Franciza – potențial neexploatat
În perioada de creștere economică dintre 2002 - 2008, pe piața de francize din România au existat aproximativ 400 de concepte de franciză, care realizau o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de Euro. În comparație cu acea perioadă, în 2017, piața românească a francizelor a înregistrat o cifră de afaceri de 3 miliarde de Euro, adică de 2 ori și jumătate mai mare, în condițiile menținerii aceluiași număr de 370 – 400 de concepte de franciză. Acest lucru s-a datorat creșterii cifrei de afaceri la nivel de rețea de franciză, aceasta fiind generată de majorarea numărului locațiilor francizate - 9800 de locații, ceea ce demonstrează că francizorii și-au consolidat business-ul și au câștigat încrederea antreprenorilor mici și mijlocii, care au decis să le fie parteneri.
Ceea ce probabil a sprijinit dezvoltarea sectorului francizelor a fost și posibilitatea antreprenorilor de a accesa fonduri europene. Referitor la acest aspect, în ultimii ani, în România, au apărut o serie întreagă de programe de finanțare, un bun exemplu fiind programul Start-Up Plus, aflat în derulare, despre care am povestit pe larg în câteva articole de pe portalul nostru. In esență, România Start-up Plus (RSUP) este o amplă linie de finanțare a microîntreprinderilor și firmelor mici și mijlocii (IMM-uri), prin care statul acordă fonduri nerambursabile de maximum 200.000 de lei noilor IMM-uri înregistrate, în anumite condiții, de către românii din diaspora care sunt dispuși să administreze noi afaceri înființate în România. 477 de milioane de euro vor fi acordați românilor care vor să intre în afaceri, prin programul România Start-up Plus.
În timp ce piața este dominată de francize internaționale în proporție de aproximativ 65%, ne așteptăm la o creștere viitoare susținută în primul rând de conceptele românești care reprezintă în prezent aproximativ o treime din mărcile francizate. Majoritatea conceptelor străine provin din Statele Unite, Italia, Franța. În ceea ce privește segmentele de activitate, piața francizelor se împarte între retail (47%), HoReCa (28%) și servicii (25%), la nivelul anului 2017. Conceptele europene domină francizele de retail, în timp ce brandurile americane domină conceptele pentru hoteluri, servicii și fast-food.
Întrucât PROFIT system România este parte a grupului de francize PROFIT system, cu sediul central în Polonia, ne-am întrebat oare cum se prezintă piața francizelor în țara vecină, Polonia. Pentru că știm deja că ceea ce se întâmplă în Europa Centrală și de Vest devine rapid un trend, care va fi ușor asimilat de piețele din Europa de Est.
Ceea ce am aflat ne-a bucurat întrucât piața francizelor din Polonia este considerată matură, deși este încă în creștere. Antreprenorii locali sunt conștienți de multitudinea de opțiuni care le permit să ia decizii cu privire la oportunitățile viitoare de franciză. În 2017, sectorul de franciză polonez cuprindea 1.870 de rețele de franciză independente, cu peste 74.000 de locații în franciză, adică de peste 10 ori mai multe locații față de România. In ceea ce privește numărul de angajați, de regulă, o afacere în franciză de dimensiune medie are 5-6 angajați, iar sectorul în ansamblul său generează aproximativ 460.000 de locuri de muncă în Polonia.
Din punct de vedere financiar, investiția medie într-o franciză, în 2017, s-a ridicat la 28.000 de Euro pentru o franciză din sectorul serviciilor, în timp ce, pentru o franciză din retail, investiția s-a ridicat la 48.000 de Euro.
Din perspectiva domeniilor abordate în Polonia, cel mai mare sector de franciză, cu 176 de mărci, este gastronomia. Următorul sector este reprezentat de retail, cu 154 de mărci de retail și 36.000 de locații francizate.
Una dintre cele mai rapide tendințe în creștere este reprezentată de vânzările online, în special în sectoarele alimentar și retail. În Polonia, devine din ce în ce mai populară comanda alimentelor online cu livrare sau colectare, Uber Eats fiind unul dintre operatorii importanți din acest segment.
Cifrele de mai sus nu s-ar fi putut realiza fără o abordare sistematică a proceselor de recrutare și selecție din partea francizorilor. Din analizele locale, a reieșit faptul că recrutarea se face în toate canalele disponibile, începând cu activitățile offline - evenimente, expoziții, cataloage tipărite, combinate cu acțiuni online, orientate către clienții target, antreprenorii.
Anul 2018 va marca organizarea celei de-a 16-a ediții a EXPO Francize Varșovia, care va avea loc în luna octombrie. Anul trecut, cea de-a 15-a ediție EXPO Francize Varșovia a înregistrat prezența a 200 de expozanți și a 7.000 de vizitatori.
In concluzie, deși Polonia are un număr dublu de locuitori față de România, putem spune totuși că piața de francize din Polonia are un avans semnificativ față de piața din România, fiind mult mai dezvoltată, ținând cont de faptul că există de aproape 5 ori mai multe sisteme de franciză decât în România și de 10 ori mai multe locații francizate deschise până în prezent. Privind acest lucru dintr-o perspectivă optimistă, putem afirma că există un potențial uriaș pentru afacerile în franciză care se vor afirma pe piața românească.
Rămâne doar să luați o decizie înțeleaptă în funcție de pregătirea profesională pe care o aveți și de resursele de care dispuneți, pentru că piața este mai mult decât pregătită să vă susțină în dezvoltarea propriei afaceri în franciză. Sau dacă aveți deja un business de succes, poate este momentul să îl francizați, astfel încât viitorii antreprenori francizați să beneficieze de sistemul solid de franciză pe care îl veți dezvolta, iar dumneavoastră, în calitate de francizori de data aceasta, să dezvoltați o rețea de locații care vor consolida brand-ul francizat.
Articole citite
Ai visat vreodată să ai propria ta afacere? Noi avem soluția perfectă! Într-o lume în care toți caută mâncare autentică și gustoasă, Ciorbe și Plăcinte este răspunsul pe care toți îl adoră.
Dacă vrei să ai o afacere la cheie, cu un istoric bazat pe realitatea economică românească și cu rezultate demonstrate, franciza Wash Shoes este soluția optimă.
Sărbătorile sunt un imbold pentru a alege o franciză care își dovedește maximul de potențial în aceste perioade de peste an. O astfel de franciză, definită de tradiție și rafinament, este Leonidas.
Imaginează-ți că deții propria cafenea, un loc unde fiecare ceașcă de cafea oferă un moment de bucurie și relaxare clienților tăi. Aceasta este povestea franciza First Cafe.
Franciza Crazy Bubble, cu zecile ei de puncte de desfacere pe tot teritoriul României, este o afacere deja consactată, cu o evoluție impresionantă în cei doar câțiva ani de la lansarea pe piața autohtonă.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
La 20 de ani și-a făcut propria cafenea "5 to go" cu banii cu care ar fi trebuit să-și cumpere prima mașină
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start