2012-04-25

Franciza în România

Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.

Ce este o franciză?

Franciza este o formă de comerț prin care o persoană, numită francizor, îi acordă unei alte persoane, numită beneficiar sau francizat, dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Aderarea la o rețea de franciza atrage după sine plata unei taxe de intrare în sistem precum și a unor cote anuale, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Scurt istoric al pieței francizei în România

Prima franciză clasică apărută pe piața din România este “McDonald’s” care și-a deschis o unitate de franciză în anul 1995.

Primul contract comercial din România conținând elemente proprii sistemului de franciză datează din anul 1975. Contractul a fost încheiat între “Hertz” și Automobil Clubul Român. Printre primele companii care au intrat pe piața din România în sistem de franciză se numără și “Pepsi” si “Coca-Cola”

Regimul juridic al francizei

În România, procesul de francizare este reglementat de Legea nr. 79 din aprilie 1998. Potrivit acestei legi, francizorul trebuie să asigure beneficiarului o pregătire inițială pentru exploatarea mărcii înregistrate. Francizorul va continua să își promoveze marca proprie pentru asigurarea dezvoltării și viabilității produsului și va umări menținerea identității și a renumelui francizei. Independența francizatului în operarea francizei este limitată deoarece el trebuie să respecte regulile stabilite de francizor. Beneficiarul comercializează doar produsele și serviciile stabilite prin contractul de franciză.

Franciza este așadar operațiunea care îmbracă forma unui contract prin care francizorul dă dreptul beneficiarului să vândă bunuri și să presteze servicii sub marca sa, în schimbul unor redevențe. Relația dintre francizor și francizat se întemeiază pe contractul de franciză și se menține pe toată durata acestuia. Prin intermediul francizei, francizorul își extinde afacerea iar francizatul are șansa de a deschide și de a conduce o afacere sub o marcă recunoscută.

Cele mai cunoscute afaceri în franciză din România

Cele mai multe afaceri în franciză deschise în România sunt în domeniul restaurantelor/fast-food-ului, cafenelelor, retail-ului, al serviciilor de înfrumusețare, al serviciilor auto dar și în domeniul imobiliar.

Cele mai cunoscute brand-uri care au intrat pe piața internă prin francizare sunt: “McDonald’s”, ”KFC”, “Pizza Hut”, “Fornetti”, “Gogoașa Înfuriată”, “Burger King”, “Golden Pie”, “Wienerwald”, “Clate”, “Coca-Cola”, “Pepsi”, “Yves Rocher”, “H&M”, ”Replay”, ”Mexton”, “s.Oliver”, ”VERO MODA”, ”Veronesse”, ”Gloria Jean’s”, ”New Look”, ”Perfect Nails”, ”Geta Voinea”, ”Safety Broker”, ”Mr. Bricolage”,”Elvila”, ”Lavazza”, “Segafredo Zanetti Espresso”, ”Caffe Filicori Zecchini”, ”Caffe Vergnano”, ”Illy Caffe”,”Julius Meinl”,”Euroins”,”HomeLife Romania”,”REALPRO”.

Asociația Română de Franciză

Beneficiarul care încheie un contract de franciză va exploata o marcă de prestigiu și va intra pe o piață concurențială folosind tehnici de producție, comercializare și marketing cu un grad înalt de rentabilitate. Noii francizați sunt îndrumați de cei cu experiență să nu facă unele greșeli care ar putea dăuna afacerii.

Pentru a impunele standardele unui mediu de afaceri cât mai favorabil francizei, în România a fost înființată Asociația Română de Franciză, o organizație non- guvernamentală, apolitică și non-lucrativă. Unul dintre scopurile orgaizației este identificarea și soluționarea problemelor specifice sectorului francizei.

Asociația Română de Franciză a fost înființată în anul 2006. Asociația promovează franciza ca metodă comercială pe piața românească și inițiază acțiuni împotriva francizelor ilegale, a contrafacerilor precum și pentru combaterea furturilor de know how.

(E.C.)

Distribuie articolul

Comentează pe forum

2

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank