Despre piaţa de franciză din Serbia
Franchising.rs, unul dintre frăţiorii portalului Franchising.info.ro, a fost lansat în toamna anului 2012. Aflată încă la început de drum, piaţa de franciză din Serbia, a cunoscut o dezvoltare rapidă în ultimii ani. Brand-uri de renume şi-au făcut intrarea pe piaţa sârbă: Zara, H&M, Mango, Springfield, Oviesse, Office ş.a. Cu puţin timp înainte de prima aniversare, Igor Bojojevic, Directorul General al biroului PROFIT system din Serbia ne vorbeşte despre piaţa de franciză din regiune.
Cum au decurs în ultimul an evenimentele din piaţa francizei în Serbia şi în regiunea Adriatică?
Este important să ţinem cont de faptul că regiunea Adriatică este formată din şapte ţări, reprezentând şapte economii diferite, fiecare cu propriile reglementări juridice. Piaţa de franciză va urma un traseu ascendent, mai ales dacă luăm în considerare şi impactul aderării la Uniunea Europeană. O să mai dureze însă ceva timp. În prezent, niciuna dintre cele şapte ţări nu este extrem de interesată să atragă investitori în sectorul francizei. Serbia este cea mai mare dintre ţări şi totuşi are o populaţie de numai 1 milion de locuitori.Totuşi, pe termen lung, regiunea are un potenţial mare de dezvoltare. Un exemplu bun este portalul nostru de franciză. Informaţiile sunt prezentate în două limbi, sârbă şi croată, avem două domenii diferite, conţinut aproape identic şi totuşi nu putem vorbi despre o piaţa comună. După cum am menţionat deja, reglementările juridice şi economice sunt diferite. Croaţia este în Uniunea Europeană, Serbia nu. Mai mult decât atât, există şi numeroase bariere istorice. Cu toate acestea, suntem singura companie specializată în consultanţa în franciză din regiune aşa că avem oportunităţi mari în faţa noastră.
Putem vorbi despre subiecte populare în mass-media francizei?
Nu prea. În general găsim scurte referinţe în subiectele economice şi cele de business din presă, însă informaţiile sunt destul de sărăcăcioase, preluate de obicei din comunicatele agenţiilor de PR. Croaţia stă ceva mai bine la capitolul acesta, însă atenţia este îndreptată către marile companii, în locul firmelor mici şi mijlocii.Ce informaţii statistice ne puteţi spune despre piaţa de franciză din Serbia?
Potrivit estimărilor, în prezent circa 170 de francize operează în Serbia, dintre care 54 (circa 30%) autohtone, 70% aparţinând brand-urilor internaţionale. 100 dintre acestea sunt încadrate în sectorul comercial al economiei, în timp ce 70 operează în sectorul serviciilor.Câţi antreprenori din piaţa francizei ştiu exact cum funcţionează o afacere din acest domeniu?
În cele mai multe cazuri ştiu câte ceva despre o franciză, însă de obicei informaţiile sunt eronate. Franciza ar fi putut avea o tradiţie în regiune, însă evenimentele care au dus la dezintegrarea Iugoslaviei- războiul civil, bombardamentele NATO etc au afectat grav întreaga economie. În timpul acestor ani dificili, pe această „non-piaţă” comercianţii au învăţat să se adapteze pentru a supravieţui. Rezultatul: un nivel scăzut al calităţii produselor, cunoştinţelor şi practicilor. Cu toate acestea, dezvoltarea francizei din ultimii ani (marcată prin apariţia unor branduri importante) sugerează că în viitorul apropiat piaţa de franciză va fi competitivă în Europa Centrală şi primele reţele de franciză din Serbia se vor putea extinde la nivel internaţional, lucru care în urmă cu câţiva ani era de neconceput.Articole citite
Îți dorești o afacere sustenabilă și din care să îți recuperezi investiția repede? O soluție foarte bună este să devii partener al francizei Ama Green Optic.
O realitate socială care demonstrează că vârsta de la care este nevoie de ochelari este tot mai scăzută a dus la crearea francizei Ama Green Optic, iar rezultatele afacerii sunt conform așteptărilor.
MBE România este franciza potrivită celor care caută un business cu succes internațional. Este și cazul lui Codrin Baghiu, care a descoperit afacerea la Londra și a deschis propria agenție la Bacău.
Sunt puține companiile specializate în construirea și reconstruirea terenurilor de sport, cu atât mai puțin cele în franciză.
Mai mulți antreprenori români s-au alăturat deja rețelei de franciză Mail Boxes Etc. și participă la o schimbare majoră în lumea serviciilor de curierat și logistică.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
În urmă cu patru ani, trei prieteni au inaugurat în România Easywash Laundromat Concept, o spălătorie de rufe self service cu program non-stop
Târgul de francize de la Varșovia este cel mai mare eveniment de pe piața de franciză din Europa Centrală și de Est. Antreprenorii vor putea alege din aproximativ 200 de mărci de francize.
Când peste 30.000 de vizitatori trec pragul unei expoziții, în numai trei zile, nu poate fi vorba decât despre Frachising Expo Paris, cel mai mare târg de franciză din lume.
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Subiecte populare in Forum
Finanțează deschiderea afacerii tale
Salut,interesant,vreau detalii și contact cu furnizorul . Mulțumesc !
Afacere de nișă, cu păpuși
Buna ziua, Va rog sa aveti amabilitatea sa-mi spuneti cum pot afla detalii despre franciza "Afacere de nisa cu papusi" Multumesc!
Pe piața de curierat se câștigă bine
Ce trebue sa fac pentru colaborare sau franciza
O nouă piață pentru LG Laundry Lounge
Functioneaza si in Romania? Unde si cu ce investitii?
Spălatul rufelor în franciză
Super tare știu conceptul și chiar sunt interesat!
Piața imobiliară din Cluj creşte cu 10% în acest an
TE-AI SUPARAT PE NOI SI NU MAI VREI SA PUBLICI NIMIC T E R U G A M I N S I S T E N T MAI SCRIE CEVA ORICE
Piața imobiliară din Cluj creşte cu 10% în acest an
Mi - e dor de articolele tale frumoase redactate intr-o forma impecabila...sa fie oare sfarsitul ?
Piața imobiliară din Cluj creşte cu 10% în acest an
Cand este vorba de Cluj termenii crestere,succes...sunt la ei acasa si nu numai la Cluj