2012-08-04

Ce miros are marketingul tău?

Mirosul este o sursă de informație foarte puternică și poate avea un impact decisiv asupra clienților tăi. Aroma marketingul reprezintă modalitatea prin care îți atragi clienții cu ajutorul unui parfum specific.

În momentul în care o companie își crează propria imagine trebuie să acorde o importanță sporită detaliilor: o muzică liniștitoare pe fundal poate atrage mai mulți clienți, câteva dulciuri/gustări pe care vizitatorii le pot servi când îți vizitează biroul/magazinul, un mobilier care se încadrează armonios în cromatica spațiului etc. Companiile moderne se concentrează pe construirea unor atmosfere plăcute care pot avea ca principal accesoriu un parfum specific, denumit în termeni tehnici aroma marketing. Aromele/mirosurile crează reacții emoționale aproape instantaneu, având efect asupra organismului, comportamentului și stării de spirit.

Scortisoara

Scorțișoara este mirosul și gustul cel mai asociat cu sărbătoarea Crăciunului.

Mirosul banilor

Tehnica aroma marketingului a fost folosită pentru prima oară la mijlocul anilor 90, în Australia. Un studiu realizat de cercetătorii Universității din Dresda, Germania, arată că un miros plăcut îi determină pe 16% dintre clienți să rămână mai mult timp într-un magazin, iar pe 15% dintre aceștia îi poate influența să cumpere un produs. Aroma din magazin trebuie să-i trezească amintiri frumoase cumpărătorului: dacă acesta își amintește mirosul plăcut, va reveni și a doua oară în același loc.

Nu doar magazinele comerciale acordă importanță aromei de marketing ci și industria serviciilor. Spitalele și cabinetele dentare maschează mirosul specific de „boală” sau de „stomatolog” prin folosirea unor arome fresh cum ar fi menta sau mărul verde. Menta este un simbol al prospețimii, iar mirosul de măr verde este asociat cu o dantură sănătoasă. Este important ca pacientul/clientul să observe de unde provine sursa de miros, deoarece în caz contrar se poate simți stânjenit. Pune un recipient cu mere în apropiere odorizantului care emană aroma.

Când biroul îți dă lămâi...

Japonezii au o metodă originală prin care se folosesc de impactul aromelor asupra comportamentului angajaților. Pe durata dimineţii, în birourile japoneze predomină un miros de citrice, după-amiaza este scăldată în aromă de iasomie, iar seara într-un miros proaspăt de pin. Această combinaţie a aromelor are rolul să-i facă pe angajaţi să se simtă odihniţi dimineaţa, să le stimuleze capacitatea de concentrare pe durata zilei şi să combată oboseala odată cu venirea serii.

Pentru o utilizare corectă a aromatherapiei trebuie să ţii cont atât de caracteristicile publicului tău ţintă: vârstă, sex, mediu, cât şi de serviciile/produsele pe care le oferi. Un exemplu de succes în folosirea aroma marketingului este compania Tchibo. Aceasta se ocupă de producerea cafelei Tchibo şi deţine o reţea de magazine în Austria şi în Germania. După ce compania a plasat deasupra intrării în magazine un aparat care degaja o aromă de cafea proaspăt prăjită, vânzările magazinelor au crescut între 72-134%.

Poţi să îţi schimbi imaginea afacerii pe care o conduci personalizând-o cu un miros specific. Pe piaţa există o mulţime de seturi pentru aromaterapie care pot cuprinde odorizante, spray-uri, beţigaşe şi lumânărele parfumate. Ai grijă însă la cantitatea de parfum care va fi emanată în atmosferă. O intensitate prea mare a acestuia poate crea asocieri negative: în loc să-i trezească amintiri plăcute clientului, mirosul va fi asociat cu un lucru care a avut doar iniţial o aromă plăcută.

(Elena Cărăușu & Daniel Wilk)

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank