2012-04-25

Cine poate deschide o afacere în franciză?

Franciza poate fi privită ca o provocare pentru cei care doresc să-și deschidă o afacere.

Înainte de a lua decizia deschiderii unei afaceri în franciză viitorul francizat trebuie să analizeze în detaliu câteva aspecte care pot influența decisiv succesul afacerii sale.

Calitățile unui francizat

În primul rând, francizatul trebuie să aibă capacitatea de autoanaliză pentru a aprecia dacă este persoana potrivită pentru a deveni francizat. Beneficiarul unei francize trebuie să poată conduce o afacere pentru care menținerea identității pe toată durata ei este esențială. Afacerile în franciză nu sunt recomandate persoanelor care caută în permanență schimbarea.

Francizatul trebuie să accepte punctele de vedere ale francizorului și să respecte toate regulile impuse de acesta. Bineînțeles că opiniile francizatului în legătură cu funcționarea afacerii sunt importante pentru creșterea rețelei de franciză, însă el trebuie să fie capabil să asculte și să accepte părerile și regulile francizorului.

Pentru succesul afacerii sale francizatul trebuie să fie un bun comunicator atât în relația cu francizorul, pe care îl va consulta în permanență, cât și în relațiile cu celelalte persoane cu care intră în contact: angajați, clienți, alți francizați. De asemenea este foarte importat ca francizatul să aibă încredere în soluțiile și suportul pe care i le furnizează francizorul.

Stabilirea tipului de franciză

Francizatul trebuie să aleagă din varietatea de francize de pe piață pe cea care corespunde calităților lui și planurilor în afaceri. Pentru aceasta francizatul trebuie să analizeze oportunitățile de francize de pe piață și să-și stabilească ce așteptări are atât de la afacerea pe care vrea s-o deschidă, cât și de la sistemul de franciză și de la francizor. De asemenea, francizatul trebuie să estimeze costurile necesare pentru începerea afacerii pentru a determina dacă dispune de suficienți bani pentru finanțarea francizei.

Înainte de a semna un contract de franciză este esențial ca francizatul să afle cât mai multe informații despre francizor, despre brand-ul de franciză și despre rețeaua de franciză căreia i se va afilia. Specialiștii recomandă acordarea unei atenții deosebite datelor care au în vedere costul investiției, redevențele și taxa de franciză.

Avantajele și dezavantajele afacerii în sistem de franciză pentru francizat

Principalul avantaj pe care îl aduce o afacere în franciză îl reprezintă posibilitatea deschiderii unei afaceri sub o marcă de renume. Beneficiarul va utiliza un produs/serviciu consacrat sub numele și imaginea francizorului. Francizatul va beneficia, atât la deschiderea afacerii, cât și pe parcursul derulării acesteia de asistență tehnică, managerială și comercială precum și de servicii de training. El va primi și un manual de operare în care este detaliat modul în care trebuie condusă afacerea. Întrucât francizatul este o entitate distinctă de francizor el își va păstra pe toată perioada contractului de franciză independența juridică, financiară și managerială. Un alt avantaj de care beneficiază francizatul este promovarea asigurată de francizor.

Principalul dezavantaj al afacerilor în franciză îl reprezintă costurile pe care aceastea le presupune. De cele mai multe ori francizatul trebuie să plătească o taxă de intrare în rețeaua de franciză precum și taxe periodice către francizor. Un alt dezavantaj are în vedere limitarea independenței francizatului în operarea francizei. El trebuie să respecte toate regulile impuse de francizor. Francizatul comercializează doar acele produse și servicii stabilite prin contractul de franciză și nu poate valorifica nelimitat avantajele pieței locale. Un alt dezavantaj este reprezentat de limitarea dreptului de a vinde afacerea. De obicei, francizorul își rezervă dreptul de a refuza potențialii cumpărători ai francizei și poarte impune prin contract condiții stricte pentru revânzarea francizei.

Franciza oferă beneficiarilor oportunitatea deschiderii unei afaceri sub o marcă recunoscută. Cei care vor să se alăture sistemului de francize pot opta pentru unul din diversele domenii de activitate în care această metodă de comercializare este utilizată: fast food, imobiliare, construcții, leasing de automobile, saloane de înfrumusețare, hoteluri, agenții de turism, agricultură, edituri, divertisment, educație, tipografie, saloane pentru sănătate etc.

(E.C.)

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank