Când un designer și un barista se întâlnesc

Radu Savopol și Lucian Bădilă, doi tineri cu experiență în horeca, Radu pe partea de design și Lucian pe zona de barista, vor aduce pe piață un nou concept pentru 2017,destinat fracizării, pe care vor să-l implementeze în marile rețele de retail. Cei doi au introdus în premieră pe piața din România conceptul de preț fix și au lansat lanțul de cafenele ”5 to go”, cu mult succes la consumatori dar și la mediul de afaceri local.
Luni
14.11.2016
Rețeaua de cafenele ”5 to go” vrea să pună pe piață în 2017, pentru francizați, conceptul ”5 to go coffee spot”, destinat marilor rețele de retail
 

Pe Radu Savopol și Lucian Bădilă i-am întâlnit în cafeneaua ”5 to go concept” din strada Buzești. Am așteptat să-și încheie discuțiile cu doi francizați, apoi cu o echipă de constructori, c[rora le ofereau detalii despre locațiile la care lucrează acum. Am vorbit despre cum au început afacerea asta, rețeaua de cafenele în franciză ”5 to go”, pornind de la conceptul de preț fix. După câteva minute de discuții am știut că nu era nevoie de prezentări: se observa clar din firul poveștii care dintre ei este ”poetul” și care ”editorul”. Sau mai precis, designerul și barista. Pe măsură ce discuțiile avansau, am resimțit tot mai pregnant transformarea ideilor în concept, a conceptului în strategie, și a strategiei în viziune și valori ale companiei. Cred că este unul dintre puținele cazuri de business în care ideile de la care s-a pornit inițial s-au conservat în timp și se regăsesc în misiunea, viziunea și valorile unei companii. În mod cert, o dovadă că modelul de afaceri este unul sustenabil și de perspectivă.

Au început în 2015 în ianuarie, prima locație a fost în Piața Lahovari (București), un spațiu mic de 12 metri pătrați pe care îl utilizau ca anexă al altei afaceri pe care o dețin în zona respectivă. Au deschis în 7 ianuarie și două luni au lucrat amândoi la o campanie agresivă de promovare a locației, a brandului... Principala țintă erau cei care intrau în locație, pentru conștienizarea brandului, pentru brand awarness. Au văzut că merge bine și au mai încercat o locație, să verifice dacă afacerea e fezabilă sau e doar o întâmplare că în Lahovari merge bine cafeneaua. La doi ani de la lansare, rețeaua numără 30 de cafenele și va încheia anul cu 35. Pe lista de așteptare sunt alte 200 de cereri de franciză, atent selecționate de cei doi. Pentru anul viitor, planurile au în vedere atât expansiunea rețelei, cât și proiecte noi prin care cei doi speră să se mențină cu câțiva pași în fața competitorilor.

Care a fost, practic, startul în dezvoltarea lanțului de cafenele ”5 to go”?

Radu Savopol: În martie 2015 am deschis a doua locație, în strada Pache Protopopescu. Această a doua locație are un design diferit, a fost gândită pentru un business pe termen lung, care să facă parte dintr-un lanț. Despre a treia locație vă poate povesti mai multe Lucian, este de fapt prima cafenea ”5 to go” în zona de francize, dar nu s-a știut pentru că nu am vrut să o promovăm, nu eram convinși că o să meargă afacerea în direcția asta.

Lucian Bădilă: Conceptul de preț fix nu l-am inventat noi, el exista pe piață în America, în Israel, iar o doamnă care cunoștea conceptul din străinătate a venit la noi și a spus că vrea franciză pentru acest tip de afacere. Eu fiind mulți ani barman, iar acum mă ocupam de dezvoltare și comunicare, nu aveam habar ce înseamnă franciza și cum se poate face o afacere în franciză. Am fost foarte circumspecți la început, Radu a decis însă că merită să facem un proiect pilot, dar fără să îl promovăm. În cazul în care am fi dat greș, dacă nu ne-am fi înțeles cu partenera de afaceri, mai bine spuneam că a fost a noastră și atât. Dar se pare că spațiul respectiv, în spatele restaurantului Horoscop de la Unirii, a fost cu noroc. La început nu am avut încrede în locație, dar este amplasată într-o clădire veche, superbă, pe care am pus-o în valoare cât am putut de mult. După această a treia locație de succes ne-a preluat foarte mult presa de specialitate, presa de horeca și cea de business. Apoi au început să sune telefoanele pentru cereri de franciză, deși noi nu publicasem nimic despre un sistem de franciză pe site-ul nostru și nici nu am spus că avem o locație în franciză. Dacă am văzut că oameni de business care știau ce înseamnă o franciză ne solicitau asta, am zis că e bine să facem un sistem de franciză și am muncit toată vara 2015 la acest proiect. Am găsit câțiva parteneri potențiali și din 31 august 2015 până în 15 noiembrie am deschis 7 locații în franciză. Atunci a fost un nou val de promovare, toată presa ne contacta în legătură cu expansiunea. Am publicat și pe site informații legate de franciză, iar acum avem peste 200 de cereri de franciză venite din toată țara.

Radu Savopol: Ar mai fi de subliniat faptul că dezvoltarea rețelei ”5 to go” s-a suprapus cu reducerea TVA la alimente, deci tot ce vindeam noi în cafenele era achiziționat cu 15 % mai ieftin. Asta a dat mult mai bine în business planul proiectat de noi pentru francizați, pentru că cei 15 % în plus reprezintă o marjă consistentă pentru orice tip de afacere. La asta s-a adăugat și acea prevedere cu angajații pe microîntreprindere, dacă ai un angajat plătești 2%, dacă ai doi angajați plătești 1%. Un impozit foarte ușor de calculat și de gestionat.

Câte locații are acum rețeaua de cafenele ”5 to go” ?

Radu Savopol: În august 2015 aveam opt locații. Într-un an și două luni am mai deschis 23 de locații în franciză și avem încă cinci șantiere în lucru pentru alte 5 locații. Cred că vom încheia anul cu 35 de cafenele ”5 to go” în rețea.

Vrem să semnăm parteneriate cu lanțuri mari de magazine care dețin galerie comercială sau cu lanțuri de magazine de nișă, cum sunt cele de electronice și electrocasnice. Este un concept de horeca în retail fiecare dintre cele două sprecializări generând trafic, iar astfel cresc vânzările atât pentru magazinul respectiv, cât și pentru noi.
Fot: 5togo

Ce profil de antreprenor au actualii francizați?

Lucian Bădilă: Sunt trei categorii mari de persoane ce au achiziționat franciza ”5 to go”. O primă categorie e formată din antreprenori cu vechime, care vin cu experiența altor francize, de tip Vodafone, Remax, ING, și reprezintă cam un sfert din francizați. Un alt sfert e format din oameni care au avut funcții în corporate, au plecat și vor businessul lor. Categoria cea mai mare- jumătate dintre francizați- sunt tineri între 19 și 30 de ani, oameni care vor să facă o schimbare în viața lor, un ”small business” în care să nu investească foarte mulți bani, pentru că majoritatea nu au, dar în care să investească suflet și să fie preocupați de mersul bun al afacerii.

Radu Savopol: Cred că tinerii beneficiază și de sprijinul și încurajările părinților să intre într-un astfel de business, care îi responsabilizează. Fiind tineri, așteptările lor nu sunt exagerate, nu cifrele sau profitul contează după primele 6 luni, contează mai mult preocuparea față de bunul mers al lucrurilor. Acest tip de preocupări îi schimbă de cele mai multe ori în bine pe tineri și le oferă posibilitatea ca, în timp, să câștige întradevăr bani din administrarea afacerilor. Tinerii au cea mai mare apetență pentru dezvoltare, dacă văd că merge cafeneaua mai caută un spațiu, se dezvoltă, au mai mulți angajați și în felul ăsta, implicit, au mai multe responsabilități pe care ajung să le trateze cu foarte mare seriozitate. Mulți tineri vor să facă business dar nu au suficientă încredere în forțele lor, nu au suficiente cunoștințe ca să dezvolte un brand de la 0 și atunci preferă să achiziționeze o franciză, un brand care deja funcționează, care s-a dovedit viabil și poate fi un bun punct de pornire.

Cum veți dezvolta businessul în continuare?

Radu Savopol: Vor fi mai multe direcții de dezvoltare. Deschiderea noastră spre comunicarea cu clientul, factor esențial în fidelizarea clienților pentru o cafenea, ne-a adus multe sugestii de la francizați, pe de o parte, dar și de la consumatori. Vin propuneri, sugestii, idei prin intermediul site-ului, al rețelelor de socializare sau pur și simplu la bar. Deciziile sunt însă la noi, suntem cu capul pe umeri și picioarele pe pământ, deci dorim să creștem bine și sănătos. Venim anul viitor cu două concepte noi, inedite pentru zona de horeca, deși noi suntem undeva la mijloc, prin conceptul ”to go” nu suntem nici retail, nici horeca. În unul dintre concepte ieșim puțin din zona de ”preț fix” cu o parte dintre produse, iar cu celălalt rămânem ancorați în zona de ”preț fix” dar mergem spre zona de premium prin parteneriate cu retaileri mari din domeniul food si electronice, acolo unde ”5 to go concept” stradal nu poate ajunge. Acest concept poartă denumirea de ”5 to go coffee spot”, Lucian vă poate oferi mai multe detalii.

Lucian Bădilă: Pregătim două formate noi – ”5 to go coffee spot” și ”5 to go +”, acesta din urmă fiind destinat pentru locații mai mari de 70-100 metri pătrați, locaţii ce vor avea zonă de seating . Dar pentru următorul an focusul este pe dezvoltarea conceptului ”5 to go coffee spot”. Vrem să semnăm parteneriate cu lanțuri mari de magazine care dețin galerie comercială sau cu lanțuri de magazine de nișă, cum sunt cele de electronice și electrocasnice. Este un concept de horeca în retail fiecare dintre cele două sprecializări generând trafic, iar astfel cresc vânzările atât pentru magazinul respectiv, cât și pentru noi.

Radu Savopol: Prin conceptul ”5 to go coffee spot” noi accesăm zone cu trafic de consumatori, cum ar fi într-un mall sau în galeria comercială a unui supermarket, zone în care chiriile sunt mari și nu ar putea fi acoperite din vânzările conceptului ”5 to go”. Dar la rândul nostru suntem generatori de trafic pentru magazinul respectiv, iar cel care deține businessul, aducând conceptul nostru în magazin, își scade costurile pe businessul lui prin vânzările de cafea.

Care ar fi costurile pentru achiziția unui astfel de concept și a francizei?

Radu Savopol: Investiția nu este foarte mare, am construit un business plan în care tot conceptul, la cheie, costă aproximativ 10.000 de euro plus TVA. Cu taxă de franciză, cu utilaje, cu mobilier, cu partea de soft, cu totul la cheie. Pe lângă această investiție mai sunt costurile cu stocul de marfă inițial, aproximativ 1000 de euro și autorizațiile necesare, sau deschiderea de firmă nouă pentru cine vrea să administreze separat afacerea cu cafea.

Conceptul ”5 to go coffee spot” păstrează elementele de identitate vizuală ale ”5 to go concept”?

Radu Savopol: ”5 to go coffee spot” menține elementele de identitate, de design, ale brandului tradițional. Este creat ca o insulă de liniște, de relaxare, de ”pauză de cafea” în timp ce faci cumpărături sau trebuie să iei decizii dacă alegi o marcă sau alta de televizor, de frigider sau o piesă de mobilier. Bei o cafea și cauți pe net, cu telefonul, informații despre produsele pe care ai vrea să le achiziționezi, le compari cu alte produse. Insulele vor ocupa o suprafață cuprinsă între 7-16 metri pătrați. Recomandăm și o zonă de repaos, de intimitate, sub forma unei minisufragerii, unde cel care a comandat se poate odihni sau poate căuta pe telefon informațiile de care are nevoie pentru a achiziționa produse. Ideea este să-l ții pe consumator în magazin, să nu-l lași să plece pentru a lua decizia de cumpărare, în speranța că va veni mâine sau săptămâna viitoare ca să cumpere produsul. Îi oferi locul și spațiul necesar pentru a discuta cu soția, pentru a se documenta, pentru a lua o decizie de cumpărare în acel moment, la tine în magazin.

Cum se poate realiza fidelizarea clienților în astfel de locații?

Radu Savopol: Nu am inventat noi cafeaua, noi încercăm să creionăm un alt mod de a o vinde. După specificul mediteraneeean, italian, doar că la noi nu se consumă atât de mult ristreto. E preferat capucino sau caffe latte. Dar important în relația cu clientul este modul în care barista comunică cu el. Dacă sunt locații ”5 to go” unde barista poate face clienții să râdă, sau poate discuta despre muzică, despre mașini sau pariuri sportive, atunci probabil că într-o galerie comercială barista se va documenta foarte bine despre brandurile din acea galerie, pentru a putea discuta cu consumatorii despre subiectele care îi interesează pe aceștia.

Dacă vine un potețial francizat și spune că începând de mâine poate deschide cafenele în toată rețeaua Carrefour, sau Kaufland, peste 100 de cafenele, care este profilul pe care îl veți accepta?

Radu Savopol: Cred că vom refuza o astfel de ofertă. Modelul nostru de business cere să fii implicat, să poți întreține personal realția cu consumatorii fidelizați. Conceptul ”5 to go” nu este un model de business ce se poate face de la birou, printr-o echipă de angajați care să execute sarcini și să aștepte finalul programului de lucru. Se pierde identitatea brandului. Preferăm să lucrăm cu cel care deține locația, cu proprietarul, administratorul sau chiar directorul de magazin. Acela va fi interesat să crească vânzările pe locația respectivă, deci va trata cu atenție nevoile specifice ale clientului care intră în magazinul său. Va putea înțelege rolul ”5 to go coffee spot” în magazinul său și va acționa astfel încât consumatorul să fie mulțumit.

Vrei să fii la curent cu informaţiile despre francize? Abonează-te la newsletterul franchising.info.ro !


Carol Popa
ziarist