficiile francizei și de ce acest mod de dezvoltare a afacerilor în regiunea Europei Centrale și de Est devine din ce în ce mai popular. Evitând greșelile viitoare, putem economisi multe resurse.

Recent, tot mai multe afaceri din România au devenit interesante și atractive din punct de vedere al parteneriatului tip franciză. Ce credeți că se află la baza acestei tendințe?

“Popularitatea crescândă a francizei - atât în ​​România, cât și în alte țări din regiune - se datorează unor motive complexe. Cel mai important lucru este faptul că tot mai multe companii recunosc că un sistem de franciză este o modalitate viabilă din punct de vedere financiar, de extindere și de dezvoltare a unei afaceri. Datorită conceptului de franciză, francizorul își poate extinde canalele de vânzare și își poate astfel consolida poziția pe piață. Parteneriatul cu francizații va da naștere la crearea unei organizații mai mari în care toți membrii au aceleași obiective. Putem spune că sunt lucruri de bază, dar extrem de importante pentru o afacere pe termen lung. În același timp, francizatul va “arde” etapa de start–up a afacerii, beneficiind de experiența francizorului. Achitând o taxă de intrare în franciză, putem spune că a “cumpărat” timp, economisind astfel multe resurse ce ar fi fost consumate până ar fi adus afacerea la maturitate.”

Ce recomandați companiilor care doresc să-și dezvolte afacerea în acest fel?

“Celor care doresc să-și francizeze afacerea, le recomand să ia în considerație, în primul rând, că nu toate afacerile sunt “francizabile”. O afacere, pentru a fi transfomată în franciză, ar trebui să aibă elemente de unicitate bine definite, o structură construită special pentru acest nou canal de afaceri și, nu în ultimul rând, o organizație care să fie gata să accepte acest tip de parteneriat. Cele menționate anterior nu elimină posibilitatea construirii unui pachet de franciză, dar trebuie avut în vedere că lansarea unei francize înseamnă dezvoltarea unui canal nou de afaceri pentru compania în cauză, cu tot ceea ce rezultă din acest lucru. Recomand, în acest sens, abordarea  specialiștilor în domeniul dezvoltării de francize, fapt care facilitează accesul la portofolii mari de experiențe deja testate. Dacă există și competența internațională, cum este cazul grupului PROFIT system, din care fac parte, atunci este cu atât mai bine. Suntem deja ancorați într-o piață globală, cu similarități multiple și e păcat să investim timp și bani pentru a redescoperi idei deja testate în alte regiuni. În acest fel, francizorii vor fi ajutați să evite apariția unor probleme viitoare pe care nu le-au conștientizat și nu le-au prevăzut la început.”

Ce greșeli se întâlnesc cel mai des în rândul antreprenorilor care decid să-și construiască singuri propriul sistem de franciză?

“Fiecare afacere de succes se bazează pe un plan de afaceri bine gândit. Trebuie să aveți întotdeauna în vedere că trebuie creat un concept complet pentru întreaga rețea de franciză. Pentru a face acest lucru, analiza financiară detaliată joacă un rol foarte important din punct de vedere al francizorului și al francizatului. Analiza financiară trebuie să aibă la bază un model de afacere simplu, dar în același timp construit pe principiul unui parteneriat eficient, în care ambele părți să aibă aceleași interese și să urmarească aceleași obiective. Francizorii trebuie să înțeleagă că modelul de franciză nu înseamnă neapărat multiplicarea sistemului existent, ci mai degrabă adaptarea prezentului sistem la o structură nouă în care francizații să poată spune că fac parte dintr-o organizație, beneficiază de competența și sinergia grupului, păstrându-și în același timp independența în ceea ce privește antreprenoriatul. Un alt factor foarte important este faptul că prevederile contractului de franciză trebuie să acopere și cele mai mici detalii. Putem avea un acord de franciză care nu este dezavantajos pentru partenerul de franciză, ci pentru francizor sau invers. Acest lucru poate fi evitat prin solicitarea consultanței pentru dezvoltarea pachetului de franciză. Consultantul trebuie să fie în masură să pună corect în balanță interesele ambelor părți contractuale, fără a dezavantaja pe nimeni.”

Ce etape ar trebui parcurse de cei ce vor sa-și francizeze afacerea?

“În primul rând, trebuie creat un calendar de acțiuni gândit pe termen lung. Vor trebui să parcurgă diferite etape, precum radiografia afacerii existente, planificarea și construcția modelului de afacere, testarea și implementarea modelului de franciză înainte de lansare și, nu în ultimul rând, o lansare comunicată corect profilului de francizat căreia i se adresează. Dacă se încearcă trecerea peste anumite etape, va exista riscul construirii unui model de franciză mai puțin solid, cu șanse mari de a întâlni obstacole destul de greu de depășit. Abordarea unor firme externe de consultanță este recomandată deoarece acestea pot veni cu o privire obiectivă asupra afacerii și, în cele mai multe din cazuri, cu soluții venite din partea acelora ce nu sunt implicați în afacerea directă, nefiind cantonați în rutina zilnică a unei afaceri. Dacă vrem să construim ceva, trebuie să abordăm problemele în alt stil decât procedăm în mod curent. Investiția în serviciile unei firme de consultanță trebuie masurată prin prisma rezultatelor, nu prin prisma investiției financiare.”

Ce poate face PROFIT system pentru a ajuta candidații potențiali de franciză?

“Gama noastră de servicii pentru dezvoltarea afacerilor în franciză este foarte largă. Fiind prezenți în 12 țări, avem șansa să cunoaștem abordări diverse, soluții deja testate în regiune și, nu în ultimul rând, să beneficiem de colaborarea cu o echipă mare, cu competențe în multe domenii. PROFIT System este dedicată în principal dezvoltării conceptelor de franciză, acordând o atenție specială planului de afaceri specific francizei, contractelor de franciză și manualelor operaționale și financiare. Cu toate acestea, activitatea noastră nu se încheie nici după finalizarea pachetului de franciză, întrucât ulterior sprijinim proprietarii de franciză, adică francizorii, în procesul de căutare, selecție și monitorizare a partenerilor lor. Ținând cont de prezența noastră în regiune, consider un avantaj major posibilitatea de a exporta în afara granițelor țării a acelor concepte locale ce-și doresc acest lucru și sunt capabile să-l susțină financiar și organizatoric. Putem lucra împreună cu francizorii la adaptarea pachetului de franciză în funcție de țara în care dorim să ne extindem, folosind expertiza și relațiile locale ale colegilor noștri. În același timp, susținem intrarea pe piață a rețelelor străine, întrucât foarte multe au experiență internațională și un concept de afaceri bine pus la punct și le ajutăm în promovarea brandului în țară, precum și în procesul de identificare a  partenerilor potriviți fie pentru franciza master, fie pentru franciza individuală.”

Puteți da un exemplu de proiecte de franciză în care v-ați implicat?

“Grupul PROFIT system funcționează pe piața din Europa Centrală și de Est din 1998 și are în prezent peste 400 de francize și afiliați cu care lucrează împreună. E destul de greu să prezinți munca întregii echipe, acest lucru fiind mai ușor de realizat prin accesarea site-ului www.profitsystem.ro și a portalului local http://franchising.info.ro/ . Ca un avantaj special, fiecare dintre birourile noastre din cele 12 țări se poate baza pe experiența colegilor din grup. Dacă trebuie să evidențiez cei mai mari clienți din România, aș menționa francizele locale 5 to go, Pegas, Bella Italia, Crama Murfatlar, Smith&Smith, Ritter Broker, Fornetti și lista poate continua, dar pot menționa și clienți internaționali cu care avem încheiate contracte la nivel de grup, fie pentru dezvoltarea pachetelor de franciză, fie doar pentru promovarea în cadrul grupului PROFIT system, în anumite țări din grup. Pot enumera astfel RE/MAX, Pressto, L’Arome, Paysera, Easy Wine & Easy Beer, DepilConcept și multe altele.”


Cipele, Kristijano Ronaldo
Florentina Pene
Business Development Manager