2012-03-23

Pregătește-te pentru rolul de francizor

Franciza devine o modalitate de dezvoltare a afacerilor din ce în ce mai folosită.

În ultimii 2 ani au apărut peste 100 de concepte de franciză în fiecare an pe piață. Și sunt mulți antreprenori care se gândesc să folosească aceast modalitate pentru a se dezvolta pe piață însă nu știu exact dacă aceasta este cea mai bună alegere. Având în vedere avantajele francizei trebuie să-ți răspunzi la o singură întrebare : ești pregătit să devii un francizor?

Primul lucru la care trebuie să te gândești atunci când dorești să-ți dezvolți afacerea într-o franciză este dezvoltarea unui pachet de franciză pentru potențialii francizați.Pachetul trebuie să conțină: un contract de franciză, un model financiar, manualul operațional și strategii de promovare.

Ideea de franciză câștigă din ce în ce mai multă apreciere printre antreprenori. Aceștia par să realizeze că pot avea multe beneficii din această formă de afacere. De cele mai multe ori obiectivele comune tuturor antreprenorilor sunt: dezvoltarea și construirea unui nou canal de distribuție, consolidarea poziției pe piață și creșterea notorietății brandului său în rîndul consumatorilor. Deoarece toate aceste obiective se ating odată cu dezvoltarea afacerii, această opțiune devine foarte tentantă, în special când aceasta nu presupune riscuri crescute sau investiții costisitoare. În plus, francizorul nu trebuie să-și facă griji cu angajarea personalului sau managerilor din noua locație în franciză. Deoarece francizatul este proprietarul propriului magazin, acesta va fi mult mai dedicat în funcționarea eficientă a afacerii. Alte avantaje pentru a deveni un francizor pot fi resursele suplimentare de profit primite sub formă de taxe periodice de la francizat, mai puține cheltuieli pentru campaniile de marketing și atragerea potențialilor clienți datorită creșterii cotei de piață ( în cazul francizelor de distribuție ). Dar trebuie luat în calcul și faptul că rolul de francizor presupune mult timp și energie. Din păcate, persoanele ce se gândesc la dezvoltarea propriei afaceri prin francizare, de cele mai multe ori, nu se întreabă ce anume oferă ei unic și cum se diferențiază de ceilalți francizori de profil pentru a atrage francizații potriviți. Atunci când dorești să te dezvolți prin francizare trebuie să gândești și din perspectiva unui posibil francizat pentru a vedea dacă sunt beneficii ce îl pot motiva pe acesta să adere la sistemul dezvoltat de tine.

A venit momentul?

În conformitate cu definiția francizei, francizorul trebuie să furnizeze francizatului informațiile necesare pentru conducerea afacerii aflate din propria experiență. Pentru a avea o astfel de experiență, trebuie să deții și să te ocupi cu partea de management al unui punct de afacere deschis de cel puțin 12 luni. Acesta este timpul minim necesar pentru a putea verifica profitabilitatea ideii de afacere în fiecare sezon al anului, pentru a verifica efectul competiției asupra afacerii și să se asigure că produsele/serviciile oferite sunt de actualitate. Trebuie să experimentezi pe propria piele dacă conceptul de afacere este profitabil și ajustabil la schimbările tendințelor de pe piață astfel fiind mai ușor să prezinți oferta de franciză și să găsești francizații potriviți. Doar prin deținerea propriului punct de afacere poți să pregătești dezvoltarea conceptului de afacere și să-l ajustezi după nevoile pieței.

Dețin dreptul de utilizare a unui logo?

Când dorești să construiești o rețea de franciză trebuie să oferi o imagine universală a rețelei pentru a face fiecare magazin ușor de recunoscut de către clienți. Din acest motiv este foarte important să pregătești imaginea rețelei din timp, primul pas fiind elaborarea unui logo. Apoi va trebui să decizi modul de vizualizare și dispunere a produselor în fiecare outlet deschis sub numele aceluiași brand. Bineînțeles, nu trebuie uitată partea legală, trebuie reglementate toate aspectele asociate cu logo-ul afacerii precum obținerea dreptului exclusiv de utilizare și dispunere a acestuia. Numai atunci poți începe să planifici dezvoltarea afacerii într-o rețea de franciză.

Se merită?

Atunci când te gândești la dezvoltarea afacerii proprii într-o rețea de franciză trebuie să începi cu analiza profiturilor în ceea ce privește francizarea – atât pentru tine cât și pentru potențialul francizat. Trebuie să știi cât trebuie francizatul să investească și după în cât timp acesta va atinge pragul de rentabilitate a afacerii. Va trebui să te decizi și cu privire la tipul de asistență pe care îl vei oferi francizaților tăi și să descrii avantajele și beneficiile obținute odată cu aderarea la sistem.

Am o strategie de promovare?

Dacă ești proprietarul unei afaceri, ai dreptul exclusiv de utilizare a unui logo și afacerea este profitabilă, atunci te poți gândi la crearea unei rețele de franciză. Cu toate acestea, se presupune un sacrificiu legat de timp și energie pentru a dezvolta toate principiile și regulile esențiale pentru acest tip cooperare. Primul pas este să pregătești pachetul de franciză pe care îl vei prezenta potențialilor francizați. Pachetul de franciză trebuie să includă acordul de franciză care reglementează drepturile și obligațiile fiecărei părți în perioada dispusă în contract și chiar după expirarea acestuia. Un alt pas este crearea manualului operațional care descrie toate procedurile pe care francizatul va trebui să le implementeze pentru ca afacerea să funcționeze la randament maxim. De asemenea, va trebui să pregătești un sistem de plătire a taxelor periodice de franciză și, pentru a face oferta mai atractivă pentru potențialii francizați, puteți include un plan de afacere specific ce îi poate ajuta. Nu este ușor, dar mai ales ocupă mult timp crearea unui pachet de franciză. Deci, fiind nevoie de o pregătire substanțială pentru o concepere calitativă a documentelor și de mult timp, este mai bine să soliciți ajutorul unor consultanți în afaceri, profesioniști în domeniul francizelor.

Următorul pas pe care trebuie să-l faci înainte de a lansa franciza este să pregătești o strategie de promovare a brandului și sistemului de franciză și să începi procesul de recrutare a francizaților. Trebuie să realizezi că atât pentru perioada recrutării de francizați, cât și pentru procesul de monitorizare a activității acestora va trebui să pregătești anumite instrumente/documente organizaționale – programe pe calculator, sisteme de tracking, etc. În final, întrebarea cea mai importantă la care ar trebui să răspunzi înainte de a lansa rețeaua de franciză este: Sunt pregătit pentru toate astea ?

Karina Korczyńska, avocat,consultant în franciză PROFIT system

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank