Provocarea unei afaceri în franciză: acceptarea tutelei francizorului

A dezvolta un sistem de franciză este un exerciţiu foarte dificil deoarece franciza este vândută ca un model de succes.
Luni
11.06.2012
Francois Renaut, președinte Grup Patronal România Moldova, oferă sfaturi pentru francizați și francizori.
 

Povestea lui Francois Renault în România începe în anul 1970 când a vizitat pentru prima oară țara noastră. S-a îndrăgostit atât de peisajele autohtone, dar mai ales de o femeie din Sibiu care l-a determinat să se mute în România. De-a lungul timpului s-a specializat în mai multe domenii: consultanță în analiză financiară, comerț electronic, resurse umane etc. În prezent, Francois Renaut este președintele Grupului Patronal România Moldova.

Ce reprezintă afacerea dumneavoastră – Grup Patronal România Moldova?
Grup Patronal România Moldova se bazează pe dezvoltarea corporatistă de tip e-marketing. Oferim servicii de dezvoltare corporatistă pentru firmele din România sau din Republica Moldova care vor să dezvolte afaceri transfrontaliere. Avem un site care promovează companiile prin intermediul internetului prin mai multe mijloace: prin anunțuri online, prin intermediul newsletterelor pe care le adresăm la peste 400.000 de firme. Avem 3 tipuri de newslettere: ”România comercială”, ”Moldova Comercială” și ”Euroview”. Toate serviciile pe care le oferim sunt online: vânzări online, comerț online, dezvoltare e-marketing prin sistem online. Avem chiar și un departament de resurse umane online.

Ce părere aveţi despre o afacere în franciză?
În Franţa am lucrat la o bancă, ca formator, şi am fost consultant pentru un departament de franciză. A dezvolta un sistem de franciză este un exerciţiu foarte dificil. Franciza este vândută ca un model de succes. Acest lucru este dovedit prin documentația financiară care este necesar să fie făcută cu sinceritate, de un cabinet contabil autorizat. Trebuie să ai o firmă foarte bine pregătită, cu un comportament de tip militarist, care să poată dezvolta un anumit concept, un anumit model repetitiv, transmisibil.

Ce condiții trebuie să îndeplinească persoanele care vor să se alăture unei rețele de franciză?
Ca să devii francizat trebuie să îți placă afacerea pe care vrei s-o cumperi, mai exact trebuie să îți placă ceea ce ți se oferă. De asemenea, trebuie să ai capacitatea să accepți că te vei înrola într-un concept care nu este al tău, concept pe care îl vei respecta. Bineîneles trebuie să deții și capitalul necesar pentru demararea afacerii. Ca francizat, beneficiezi și de o serie de avataje: câștigi timp deoarece cumperi un concept dovedit. Nu-ți asumi un risc la fel de mare ca atunci când începi o afacere pe cont propriu.

Ce le recomandați antreprenorilor care vor să-și dezvolte afacerea prin franciză?
Primul lucru pe care trebuie să-l facă este să-și transforme afacerea într-un model. Trebuie să-și organizeze activitatea în așa fel încât să creeze un concept repetitiv și transmisibi. Un francizor trebuie să fie foarte bine pregătit, să arate că are o afacere profitabilă și să dispună de un ghid de proceduri, de un ghid de difuzare și de procese de instalare. Francizorul trebuie să fie capabil să transmită savoir-fair-ul - know-how-ul, modelul financiar şi tot ce este necesar. Trebuie să alegi un sistem care îi permite francizatului să se dezvolte cu rapiditate. La rândul lui, francizorul are un avantaj: el se poate dezvolta mai repede pentru că partea de investiție este făcută și de un partner extern, integrat în rețea.

Care credeți că este cea mai mare provocare pentru o afacere în franciză?
Trecând peste aspectele financiare- bineînțeles că orice investiție te costă, apare o problemă de acceptanță mentală. Provocarea constă mai mult în ideea de a face ceva sub tutela unul francizor. Trebui să accepți că vei fi integrat într-un concept care nu îți aparține în mod direct, concept pe care trebuie să-l respecți. Dacă nu ai această capacitate, este mai bine să nu pornești pe acest drum.

(Elena Cărăuşu)