O afacere din dragoste pentru lemn și design

Milica Marić, fondatoarea brandului Wood Mood Design / Poveștile despre produse, numele interesante ale acestora și comunicarea permanentă cu clienții sunt cheia succesului afacerii
Joi
02.04.2020
Wood Mood Design, un producător de mobilă din lemn masiv, împlinește zece ani de când a început această afacere. Am vorbit despre înființarea companiei și calea antreprenorială cu tânăra creatoare a acestui brand.
 

Milica Marić a crescut a crescut “înconjurată de lemn”. Bunicul a fost tâmplar și, de mai bine de două decenii, părinții fac rame și pânze pentru tablouri. “Încă de acum 34 de ani am stat să privesc ce se întâmplă în producție și am învățat multe. Totuși, am luat parte la o afacere de familie. Părinții ne-au dus la târguri internaționale, ne-au motivat să descoperim lumea și să nu ne fie frică de provocări. Așadar, nu este surprinzător că am decis să intru în antreprenoriat imediat după  terminarea facultății. Nu este ușor să produci articole din lemn masiv”, spune Milica Marić, fondatoarea Wood Mood Design, un brand care sărbătorește un deceniu de existență.

Milica Marić a făcut design interior la Facultatea de Arte Aplicate din Bejgrad. Primul ei gând după absolvire a fost să găsească un loc de muncă într-o companie. A trimis CV-ul la mai multe adrese. Ba chiar a obținut un post, pentru câteva zile, la un birou de proiectare. Dar și-a dat repede seama că nu este o meserie care să-i dea satisfacții în viitor. Apoi a vrut să plece în Danemarca, din dragoste pentru lemn. “A fost pământul visurilor mele pentru că Danemarca a atins cotele maxime în industria lemnului”, spune ea.

Premiul care a schimbat planurile

Totuși, destinul avea alte planuri pentru acestă tânără și perseverentă antreprenoare. În același an în care a absolvit facultatea, încercând să obțină un loc de muncă și visând la Damemarca, Milica Marić a primit un premiu la un concurs de design de mobilă, sponsorizat de guvernul sârb. Recompensa a constat în șansa de a petrece câteva luni la Simpo, un producător de mobilă din Vranje. Milica a fost unul dintre cei patru câștigători.   

Următoarele luni le-am petrecut în producție, la Vranje. Din noiembrie, când am primit premiul, am lucrat la dezvoltarea de proiecte până la prezentarea produselor finite, la expoziția din mai anul următor. Cele câteva luni mi-au schimbat complet calea. Am avut întotdeauna un suflet de artist, dar credeam că o să devin pictoriță. Timpul petrecut la Simpo și întâlnirea cu maeștrii de acolo, dar și dragostea mea pe pentru lemn, au făcut ca înființarea Wood Mood Design, un brand de mobilă, să fie cât se poate de naturală”, spune Milica.

Primul produs a fost creat dintr-o necesitate personală. Era masa WM club care, astăzi, este marca personală a Wood Mood Design și unul dintre cele mai vândute produse. “În fiecare seară, trebuia să mut masa ca să scot patul. Am căutat să cumpăr o masă cu roți, frumoasă și practică, dar nu am găsit una care să-mi placă. M-am gândit: De ce să nu fac eu masa de care am nevoie și care să îmi și placă ? Am desenat-o și am făcut-o. S-a dovedit a fi unul dintre produsele noastre cele mai vândute, de care sunt foarte mulțumită”, a adăgat Milica Marić.

O producție în forță și primul târg

Milica a început producția cu multă ambiție, primele produse fiind mese și paturi. Mobilierul a fost realizat parțial în orașul Čačak, din centrul Serbiei, unde sunt produse materialele pentru pictură  ale companiei părinților, dar și în alte ateliere. Deja,  în 2011, a expus la Târgul de mobilă din Belgrad, ca invitat la standul Ukras. În anul următor, a avut standul ei, este adevărat, de doar 20 de metri patrați. “Am expus doar câteva tipuri de produse – mese design și tip dining, scaune și paturi. Am fost foarte mândră de asta, mai ales că mobilierul din lemn masiv nu era atât de popular pe atunci. Se vindea mobilierul făcut din panouri. Îmi voi aminti mereu acest târg deoarece, cu acel prilej, am primit premiul pentru design”, a adăugat Milica. Totodată, atunci a luat o decizie care va schimba complet gama produselor pe care le crează. A vândut mai multe patruri și a realizat că organizarea vânzării și livrarea pieselor mari de mobilier este foarte solicitantă, în principal în privința asamblării și transportului. “Am mers la mai multe adrese ale clienților – eu, șoferul și un instalator. A fost foarte greu. Așa că am hotărât să mă reorientez total pe piese mai mici de mobilier”, a spus ea.

În fiecare an a adăugat câte un produs, iar astăzi, paleta Wood Mood este formată din 40 de piese. Cele mai vândute sunt WM Club Table, scaunul Buffet Bar, Chihuahua Tree și lampa Cherry. Produsele sunt realizate în cea mai mare parte din stejar, dar sunt și piese din frasin sau fag. Milica urmează tendințele, dar nu cu orice preț și analizează întotdeauna ce este acceptabil pentru piața sârbă. Fiecare companie de mobilă are o serie de produse care se vând  bine și o ține în afaceri. Milica spune că se abține să introducă în producție unele produse pe care le-a creat, pentru că ar perturba fluxul actual. În altă ordine de idei, multe produse sunt determinate de nevoile clienților. “Îmi place să vorbesc cu clienții și să-i ascult. De aceea, petrec mult timp  în showroom-uri”, a mai spus ea, adăugând că și-a dotat spațiul personal cu mobilierul pe care l-a creat, însă există un client care are chiar mai multe piese Wood Mood decât ea.

Trebuie să știi cum să vinzi

Deocamdată, produsele Wood Mood se vând din hala de producție din Čačak și în magazinul de pe strada Takovska din Belgrad, unde împarte spațiul cu părinții ei, care vând materiale pentru pictură.

Comunicarea cu clienții este foarte importantă pentru că produse ca acestea, din lemn masiv, nu se vând singure. Nu este suficient să dai doar informații despre material și preț, ci, pentru un fotoliu, de exemplu, trebuie să spui și despre ergonomie, despre cât de importantă este înălțimea lui și așa mai departe. Este greu să găsești un vânzător care să le spună clienților toate acestea”, a subliniat Milica.

Tânăra antreprenoare a încercat să colaboreze pentru franciza de stand, în care o parte să fie dedicată brandului său. Colaborarea nu s-a dovedit a fi o reușită. “Prețurile noastre sunt acordate cu piața internă, dar nu pot fi la fel de mici ca ale mobilierului din panouri prefabricate. De aceea, acordăm o foarte mare atenție vânzărilor”, a mai spus Milica.  

Potrivit acesteia, un rol foarte important în vânzări îl au site-ul companiei, rețelele sociale, de unde potențialii cumpărători se pot informa despre produse. De asemenea, Târgul de mobilă de la Belgrad, o expoziție cu vânzare, este extrem de important pentru ea, deoarece aici primește foarte multe comenzi. Clienții săi sunt din clasa de mijloc, dezvoltatori, angajați din sistemul medical, de regulă cupluri de tineri sau persoane de vârstă mijlocie, care au însă un numitor comun: le place designul.

Wood Mood nu exportă, dar cumpărătorii ne duc produsele pe toate meridianele. Așa că mese WM Club au ajuns la Londra, la Roma, în Elveția sau în Japonia, lampa Cherry la Bangkok, scaune în Africa. Însă comerțul cu amănuntul nu este rentabil pentru că nu este competitiv pe piețele occidentale”, a mai spus ea.

Alături de maiștri în fabrică

De asemenea, Milica este implicată în producție, de la vopsirea abajururilor până la tăierea materialului pe o mașină CNC. Are cinci lucrători, dar colaborează și cu prestatori de servicii. “Un meșter bun ar trebui să fie apreciat și este greu de găsit. Cei mai mulți dintre ei sunt în vârstă, iar tinerii nu sunt interesați de astfel de locuri de muncă. Ei vor să fie manageri, bancheri, dezvoltatori sau să plece în străinătate. Este nevoie de timp pentru a stăpâni o meserie. După absolvire, m-am enervat că toată lumea cerea experiență. Eu credeam că era suficient că am fost un student bun. Astăzi, din perspectiva angajatorului, îmi este clar de ce este necesară experiența, mai ales atunci când vine vorba de producție, unde riscurile de accident sunt mari iar tu, în calitatea pe care o ai, ești responsabil pentru toate”, spune Milica.

Încerc să fac o poveste diferită, caldă. Dăm  produselor nume interesante, comunic mereu cu clienții. Mulți se întorc la noi, ceea ce mă face foarte fericită. De mii de ori m-am gândit să renunț, apoi m-am întrebat ce voi face, pentru că nu știu să fac decât asta. Sunt în această afacere non-stop. Nu ar trebui să aștepți ca alții să facă ceva pentru tine. Trebuie să faci tu tot ce poți. Bat la mai multe uși și le las mereu deschise”, a mai spus tânăra.

A fost educată să se bazeze pe propriile resurse și să se extindă cu chibzuință. Și să nu se împrumute. Inițial, a fost ajutată de părinți, iar mai târziu a reinvestit din profitul obținut de Wood Mood. Așa a cumpărat o mașină CNC nouă. “Cred că dezvoltarea treptată a fost o decizie corectă, deoarece am o afacere stabilă, deși a durat zece ani să ajung aici. Este adevărat că se spune că înveți din greșelile celuilalt, dar niciodată nu înveți mai bine decât din cele făcute de tine”, a apreciat Milca. 

“În aprilie se fac zece ani de la crearea Wood Mood Design. Avem multe surprize pentru clienți, atât mari, cât și mici… În plus, am de gând să deshid primul salon de prezentare propriu. Este obiectivul meu principal în acest an, deoarece clienții noștri sunt în cea mai mare parte din Belgrad”, a mai spus Milica Marić.  

Milica Marić spune că facultatea este o bună bază de pornire, dar esențială este practica. „Aveam de făcut un pat pentru expoziția de absolvire. Aveam modele 3D, desene tehnice cu care m-am dus la un meșter. El mi-a spus că am desenat totul frumos, dar are nevoie doar de un contur. Nici nu știam ce este asta. La Simpo am învățat multe, nu numai despre producție, ci și despre comunicarea cu meșterii”, spune Milica Marić.

Ideile de afaceri sunt globale. Prin urmare, acest articol a fost preluat din portalul sârb al companiei noastre. Vom continua să vă prezentăm idei interesante din alte țări în care ne desfășurăm activitatea dar și din mediul de afaceri autohton.

 


Mobila Wood Mood Design în lume / Mobilerul produs de Wood Mood Design a ajuns în locuințele unor oameni din Anglia, Elveția, Italia, Japonia sau chiar din Thailanda
Ștefan Pricop
Business Development Manager

Subiecte populare in Forum