O afacere de succes - merită să cumperi conceptul de la cineva?

Luni
06.02.2012
Numărul argumentelor ce susțin cumpărarea unei afaceri în franciză este egal cu numărul argumentelor care dezaprobă o astfel de investiție. Însă cea mai mare influență în luarea acestei decizii trebuie să o aibă situația ta curentă.
 

Dacă tu consideri că ai găsit o idee de afaceri foarte bună - de exemplu ai descoperit nevoia unui tip de serviciu pe care nimeni nu gasit-o înaintea ta, un serviciu ce ar satisface nevoile unui segment mare de consumatori - atunci se merită riscul de a porni o afacere nouă fără a lua în considerare ideea de franciză.

Sunt multe exemple de astfel de idei de afaceri, printre care : browser-ul Google, băutura energizantă RedBull, restaurantele cu bucătărie vegetariană, și asta este dovada că încă se pot dezvolta idei noi de afaceri în ariile comerciale atât vechi, cât și noi. Însă adevărul este că dezvoltarea ideilor noi și transformarea lor într-un succes se petrece foarte rar. A gândi ideei noi este una și dezvoltarea ideilor în activități reale este cu totul altceva.

Cea mai frecventă piedică este problematica fondurilor – în perioada de început a dezvoltării unei idei noi se fac multe cheltuieli. Dacă nu ai suficienți bani poți încerca să aplici pentru diverse fonduri de investiție, de exemplu de la anumite companii care se specializează în evaluarea altor companii și capitalizarea acestora. Dar în acest caz trebuie să iei în considerare faptul că acea companie va dori să îi fie redirecționat un anumit procent din profit. Mai mult de atât, antreprenorii care se decid să-și pornească propria afacere trebuie să fie răbdători, mult mai răbdători decât în cazul unei afaceri în franciză când nivelul maxim al profitului poate fi atins la numai un an de la deschidere. Uneori, până și cele mai bune idei de afaceri, precum RedBull, pot atinge succesul după 10 ani.

Brandul RedBull a fost creat în 1987, dar nu a devenit cunoscut până în anul 1997. Azi, RedBull are anual vânzări de peste 800 milioane de dolari. Însă antreprenorii din Austria nu au inventat nimic nou deoarece băutura energizantă nu este altceva decât un tonic cu acid care își are originea în Tailanda. În cartea sa, The Fall of Advertising and the Rise of PR , Al Reis scrie că pentru a deveni bogat și faimos nu trebuie să creezi nimic nou. Trebuie doar să cauți nevoile actuale ale consumatorilor, să dai dovadă de creativitate în ceea ce privește numele brandului tău și să găsești primul client.

Brandul vostru, afacerea noastră

Dacă, cu toate acestea, nu găsești o idee de afacere de impact și crezi că ești suficient de puternic pentru a conduce o afacere proprie cu economiile din contul personal, poți lua în considerare o afacere bazată pe un concept de franciză. Diversitatea opțiunilor este uriașă, pe piață se gasesc sute de oferte în toate ariile posibile, costurile de investiție variază de la câteva mii euro până la câteva milioane de euro. Principalul avantaj al francizei este acela de a cumpăra o idee de afacere dovedită, pe baza căreia cineva deja a avut un profit considerabil, astfel sentimentul de securitate este crescut. Dar acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să avem grijă de aspectele financiare – într-o afacere în franciză trebuie să lucrezi la fel ca într-o afacere creată pe cont propriu. Franciza nu se termina prin cumpararea dreptului de a utiliza numele și logo-ul brandului, ci aceasta include, de asemenea, punerea în aplicare a strategiei de afaceri în planificarile de zi cu zi. Franciza este buna pentru cei care se simt bine să lucreze într-un sistem ierarhic având un anumit nivel de independență și să accepte sfaturile și un anumit de la francizor.

Însă cireașa de pe tort, în ceea ce privește franciza, este: utilizarea numelui unui brand faimos ceea ce poate garanta prezența clienților, consilierea de zi cu zi de la francizor și marketing la nivel macro - reclamele TV - pentru care brandul are suficiente fonduri să plătească, dar tu nu ai. Francizatul trebuie să urmeze cursurile de pregătire și să acumuleze cât mai mult know-how de la francizor. Din păcate, sunt și costuri suplimentare de plătit precum taxa de intrare în sistemul de franciză și o taxă lunară ce reprezintă un anumit procentaj din profit. Decizia de a porni o afacere proprie sau una în franciză depinde , de obicei, de investitor: de nivelul de motivare,resursele financiare și caracterul personal, în special capacitatea de a aștepta pentru un rezultat profitabil.

Arkadiusz Słodkowski, PROFIT system


Articole citite

Cum influențează mass-media succesul unei francize /09.05.2012

Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.

SUA, Italia, Germania și Franța - țările din care provin cele mai multe francize deschise în România /09.05.2012

Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.

Evoluția francizei în România /08.05.2012

Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.

Diferența dintre o franciză și alte oportunități de afaceri /26.04.2012

Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.

Franciza în România /25.04.2012

Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.