Franciza – cu ce se mănâncă?

McDonald’s este unul din cele mai cunoscute branduri de franciză
Luni
06.02.2012
Dacă asociezi francizele cu termenul de afaceri, atunci ești pe drumul cel bun. Merită să cunoști în detaliu ceea ce înseamnă o franciză deoarece aceasta poate fi modalitatea potrivită pentru tine de a conduce o afacere.
 

O afacere proprie, mai ales în sistemul de franciză al unui brand cunoscut, este una din cele mai bune modalități de a avea un câștig financiar crescut. Și ceea ce este mai important e că riscul de eșec este mult mai mic atunci când pornești o afacere în franciză.

De cele mai multe ori atunci când auzim de rețele de franciză le asociem cu restaurante fast-food precum McDonald’s sau Fornetti. De fapt, această companie - McDonald’s – este văzută pe piața ca un simbol al francizei deoarece ea se află printre giganții ce domină piața de franciză la nivel global. Însă McDonald’s nu este singura marca cunoscută, sunt foarte multe branduri faimoase pe piața de franciză (vezi: catalog francize). A cumpăra o licență de franciză înseamnă să conduci o afacere pe propriul risc, însă cu beneficiile folosirii numelui brandului francizorului. Notorietatea brandului îți garantează un număr crescut de clienți și șanse minime de a da faliment. După luarea deciziei de a intra în rețeaua de franciză, francizorul și francizatul trebuie să semneze un acord ce impune obligații pentru ambele părți. Principala responsabilitate a francizorului este de a oferi licența de franciză ce permite utilizarea numelui brandului și să asigure transferul de informații și cunoștințe cu privire la conducerea afacerii în mod regulat pe toată perioada acordului. Responsabilitatea primară a francizatului este de a conduce franciza după regulile comune de funcționare a rețelei și de a plăti taxele aferente cumpărării licenței de franciză.

A avea o franciză nu se rezumă doar la dreptul de a folosi numele și logo-ul brandului, ci și la adaptarea afacerii la cerințele sistemului. Cuvântul ”sistem” este cheia pentru a înțelege regulile pentru o afacere în franciză. Francizatul va avea mereu suport din partea francizorului – cum ar fi cursuri de formare profesională pentru francizat și angajații lui; campanii promoționale pentru a sprijini creșterea vânzărilor; transmiterea cunoștințelor într-o anumita arie precum contabilitatea și modalitatea de facturare. Pentru această asistență francizatul plătește, pe lângă fee-ul de aderare la sistemul de franciză, o taxă ce reprezintă un anumit procentaj din profit ce se virează lunar în contul francizorului. Acești bani sunt folosiți pentru bunăstarea întregului sistem de franciză, pentru fiecare francizat în parte. Francizorul cheltuie acești bani pentru cercetări de piață, dezvoltarea de produse noi, campanii de promovare. Într-o singură frază, francizatul folosește în conducerea afacerii experiența, cunoștințele și metodele de operare dezvoltate francizor.

Principiile de bază privind cooperare în sistem de franciză

  1. Francizorul este proprietarul logo-ului și brandului în franciză.
  2. Francizorul a testat conceptul de afacere și i-a demonstrat profitabilitatea.
  3. Francizatul operează sub logo-ul și brandul francizorului ca antreprenor independent : câștigurile sale fiind reprezentate de profitul afacerii.
  4. Francizatul are responsabilitatea financiară a investiției.
  5. Francizatul este proprietarul spațiului de operare al afacerii.
  6. Francizorul trebuie să asigure transmiterea cunoștințelor pentru ca francizatul să gestioneze afacerea în mod corespunzător.
  7. Francizatul cumpără licența de operare în franciză și trebuie să plătească o taxă lunară pentru beneficiile primite de la francizor (directă - când se virează direct în cont un procent din vânzări , indirectă - când taxa este inclusă în marja de produse cumpărate de la francizor).
  8. Francizator decide asupra prețul și serviciilor oferite în punctul său e desfacere. Profitul (când este) depinde nu numai de vânzare, cât și de marja fixă pusă pe produse.
  9. De obicei, francizatul are influență asupra tipului și diversității produselor din locația condusă de el.
  10. Principiile de cooperare dintr francizat și francizor sunt reglementate prin contractul de franciză și instrucțiunile de gestionare a afacerii în sistem de sunt incluse în manualul operațional.

Veniturile totale din vânzările realizate de companiile ce operează în sistem de franciză pot ajunge de la câteva procente din PIB până la 20% din PIB în țările cu o economie bine dezvoltată. Asta înseamnă că oricând fiecare dintre noi, ca consumatori, poate cumpara un produs sau beneficia de un serviciu al unei companii în franciză. Orice persoană, cu aspirații de antreprenor, ce dorește să investească într-o afacere poate alege una din sutele de concepte de franciză cu prețurile începând de la câteva mii de lei (mici restaurante, fast-food-uri) până la câteva milioane de lei ( stații de benzinării, supermarketuri). Cu o sută de mii de lei, viitorul antreprenor are o mare diversitate de concepte de franciză în oricare din domeniile dorite.

Francizarea este o metodă dovedită de a face afaceri și este folosită cu succes în multe domenii de către mii de antreprenori din lume. Franciza oferă libertate în conducerea, administrarea și influențarea direcției propriei afaceri. Dar – Atenție! - Acolo unde este libertate, este și responsabilitate pentru propriile decizii. Responsabilitatea francizatului este definită de anumite regularități incluse în contractul de franciză. Asta înseamnă că regulilor legate de serviciul cu clienții, cumpărarea produselor de la francizor și participarea la fiecare campanie de promovare organizată de rețeaua de franciză, sunt respectate de fiecare francizat.

În concluzie : pentru cine franciza este soluția perfectă și pentru cine nu este? Afacerile în afara sistemelor de franciză nu sunt pentru : cei care nu tolerează să le fie condiționată activitatea de proceduri impuse din exterior, cei care au găsit în piață o nișă neexploatată , cei care au suficienți bani să investească într-o afacere nouă sau cei care au experiență în domeniul în care doresc să pornească propria afacere (ai nevoie de multă experiență pentru a crea un brand de succes). De asemenea, este bine atunci când aceste persoane au multe contacte în domeniul afacerii lor. Pentru restul ce doresc să devină antreprenori, ar trebui să profite de oportunitatea operării unei francize sub protecția unui brand cunoscut care le va da posibilitatea unei dezvoltări rapide încă de la început.

Arkadiusz Słodkowski, PROFIT system


Articole citite

Cum influențează mass-media succesul unei francize /09.05.2012

Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.

SUA, Italia, Germania și Franța - țările din care provin cele mai multe francize deschise în România /09.05.2012

Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.

Evoluția francizei în România /08.05.2012

Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.

Diferența dintre o franciză și alte oportunități de afaceri /26.04.2012

Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.

Franciza în România /25.04.2012

Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.