2013-12-03

Fă-ți temele

Acesta este mesajul pe care îl transmite celor interesați de o franciză, Mark Hilton, CEO-ul companiilor care dezvoltă brand-urile KFC, Pizza Hut, Paul, Cinnabon și Hard Rock Cafe în România.

După ce îl întâlnești pe Mark Hilton vezi franciza cu alți ochi. Nu cunoști doar un om cu o experiență impresionantă în sectorul francizei. Cunoști un om deschis, căruia îi place să interacționeze cu cei din jur și care are o vorbă bună și un sfat binevoitor pentru tine. Un om care vrea să te motiveze și să te încurajeze. Un om care la primul contact cu țara noastră a rămas impresionat de românii care i-au zâmbit din tot sufletul. ”Când mi s-a propus să vin să lucrez în România primul lucru pe care mi l-am amintit a fost zâmbetul românilor. Oamenii de aici zâmbesc mult. De fapt, ei reprezintă unul dintre motivele pentru care am acceptat acest job. Sunt foarte impresionat de calitatea românilor, de integritatea lor, de atitudinea lor față de muncă, de loialitatea lor, de dorința de a-și depăși propriile limite. Job-ul meu presupune să sprijin francizații în dezvoltarea business-urilor. Deținătorii brand-urilor mi-au cerut să vin în România pentru a susține dezvoltarea acestora. M-am alăturat echipei în noiembrie 2011, iar de atunci sunt aici”, povestește Mark.

Mark Hilton de la KFC, Pizza Hut Fot. KFC

”Ce m-a impresionat cel mai mult la români a fost zâmbetul lor. Oamenii de aici zâmbesc mult și mi-a plăcut la nebunie acest lucru” - Mark Hilton, CEO-ul companiilor care dezvoltă brand-urile KFC, Pizza Hut, Paul, Cinnabon și Hard Rock Cafe în România.

Spuneți-ne vă rog câteva informații despre Dvs. KFC, Pizza Hut, PHD, Paul, Cinnabon și Hard Rock Cafe sunt brand-uri pe care românii le îndrăgesc și am vrea să-l cunoaștem pe omul care se ocupă de dezvoltarea acestora.
M-am născut într-un orășel din Wales, Marea Britanie. Este un loc excelent în care să-ți petreci copilăria, însă, ca adolescent, este groaznic pentru că nu ai ce face acolo. Am făcut o facultate în domeniul hotelier, însă primul meu job a fost la Ford. Cei de la Ford un un program de training extraordinar. Ulterior am lucrat pentru Hilton Hotels, iar în 1994 am fost cooptat de cei de la Pepsi. Am venit pentru prima oară în România în anul 1997, după ce lucrasem o perioadă în Varșovia. Ce m-a impresionat cel mai mult la români a fost zâmbetul lor. Oamenii de aici zâmbesc mult și mi-a plăcut la nebunie acest lucru.

Compania noastră, PROFIT system, are sediul central în Varșovia, Polonia. Puteți să ne faceți o scurtă comparație între piața de franciză din România și cea din Polonia?
Nu cred că există diferențe notabile în ceea ce privește piețele de franciză din mai multe țări. Să luăm de exemplu piața de franciză din Marea Britanie. Aproximativ 80% din business-uri sunt francize. Deci poți franciza aproape orice. De ce vor oamenii să devină francizați? La sfârșitul zilei, sunt antreprenori, conduc propriile business-uri. În teorie este mai puțin riscant să începi o franciză decât să începi o afacere pe cont propriu. Se presupune că francizorul și-a asumat la rândul lui niște riscuri, și-a învățat lecția și îți oferă un model de business care funcționează. În momentul în care devii francizat, speri ca în schimbul taxelor pe care le plătești francizorului vei primi o rețetă care este ferită de anumită riscuri. Totuși, nu există rețeta perfectă. Acesta este și motivul pentru care multe brand-uri nu reușesc să funcționeze în franciză. Însă, în teorie, riscurile asociate cu o franciză sunt mult mai mici în comparație cu cele asociate începerii propriului business.

Oamenii au tendința să spună foarte repede ”Țara mea e diferită”. Există într-adevăr multe diferențe între țări, însă există și multe asemănări. Toți oamenii vor să câștige bani pentru a-și crea un trai decent, pentru a avea grijă de familiile, copiii și partenerii lor. Acest lucru este valabil în întreaga lume. Oamenii de pretutindeni sunt la fel de motivați, ambițioși și lucrează din greu. Consider că oamenii vor învăța mai multe despre franciză pe măsură ce apar mai multe oportunități pe piață. Sunt o mulțime de brand-uri străine intrate prin franciză în România. Comparativ cu alte țări, în sectorul gastronomic nu sunt foarte multe, însă numărul lor este în creștere.

Franciza este unul dintre cele mai bune modele de business din întreaga lume. Considerați că acest model de business poate fi dezvoltat cu succes și în România?
Sigur că da! Să luăm de exemplu brand-urile KFC și Pizza Hut. Avem deja 51 de restaurante KFC și vom contiua să deschidem noi unități. Același lucru este valabil și pentru Pizza Hut și Paul. Motivul pentru care continuăm extinderea rețelei este că oamenii vor să câștige bani. Dacă aceste brand-uri funcționează aici, înseamnă că și alte brand-uri pot să funcționeze la fel de bine. Tot ceea ce trebuie să faci este să găsești oamenii potriviți. Iar eu sunt foarte norocos în această privință. Avem oameni extraordinari care fac o muncă excelentă. Gestionarea acestui business este foarte eficientă. Franciza este un concept care poate să funcționeze foarte bine.

Ce informații puteți să ne oferiți despre planurile brand-urilor pe care le dezvoltați în România?
Vom continua să deschidem noi restaurante de îndată ce vor apărea noi oportunități. Anul viitor vrem să extindem rețeaua de drive-thru-uri KFC în București. În ceea ce privește celelalte brand-uri, am deschis recent două patiserii Paul de care suntem foarte mulțumiți. Cred că vom vedea și alte patiserii Paul în București anul viitor. Avem și un calendar cu produse noi pentru KFC și Pizza Hut. Anul acesta, la KFC am lansat ”Fillet Bites” iar la Pizza Hut ”Cheesburger Pizza” - este un produs excelent- o pizza cu gust de cheeseburger. Feedback-ul a fost extraordinar. Atât timp cât vom asculta cerințele și opiniile clienților și vom fi conectați cu aceștia, vom aduce noi produse care vor fi la fel de apreciate.

Hard Rock Cafe este de asemenea un loc unde românii merg cu mult drag. Vom avea o nouă locație în viitorul apropiat?
Am avut o întâlnire zilele trecute la Hard Rock Cafe și locul era full. Încurajez pe oricine vrea să se simtă bine să meargă la Hard Rock Cafe- mâncarea este excelentă, iar servirea ireproșabilă. Un barman de la Hard Rock tocmai a câștigat titlul de ”Barmanul Anului”. Suntem foarte mândri de el. De fapt, toți barmanii de la Hard Rock sunt la fel de talentați. Dacă vrei să te distrezi, să mănânci bine și să asculți o muzică de calitate, îți recomand să mergi la Hard Rock Cafe. În ceea ce privește deschiderea unei noi locații, deocamdată nu avem niciun plan în acest sens. Nu știm ce va fi în viitor, însă momentan nu am programat nimic.

Aveți o experiență impresionantă în franciză, drept urmare vă putem numi un expert al acestui domeniu. Care este opinia Dvs. Despre o franciză și ce recomandare aveți pentru persoanele interesate să-și deschidă o franciză?
Sunt în această industrie de mai bine de 20 de ani, deci s-ar putea să fiu puțin subiectiv. Consider că franciza este o oportunitate excelentă pentru cei care vor să-și deschidă o afacere. Dacă ai spirit antreprenorial, vei găsi oportunitățile potrivite pentru tine. Unele brand-uri presupun o investiție ceva mai mare, altele una mai redusă. Deci, există ceva pentru fiecare. Ce i-aș transmite unei persoane interesate de o franciză? Fă-ți temele! Analiza background-ului este foarte importantă. Nu te grăbi să semnezi un contract. Mai întâi, fă-ți foarte bine temele: asigură-te că înțelegi brand-ul, vezi cum se descurcă în alte țări, verifică toate clauzele comerciale și ia în considerare părerea pe care ți-o formezi despre oamenii cu care vei lucra. Ultimul punct este important deoarece, desigur că vrei să știi detaliile financiare și să înțelegi fiecare aspect al investiției, însă, la finalul zilei semnezi un contract cu un francizor. Poate pentru următorii 20 de ani. Un contract care poate fi mai lung decât o căsnicie. Deci, dacă vrei să ai o căsnicie trainică, trebuie să te asiguri că îți cunoști partenerul. Conexiunile umane sunt extrem de importante. Noi vindem pui, noi vindem pizza, însă la urma urmelor suntem tot oameni. Totul se rezumă la ”Fă-ți temele”. Nu există garanții totale în această lume. Am văzut brand-uri care s-au descurcat foarte bine în unele țări și au dat greș în altele. Nu poți înlătura niciodată riscurile în proporție de 100%. Însă, dacă îți faci bine temele, minimalizezi orice risc.

(E.C.)

Distribuie articolul

Comentează pe forum

3

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank