2012-10-23

Franchising în Serbia

PROFIT system promovează franciza ca modalitate sigură prin care poți să-ți pornești o afacere în șase țări ale Bătrânului Continent.

Din octombrie este activ portalul Franchising.rs din Serbia, care funcționează după modelul celorlate cinci site-uri deținute de PROFIT system. Franchising.pl (Polonia), primul portal al companiei, a fost lansat în urmă cu 11 ani. În 2008, PROFIT system a lansat două noi portale, Franchising.cz (Cehia) și Franchising.ua (Ucraina), iar în prima jumătate a acestui an au fost activate site-urile din Ungaria: Franchising.hu și din România: Franchising.info.ro.

Franchising.rs

Portalurile deținute de PROFIT system sunt cunoscute în 5 țări din Europa Centrală și de Est. Acum este rândul portalului din Serbia să se afirme.

Piața de franciză din sudul Europei este încă în fază incipientă, însă în ultimii ani a urmat un traseu ascendent. Orașul Belgrad, în care trăiesc aproximativ 1,3 milioane din cei 7 milioane de locuitori ai Serbiei, poate fi considerat punctul central al afacerilor din regiune. Piața de franciză din Serbia este reprezentată de cei circa 20.000 de sârbi care operează rețele internaționale de franciză.

Expansiunea rețelelor de franciză din Serbia poate fi împărțită în trei etape. Prima începe la mijlocul anilor '70 când pe piața sârbă încep să se dezvolte francize americane ca Avia, Hertz, Intercontinental și McDonald's.

Sfârșitul anilor '80 marchează a doua etapă de dezvoltare a francizei în Serbia, când companiile locale folosesc francizarea pentru a-și dezvolta propriile business-uri și rețele. Este cazul unor companii ca Montenegro Express, Tiger sau Yumco.

În ultimii zece ani s-a conturat ce-a dea treia etapă de dezvoltare a francizei pe piața sârbă, când rețele internaționale puternice cuceresc această țară. Majoritatea companiilor fac parte din industria de fashion: Zara, Mango, Springfield, Oviesse, însă în Serbia încep să se dezvolte și companii ca Office 1 Superstore și Fornetti.

Experții în domeniul francizelor preconizează că în curând rețelele de franciză din Serbia se vor putea extinde și la nivel internațional, lucru pe care nimeni nu l-ar fi crezut posibil în urmă cu câțiva ani.

(E.C.)

Distribuie articolul

Comentează pe forum

1

Elena Cărăușu

ziarist

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank