Afaceri “pe val”
Trebuie, încă de la început, făcută o distincţie foarte clară între conceptele „bio” şi ‘’mâncare sănătoasă”, gen vegetariană, raw sau raw vegan. În vreme ce ‘’bio’’ se referă la produse care sunt verificate, inspectate şi certificate de o entitate independentă, respectiv de un organism de control, ‘’mâncare sănătoasă” este un concept mult mai larg.
„Toate previziunile pe care le-am făcut în fiecare dintre ultimii 3 ani, privind creşterea pieţei, s-au confirmat. Până în momentul în care piaţa va atinge cel puţin 500 de milioane de euro, segmentul bio cred că este o nişă de consum”, susţine Ciprian Stancu, fondator Republica BIO.
Particularităţile pieţei bio
Particularităţile pieţei de la noi sunt cu mult diferite de Occident. În primul rând, valoarea coşului de cumpărături bio este mult mai mică. În al doilea rând, frecvenţa de cumpărare este mult mai redusă. În al treilea rând, gradul de fidelitate a consumatorilor faţă de consumul bio este redus. Nu este încă un comportament stabil, la modul: ’’am decis că de astăzi anumite produse (legume, fructe, carne) trebuie să fie bio, şi doar asta cumpăr’’.
Consumatorii români încă testează produsele bio. Beneficiile lor însă nu apar peste noapte. Şi, din acest motiv, este uşor să îşi piardă motivaţia şi să revină la produsele convenţionale de fabrică, pline de aditivi şi pesticide. În Vest, consumatorul ştie că produsele bio au grijă de sănătatea lui zeci de ani. El vrea să trăiască o viaţă bună şi îndelungată. Se gândeşte la consecinţele pe care le au în viitor deciziile lui de astăzi. Noi gândim încă pe termen foarte scurt.
„Hai să ne uităm la mâncarea nesănătoasă: sunt pline shaormeriile, pizzeriile şi lanţurile de fast food. E simplu să intri în aceste locuri, să cumperi mâncare ieftină, gustoasă, plină de mirodenii, dar lipsită de orice valoare nutritivă. Ţi-ai potolit foamea, îţi vezi mai departe de treabă. E târziu, peste câţiva ani, când îţi dai seama că te-ai îngrăşat sau că mergi lunar la medic. Vesticii au un calcul foarte simpu: mâncare ieftină fără nutrienţi + medici + medicamente = mâncare bio nutritivă. Românii, din păcate, aleg prima parte a ecuaţiei. Şi avem parte de boli şi de o speranţă de viaţă mai redusă”, atrage atenţia Ciprian Stancu.
Fot: Republica BIO
Republica BIO a funcţionat un an şi jumătate în online, după care a păşit în retailul fizic, printr-un magazin deschis în zona Băneasa, deschis în toamna anului trecut.
Ciprian Stancu face precizarea că „încă nu am închis situaţiile fianciare pe 2016, însă avem o creştere de 300% a afacerii faţă de 2015. Pentru 2017 pregătim febril modelele de francizare, atât pentru magazinul fizic - în ţară şi în Europa -, cât şi pentru cel online, disponibil doar în afara României. Însă avem multe direcţii de business în dezvoltare, veţi vedea în curând rezultatele unei munci de 2 ani. Republica BIO devine în curând un brand european.”
Cum e cu raw, cu vegan-ul, şi raw vegan-ul?
Acest segment de piaţă a apărut în urmă cu 5 ani, nefiind în acest moment foarte dezvoltat, nici foarte bine definit, şi având puţini competitori.
“Ne dorim să le arătăm celor din jur că sănătatea nu este o serie de restricţii, o dietă sau un program de detox, ci un echilibru gustos. E simplu: mănânci sănătos, te simţi bine, energia pe care o primeşti te ajută să îţi continui cu poftă planurile tale de zi cu zi. Din păcate, atunci când vrei să faci alegeri sănătoase, nu prea ai de unde. Dacă nu ai timp să găteşti, prânzul de la birou este, de cele mai multe ori, un compromis. Vrem să schimbăm asta”, susţine Roxana Petre, fondator Bistro Raw Vegan, un concept pe care îl doreşte replicat sub formă de franciză - în prima etapă, în provincie.
Roxana Petre precizează că produsele pe care le foloseşte nu sunt certificate bio – „ar trebui să coste mai mult decât dublu şi nu am cum să mă adresez acestui segment de piaţă”, – însă este vorba de legume şi fructe proaspete, procurate de la agricultorii locali, iar mâncarea este, de asemenea, proaspătă, preparată zilnic.
Meniul bistro-ului pe care il manageriază este foarte variat: raw – produse vegetale crude (legume, fructe, seminţe), cel mult mixate la blender; vegan - produse vegetale calde, trecute printr-un tratament termic aldente, la tigaie, sau supe blendate; raw vegan – un mix dintre cele două reţete/variante. În ofertă se regăsesc şi abonamentele raw vegan fără gluten, cu produse create special pentru cei care suferă de boala celiacă.
Fot. Bistro Raw Vegan - fotograf: Andrei Stama
„Acordăm clienţilor care au avut o hrană ce includea carnea tot suportul în materie de informaţii; îi întrebăm dacă au mai mâncat până acum raw, dacă nu, îi sfătuim să treacă întâi prin raw vegan, pentru că acest proces trebuie să fie unul lent, ca organismul să se poată obişnui cu acest stil de viaţă, nu trebuie să îl forţăm”, menţionează Roxana Petre.
Într-o fază iniţială, Bistro Raw Vegan intenţionează să ajungă, sub formă de franciză, în oraşele mari, cum ar fi: Timişoara, Cluj, Oradea, Constanţa, Braşov, Arad, Ploieşti, Piteşti, Iaşi. Momentan nu este în plan francizarea şi în Bucureşti – unde se doreşte extinderea prin unităţi proprii -, dar nici nu este exclusă această idee.
Vrei să fii la curent cu informaţiile despre francize? Abonează-te la newsletterul franchising.info.ro !
Articole citite
First Cafe este locul unde pasiunea, emoția și dragostea de viață se regăsesc de la prima ceașcă de cafea, iar fondatorul francizei așteaptă, cu bucurie și dedicare, noi parteneri.
În cazul francizei Ciorbe și Plăcinte, tradiția gastronomică românească constituie o garanție că afacerea are viitorul asigurat.
Binecunoscuta franciză Leonidas are un nou partener care, ca angajat al acesteia, s-a convins de profitabilitatea afacerii și a ales să deschidă o ciocolaterie la Timișoara.
Ice and Roll și Cake and Roll este o afacere care garantează francizatului un pachet complet de instrumente ce îi permit să obțină o rentabilizare rapidă a investiției și să câștige bani rapid.
Un nou trend începe să cucerească întreaga lume. Este vorba despre ceaiul cu bule, iar Crazy Bubble caută francizori români dornici de o investiție profitabilă și de viitor.
Cele mai citite
Saloanele Magic, un concept de franciză bazat pe o experiență consolidată, inovație și produse premium, își dovedește în fiecare zi profitabilitatea
Franciza Nomasvello oferă oportunitatea de a te alătura unei afaceri profitabile în domeniul epilării definitive.
Retailerul polonez de proximitate Żabka, cu peste zece mii de magazine, intră pe piața din România, estimând că va deschide aproximativ 200 de unități doar în acest an.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
La 20 de ani și-a făcut propria cafenea "5 to go" cu banii cu care ar fi trebuit să-și cumpere prima mașină
Subiecte populare in Forum
Trenul Subway staționează la Gara de Nord
https://garanord.md
Trenul Subway staționează la Gara de Nord
GaraNord.md
Trenul Subway staționează la Gara de Nord
GaraNord.md
Trenul Subway staționează la Gara de Nord
Salutare, iaca cand o sa avem un subway care trece si pe la GaraNord.md atunci va fi normal)
Afaceri simple și câștiguri rapide
Ponuka pôžičiek medzi jednotlivcami na Slovensku Hľadáte veriteľa alebo investora pre svoje projekty: Podnikateľské pôžičky, Osobné pôžičky, Pôžičky na...
Soluție pentru o afacere cu viitor
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Soluție pentru o afacere cu viitor
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Soluție pentru o afacere cu viitor
Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai săraci și în lupta împotriva sărăciei și oferim împrumuturi pe termen scurt, mediu și...