Povești cu ciocolată
A locuit 14 ani în Franța și 8 ani în Elveția, însă în urmă cu 11 ani, Jolyon M'Bei s-a mutat împreună cu părinții săi în România. Pasiunea părinților – un camerunez și o româncă – pentru ciocolată s-a transmis și fiului lor. "Toți suntem mari mâncători de ciocolată și consumăm Leonidas de ani de zile", spune Jolyon. După ce au constatat că în România nu există ciocolată bună, la ideea mamei, i-au contactat pe cei de la Leonidas. Nu erau nici ciocolatieri, nici comercianți – erau doar mari consumatori de ciocolată. Pasiunea pentru acest desert i-a ajutat ca în anul 2001 să deschidă prima ciocolaterie Leonidas din România.
Cum au întâmpinat românii conceptul Leonidas?
Când am ajuns pe piață am fost priviți ca niște extratereștri. Am făcut și unele greșeli pe care doar acum le înțelegem. Magazinul arăta mai luxos decât în prezent. Oamenii intrau în magazin fără să se uite la prețul ciocolatei și deja plecau cu ideea că ciocolata e prea scumpă. Nu a fost ușor să vezi că ai investit o gramadă de bani și să auzi persoane care intră în magazin, de-abia se uită la ciocolată și spun ”E prea scumpă. Ați venit în România să profitați de români.”, neștiind că poate eu sunt mai român decât ei, pentru că eu am avut de ales: să ma duc dincolo sau să vin aici. Și am ales România.
Ce puteți să ne spuneți despre piața ciocolatei din România?
Din păcăte, România nu este o țară cu o cultură a ciocolatei. Pe timpul lui Ceaușescu aici s-a mâncat ciocolată chinezească. Românii pun prea mult accent pe prețul produsului. Din păcate, chiar îmi pare rău să spun acest lucru, în România nu există o delicatețe a gusturilor- nu doar în domeniul ciocolatei ci și în alte aspecte ale alimentației. La noi, o farfurie trebuie să fie umplută cu mâncare. Eu nu zic că trebuie să exagerăm cu porțiile mici așa cum se întâmplă în anumite zone ale Franței, în unele restaurante din Paris. Scopul nostru este să-i facem pe clienții Leonidas să înțeleagă că ceea ce cumpără este special.
Ce greutăți ați întâmpinat la deschiderea afacerii?
În România greutatea începe încă de la înființarea unei societăți. Noi am avut noroc pentru că am depășit mai ușor piedicile financiare deoarece am venit cu bani de acasă. O persoană care vrea să deschidă un centru Leonidas trebuie să aibă suma de 10.000 de euro. Pe noi ne-a costat mai mult pentru că ne-am aruncat în povestea asta fără să facem un business plan și am făcut multe erori pe care le-am resimțit ulterior în buzunar. Acum lucrurile sunt mai structurate. Dacă o persoană vine la mine, o voi putea îndruma. Fiind și prima ciocolaterie din România, noi n-am avut toate aceste sfaturi.
Ce condiții trebuie să îndeplinească o persoană care vrea să-și deschidă un centru Leonidas?
În primul rând trebuie să-i placă această meserie, să iubească ciocolata și să fie un bun comunicator. E o meserie în care tot timpul trebuie să discuți cu clientul. Trebuie să învălui produsul într-o aură, să-i creezi o istorie, o poveste. Dacă potențialul client nu înțelege că ceea ce cumpără e special, atunci nu văd de ce nu s-ar duce să-și cumpere o ciocolată gata ambalată, cu durata de viața de 1 an, direct din supermarket. La noi ciocolata este împrospătată frecvent - la 15 zile în timpul iernii și la 20 de zile în perioada verii. Clienții noștri trebuie să înțeleagă de ce ciocolata Leondias are acest preț: e o ciocolată cu istorie, e o ciocolată cu ingrediente de excepție. Nu e un produs care stă la noi pe raft luni de zile.
Ce beneficii oferiți viitorilor francizați?
Primul beneficiu pe care trebuie să-l știe persoanele interesate să-și deschidă o ciocolaterie este că la Leonidas nu se plătește franciza. Acesta este un avantaj enorm. Nu există taxă de intrare în sistem și nici redevențe anuale. Trebuie însă să se respecte anumite lucruri de bază: cel mai important este prospețimea ciocolatei- acest lucru este imperativ la Leonidas. De asemenea trebuie să amenajeze magazinul în culorile brandului. Francizații vor avea afacerea lor, însă vor trebui să respectele reguli cerute de Leonidas. Ei trebuie să știe că acesta nu este un business care-ți aduce profit imediat de la deschidere. Este un business care este benefic în timp. Sfatul meu este însă să-și urmeze pasiunea. Noi ne-am aruncat în acest business pentru că suntem mari mâncători de ciocolată.
Articole citite
Dnipro-M este un lanț dinamic de magazine specializate în unelte electrice, extinzându-se prin modelul de franciză. Ce îl diferențiază de concurență?
Cea mai mare comunitate de antreprenori independenți din România, respectiv franciza LaDoiPași, care a depășit două mii de magazine, își dorește să aibă noi parteneri în toată țara.
Dacă vrei să ai un partener puternic care este, de fapt, cea mai mare rețea de magazine independente din România, alătură-te francizei LaDoiPași.
Franciza Leonidas, cu o prezență internațională remarcabilă și două decenii de existență în România, continuă expansiunea la nivel național.
O franciză mai puțin obișnuită, creată de un jurnalist din Slovenia, a început să se extindă la nivel european.
Cele mai citite
Lidl inaugurează al 138-lea magazin din România.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
În urmă cu patru ani, trei prieteni au inaugurat în România Easywash Laundromat Concept, o spălătorie de rufe self service cu program non-stop
MBE România este franciza potrivită celor care caută un business cu succes internațional. Este și cazul lui Codrin Baghiu, care a descoperit afacerea la Londra și a deschis propria agenție la Bacău.
Târgul de francize de la Varșovia este cel mai mare eveniment de pe piața de franciză din Europa Centrală și de Est. Antreprenorii vor putea alege din aproximativ 200 de mărci de francize.
Subiecte populare in Forum
KFC și Pizza Hut merg la munte
O sa le meagra bine sigur. Multa bafta!_________________________________Steve WorksPizzeria Napoli
Franciza Express se extinde și în afara Bucureștiului
Provincia a ramas de izbeliste...umblam ca bezmeticii dupa un loc de munca si cu sanse minime
Retailerii cu cele mai multe reclame în perioada Paştelui
Nu ma asteptam ca Metro sa fie cap de lista la reclame...
Premieră pe piața de retail din România
Ce bine ar fi daca romanii s-ar intoarce acasa.Toti si-ar dori dar aici ce sa faca?
Prăjiturile la mare căutare
Numai cand privesti fotagrafia atasata si papilele gustative o iau razna...Cui nu i plac dulciurile?
Prăjiturile la mare căutare
Inutil sa adaug ploaia torentiala din cavitatea bucala...minunat ca apar si alte produse pentru ca numarul celor "dulci" (medical) din pacate este in crestere
Prăjiturile la mare căutare
Romanii stiu sa sarbatoreasca si fara dulciuri nu ar mai fi sarbatoare...fara cozonac este imposibil sa sarbatoresti Sfintele sarbatori pascale
Premieră pe piața de retail din România
Ce bine ar fi daca pe langa piata de desfacere am fi si producatori de orice...ceva care sa ne dea un raspuns la intrebarea:ce lasam in urma noastra ?