Francizorii de succes au reușit să găsească combinația optimă a canalelor de promovare, să aloce resursele adecvate, să-și urmărească rentabilitatea investițiilor și să continue să se adapteze.
Luni
02.07.2018
Planurile de marketing și publicitate în sistemele de franciză vizează două obiective strategice: să construiască un brand puternic și să faciliteze procesul de recrutare a francizaților.
 

Pentru a construi un brand puternic, atât francizorul, cât și francizații trebuie să transmită același mesaj clienților actuali și potențiali întrucât utilizarea necorespunzătoare a elementelor de marcă poate pune în pericol stabilitatea sistemului de franciză.

Unii francizori alocă bugete mari pentru a-și dezvolta marca, pentru a crea o identitate sau o "personalitate a mărcii" și pentru a se asigura că aceasta este protejată legal. Prin urmare, sistemele de franciză bine concepute stabilesc reguli stricte pentru utilizarea mărcilor lor comerciale și monitorizează atent utilizarea și crearea de materiale de marketing și publicitate.

În sistemele în care francizatul își poate crea propriile materiale de promovare, aprobarea de la francizor este întotdeauna necesară înainte de expunerea sau distribuirea materialelor. Francizorii pun la dispoziția francizaților manualul de brand, cu specificații clare privind crearea și producția materialelor de marketing și publicitate și este esențial ca francizații să utilizeze elementele de marcă în strictă conformitate cu liniile directoare stabilite de francizor.

Majoritatea francizorilor lucrează fie cu agenții specializate în marketing și publicitate, fie au colaborări cu diverși specialiști în PR, marketing online sau din domenii conexe, care își pot aduce contribuția la dezvoltarea notorietății brand-ului de franciză și implicit la dezvoltarea rețelei de francizați. Francizorii apelează la agenții pentru a pregăti campanii de marketing complexe pentru promovarea francizelor la nivel național sau regional, care pot include campanii publicitare, reclame prin intermediul televiziunii și radioului, publicitatea pe internet, publicitatea în mediile de socializare, relațiile publice și corespondența directă. De asemenea, marketingul de conținut este un instrument puternic de marketing. Este destul de simplu și implică crearea de conținut de înaltă calitate și publicarea pe site-ul afacerii sau crearea unui blog dedicat francizei. Prin urmare, apelând la toate aceste instrumente de marketing, notorietatea mărcii se realizează în masă, iar francizații beneficiază implicit de aceste campanii. Din acest motiv, cele mai multe sisteme de franciză solicită francizaților o taxă de marketing care va reprezenta contribuția francizaților la bugetul de publicitate și marketing al sistemului.

Francizorii care nu au rețele naționale și pentru care nu se impune așadar dezvoltarea unui plan de marketing la nivel național oferă de obicei un plan de acțiuni de marketing, specific fiecărui francizat, cu implementare la nivel local. O primă astfel de acțiune este chiar deschiderea oficială a locației francizatului, moment care necesită o planificare în avans, uneori pusă la punct de francizat și aprobată de francizor, alteori pregătită de francizor și doar implementată de francizat. Perioada de promovare intensă începe în general cu câteva săptămâni înainte de deschiderea unei noi locații de franciză și poate dura și până la șase luni
după deschidere.

PROFIT system România asigură o gamă complexă de servicii aferente sectorului afacerilor în franciză care include, pe lângă consultanța privind dezvoltarea modelului de franciză, și servicii de marketing, organizare de evenimente și relații publice pentru francizori. Echipa noastră este alcătuită din profesioniști cu experiență în aspectele legale, economice și de marketing referitoare la sistemele de franciză.

Portalurile franchising.info ale grupului PROFIT system din cele 12 țări în care grupul este prezent (România, Polonia, Serbia, Cehia, Ungaria, Ucraina, Croația, Slovenia, Slovacia, Lituania, Letonia, Rusia) sunt accesate de mii de cititori. Pe portalul din România, http://franchising.info.ro/ , promovăm diverse sisteme de franciză locale și internaționale, folosind câteva instrumente de promovare cum sunt catalogul de franciză și banner-ul de promovare a francizei (cu link către prezentarea detaliată a francizei), scriem articole prin care analizăm obiectiv francizele sau redăm anumite interviuri acordate de francizori sau de către francizați, organizăm campanii de email marketing, care se trimit periodic către sutele de potențiali francizați care s-au înregistrat în baza noastră de date din dorința de a primi informații despre piața francizelor.

Analiza concurenței și identificarea clientului țintă

Pentru a crea un plan eficient de publicitate și promovare, se vor considera doi factori principali care influențează planificarea și rezultatele, anume concurența și profilul clientului țintă. Răspunsurile la întrebările de mai jos vor fi de mare ajutor în elaborarea planului de publicitate și promovare și în definirea canalelor adecvate de comunicare cu clienții țintă:

• Cine este concurența și câți concurenți există în zona vizată?

• Ce tipuri de servicii oferă și care este structura lor de stabilire a prețurilor?

• Care sunt punctele forte și punctele slabe ale acestora?

• Care sunt canalele de comunicare ale concurenților?

• Ce tipuri de clienți se află în zona locației francizate și de unde provin aceștia?

• Ce nevoi specifice are fiecare grup de clienți? Care sunt preocupările comune ale clienților din target?

Crearea și executarea unui plan de marketing

Planurile de marketing pot fi foarte complexe, în funcție de mix-ul de canale de comunicare ales pentru a comunica mesajele către clienții țintă, printre care enumerăm:

  • Publicitatea pe internet

  • Corespondența directă

  • Social media

  • Crearea unui blog pentru marketing-ul de conținut

  • Radio și televiziune

  • Publicitate scrisă

  • Publicitate în aer liber

  • Participarea la diverse evenimente

  • Promoții și acțiuni speciale

Francizorii de succes au reușit să găsească combinația optimă a canalelor de promovare, să aloce resursele adecvate, să-și urmărească rentabilitatea investițiilor și să continue să se adapteze.

În următorul articol dedicat marketing-ului în sistemele de franciză, vom analiza fiecare dintre canalele de marketing menționate mai sus și vom identifica potențialul fiecărui canal în funcție de specificul și de nivelul de dezvoltare al sistemului de franciză.

Pentru mai multe detalii privind modul în care PROFIT system România vă poate fi de folos cu servicii de consultanța privind dezvoltarea pachetului de franciză pentru afacerea existentă, servicii de recrutare francizați, servicii de marketing, organizare de evenimente și relații publice, vă rugăm să ne scrieți pe adresa mcoman@profitsystem.ro


Fornetti Food & Beverage (FFB) üzlet
Florentina Pene
Business Development Manager

Subiecte populare in Forum