2014-06-13

Francizele din România adună anual 1,4 miliarde de euro

Cele mai de succes francize sunt cele din fast-food şi servicii, de la saloanele de cosmetică la pariuri sportive, afirma experţii companiei KeysFin.

În România operează, în prezent, peste 500 de companii în franciză care realizează anual afaceri estimate la 1,4 miliarde de euro. Francizele în domeniul serviciilor, în special HORECA, de la fast-food-uri la patiserii şi home-delivering, sunt considerate ca având cel mai mare potenţial de creştere, asta datorită numărului mare de potenţiali clienţi şi rulajului financiar permanent.

Bani

Aproape jumatate din conceptele de franciză prezente în România nu sunt licenţiate.


Cu o investiţie minimă şi costuri de exploatare reduse, acestea pot aduce un profit substanţial, în condiţiile în care clientela va continua să crească, odată cu schimbarea obiceiurilor de consum.

Specialistii KeysFin afirmă că succesul francizelor este dat, pe de o parte, de potenţialul de dezvoltare, iar pe de alta de valoarea mică a investiţiei – între 5.000 şi 20.000 euro.

În condiţiile în care retailul este afectat de scăderea puterii de cumpărare, dovadă închiderile masive de spaţii comerciale din mall-uri, iar sectorul imobiliar este limitat de accesul dificil la creditare, mulţi dintre cei care investeau în astfel de afaceri s-au reorientat, iar sectorul de fast-food este printre cele mai căutate, pentru că investiţia se recuperează rapid", afirmă consultanţii KeysFin.

Potrivit estimărilor lui Eugen Driga, senior consultant la IMO Group, antreprenorii români si-au plasat capitalul în afaceri din fast- food (23.3%), coffee&restaurante (6.2%), retail (26.4%), beauty, service auto, real estate, mobilier, servicii (28.8%) şi hotelier (2.3%)

Specialiştii spun că sistemul de franciză este una dintre cele mai bune soluţii de dezvoltare a unui business, mai ales acum, în perioadă de criză.

Există foarte multe firme care, în trecut, alocau sume uriaşe pentru extinderea pe piaţa românească şi care, între timp, şi-au îngheţat bugetele şi au ales calea francizei. Caută oameni de afaceri dispuşi să plătească pentru un business la cheie din care ambele părţi au de câştigat”, afirmă experţii KeysFin.

Printre firmele care în ultimii ani au dezvoltat astfel de concepte sunt Metro cu “La doi paşi”, Elvila, Romstal, Carrefour, Subway, Crowne Plaza, Howard Johnson etc.

Ca să găseşti franciza care ţi se potriveşte, pleacă de la un exerciţiu de autocunoaştere. Întreabă-te la ce te pricepi mai bine. Apoi caută domeniul în care crezi că vei avea succes, pornind de la locaţia unde vrei să deschizi afacerea. Încearcă să observi cum merge piaţa, informează-te, citeşte totul despre domeniul în care vrei să cumperi o franciză şi abia apoi plăteşte taxa de franciză”, spun experţii KeysFin.

Dacă până nu demult domeniile cele mai ofertate din punct de vedere al francizelor erau retailul şi food& beverage, în ultimii doi ani au intrat pe piaţă şi francizele care au ca domeniu de activitate educaţia şi resursele umane. În prezent sunt la mare căutare francizele în domeniul educaţiei, de la grădiniţe la servicii de training. Cele mai multe francize rămân, totuşi, cele din sectorul de fast-food. Un alt segment care înregistrează rezultatele excelente este cel al francizelor de pariuri şi jocuri de noroc. Potenţialul este dat de mirajul câştigurilor peste noapte, amplificat de criza economică.

Pe de altă parte, KeysFin avertizează că multe dintre francize nu se pliază pe situaţia economica actuală, pentru că necesită investiţii importante sau determină costuri de vânzare mult prea mari pentru puterea de cumpărare a românilor.
Datele statistice centralizate de companie arată că din 12.000 de agenţii imobiliare active inainte de criză, circa 9.000 si-au oprit activitatea. Printre francizele afectate s-au aflat Re/Max, Century 21 şi Hirsh.

În plus, sunt multe francize care sunt copiate de afară şi nu reprezintă neapărat un model de succes. Potrivit datelor statistice, aproape jumatate din conceptele de franciză prezente în România nu sunt licenţiate, fiind copiate pur şi simplu.

Valoarea pieţei francizelor a fost în 2013 de aproximativ 1,3 miliarde de euro, iar în 2014 se estimează un avans de 100 de milioane de euro, pe fondul anticipatei reveniri a consumului, din a doua parte a anului.

Distribuie articolul

Comentează pe forum

3

Elena Cărăușu

ziarist

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank