Luni
13.08.2018
În ultimii ani, salatele au adus vânzări mari în categoria restaurantelor cu servire rapidă. O contribuție semnificativă a avut-o lanțul de restaurante Salad Box, care a realizat în 2017 vânzări de 26 de milioane de euro.
 

Salata nu este un preparat nou, cu siguranță. Potrivit istoricilor, grecii antici și romanii făceau pansamente pe bază de ulei și diverse legume. Poetul Virgil descrie o salată rustică ca fiind preparată din ierburi, oțet și brânză. Uleiul de măsline aromat cu oregano, foarte folosit la prepararea salatelor, a fost descoperit într-un naufragiu vechi de 2400 de ani, în Marea Egee.

În ciuda rădăcinilor sale străvechi, sectorul de business dedicat salatelor, în România, nu a fost până în urmă cu câțiva ani atât de dinamic cum este în prezent. Povestea Salad Box a început în 2011, când Dan Isai a avut idea de a le oferi românilor posibilitatea de a adopta un stil de viață bazat pe o alimentație sănătoasă. A fost un pariu pe care Dan Isai l-a făcut împreună cu trei prieteni apropiați: Radu Lupaș, Daniel Lar și Vlad Lupaș. Apelând la fondurile unui prieten investitor, în aprilie 2012, au deschis primul restaurant Salad Box în Cluj-Napoca, al doilea oraș ca mărime din România. Salatele lor au devenit în scurt timp atât de populare încât, într-un singur an, au deschis alte 12 restaurante. Din 2013, Salad Box a dezvoltat sistemul de franciză, bazat pe proceduri clare și un model de business scalabil, ceea ce a permis extinderea rapidă a afacerii la nivel național și internațional. 

După 7 ani de activitate și, ținând cont de ritmul accelerat de expansiune a rețelei de restaurante, putem spune că business-ul Salad Box a creat un nou trend pe piața românească. Clienții noștri sunt formați în proporție de 80% din persoane cu vârste între 20 și 35 de ani, care lucrează în corporații” – declară reprezentanții companiei. Este mai mult un business de nișă, dedicat unui grup destul de specific de oameni care își doresc să mănânce sănătos.

Până acum au fost deja deschise 70 de locații, dintre care 10 se află în București, situând brand-ul pe locul 3 în România, pe segmentul de locații cu servire rapidă, după McDonald’s și KFC. Dar viziunea antreprenorilor nu s-a oprit la nivelul României astfel încât, conform declarațiilor acestora, lanțul restaurantelor Salad Box s-a extins și in Ungaria, Germania, Bulgaria, Algeria, Londra, New York și Miami, însă este în plan deschiderea de restaurante și pe alte piețe internaționale cum ar fi Dubai, India, Canada. Dezvoltarea accelerată a rețelei de franciză, bazată pe principii sănătoase, pune accent atât pe calitatea produselor, cât și pe cea a serviciilor.

În concluzie, sunt câteva lecții pe care le putem învăța de la Salad Box și anume: să avem încredere în instinctul propriu, să nu ezităm să credem în visul pe care îl avem și să găsim acel investitor care să ne sprijine în dezvoltarea afacerii. Desigur, o afacere în franciză, cum este și Salad Box, care și-a dovedit deja succesul, îți oferă în plus siguranța investiției, prin acces la know-how-ul francizorului și sprijin pe tot parcursul dezvoltării afacerii. O altă lecție pe care o putem asimila se referă la echipă. O echipă bună va da întotdeauna valoare afacerii și va crea o fundație solidă pentru dezvoltarea ulterioară. Și iată că business-ul se poate face și în familie sau cu prietenii, așa cum o demonstrează Salad Box, atâta timp cât se bazează pe principii sănătoase, respect și încredere. Și cea de-a treia lecție pe care am desprins-o din povestea Salad Box este legată de ritmul accelerat de dezvoltare, care are la bază sistematizarea business-ului. Doar prin această sistematizare, prin crearea unor proceduri de lucru clare și coerente, se poate dezvolta o rețea de franciză care să funcționeze de la sine. Ne-am obișnuit să vedem brand-uri din afară, mai ales din America, care își dezvoltă rețele de franciză în România. Dar iată că vorbim, de data aceasta, de un brand românesc care a spart barierele locale și s-a extins în multe țări, într-un timp foarte scurt. Și acest lucru nu ar fi fost posibil fără un sistem de franciză elaborat ca la carte, duplicabil și profitabil.


Business Development Manager