Franciză cu fluturi
Aceasta este convingerea lui Zbyněk Černý, proprietarul conceptului ceh Papilonia. Drumul său în lumea afacerilor începe în 215, la Karlovy Vary. În acea perioadă, căuta idei noi de afaceri, dar mai ales căuta ceva destul de “colorat” și care s-ar putea atrage cât mai mulți turiști dintre cei care asaltează faimoasa stațiune balneară pe tot parcursul anului. A găsit răspunsul într-o singură idee, unică: fluturi.
Ideea construirii complexului Papilonia, care ar deveni o „casă” pentru peste 600 de specii de fluturi exotici - părea inițial o misiune imposibilă. Până atunci, nimeni nu încercase, de fapt, să construiască un habitat interior, cu iluminare artificială, dar cu toate condițiile necesare pentru formarea unui ecosistem sănătos. “Deja în faza pregătitoare, ne-am dat seama cât de inovatoare și ambițioasă a fost această idee”, spune Zbyněk Černý. “Nu exista niciun studiu, nici o cercetare relevantă. Nu puteam găsi răspunsuri la sute de întrebări. Nici măcar entomologi de top sau manageri experimentați de complexe similare din străinătate nu ne-au putut ajuta. Mai mult, ne-au spus sincer, de mai multe ori, că vor veni la noi pentru sfaturi dacă vom reuși. Ne-am dat seama că am lansat un proiect complet unic, la nivel global. A fost un drum lung, dificil și spinos”, adaugă Černý.
În ciuda acestor greutăți, Papilonia a fost deschisă în 2015, la Karlovy Vary și de atunci nu a încetat să uimească și să atragă curioși din toată lumea. " Această călătorie poate să fi fost dificilă, dar și-a scos banii de mai multe ori ", spune omul de afaceri ceh. După numai doi ani, la Praga a fost construită și deschis un al doilea parc de fluturi, ca parte a magazinului de jucării Hamleys, iar succesul comercial al conceptului l-a determinat pe Černý să înceapă să se gândească la francizare. Două licențe, pentru orașele Brno și Lipno, au fost convenite înainte de a izbucni pandemia coronavirusului. După ce situația va reveni la normal, este de așteptat ca aceste două francize de parc uride fluturi să fie deschise. “Desigur, ne gândim și la extinderea dincolo de granițele Republicii Cehe”, subliniază Černý.
Deci, ce le-ai spune potențialilor parteneri? Care sunt avantajele acestei francize?
“După deschiderea cu succes a fermei de fluturi din Karlovy Vary, am avut, dintr-o data, cunoștințe valoroase și cuprinzătoare. Știam să construim un habitat de fluturi care să nu depindă de condițiile climatice ale zonei sau de condițiile meteorologice din jur. Apoi, am găsit o modalitate de a plasa această atracție frumoasă și foarte căutată în diferite locații și în diferite tipuri de spații - destinații turistice, centrul orașului, centre comerciale, săli de joacă. Cu toate acestea, paleta largă de locații unde Papilonia poate fi deschisă nu este singurul avantaj al acestui concept. Complexul simulează complet condițiile naturale care permit menținerea unui ecosistem sănătos. Costurile de întreținere de exploatare nu sunt prea mari, iar interiorul poate fi personalizat și aranjat după dorință. De exemplu, ne-am inspirat din complexul budist Angkor Wat din Cambodgia, dar asta nu ne-a limitat în alegerea și reprezentarea speciilor de fluturi - avem din pădurile tropicale din Mexic, America de Sud, Asia de Sud-Est, Africa sub-Sahariană, Australia”, a adăugat deținătorul francizei.
Desigur, fluturii trebuie să se dezvolte și să se miște liber, astfel încât dimensiunea minimă a spațiului pentru zbor ar trebui să fie cuprinsă între 100 și 200 de metri pătrați. Experiența arată că dimensiunea ideală este de 150 metri pătrați. La acestea trebuie adăugate camerele pentru personal, sala tehnică și recepția. În total, întregul complex ar trebui să aibă între 200 și 250 de metri pătrați.
Investiția pentru construirea unei ferme cu fluturi nu poate fi cu siguranță mică. Cât de mult înseamnă, de fapt ?
“Estimăm că până la un maxim de 275.000 de euro ar trebui investiți, dar în practică va fi, în general, mult mai puțin. Desigur, nu este o investiție mică, dar în comparație cu alte proiecte, ferma fluturilor justifică această investiție. Partenerii noștri vor obține cu siguranță un model financiar complet, cu toate estimările și datele privind costul și rentabilitatea conceptului”, a spus omul de afaceri.
În cât timp poate francizatul să-și recupereze banii investiți ?
“Pe baza experienței de până acum, după cele două facilități deja construite și devenite operaționale, putem spune că recuperarea investițiilor nu trebuie să aștepte mai mult de trei sau patru ani. O perioadă care ar fi mai lungă decât aceasta ar indica doar că locația pentru casa fluturilor a fost slab aleasă. Cu toate acestea, nu am nicio îndoială că, datorită experienței noastre, vom împiedica viitorii francizați să facă o astfel de greșeală”.
Care sunt planurile de dezvoltare ulterioare ?
“Am văzut că o fermă de fluturi poate fi implementată cu succes în diferite tipuri de spații și poate funcționa tot timpul anului. Acum am dori să adaptăm conceptul pentru locurile în care nu există condiții pentru construirea unui complex mare, ceea ce înseamnă că ferma de fluturi poate fi o atracție sezonieră. Scopul nostru este, desigur, să dezvoltăm o rețea de franciză în toată Europa și datorită arhitecturii originale. În perioada de vară, de exemplu, să creăm ambianța unei jungle de basm sau a civilizațiilor antice. Fiecare Papilonia va fi unică și fiecare va provoca emoții diferite”.
Sunt, deja, antreprenori străini interesați de acest concept ?
“Da, înainte de criza coronavirusului, eram foarte aproape de deschiderea instalațiilor în Abu Dhabi și Germania. Negocierile au fost în mare parte încheiate, s-a căutat o locație adecvată pentru construcția complexurilor. Ne-au contactat și investitorii interesați din Croația, Austria, Polonia și Slovacia. Din păcate, pandemia a oprit totul. Cu toate acestea, credem că, odată cu reducerea măsurilor restrictive, interesul va reveni rapid și că Papilonia va atrage din nou toți cei care sunt gata să coopereze”.
Cât de populare sunt fermele de fluturi, care este profilul vizitatorilor? La ce cifră de afaceri pot spera francizații ?
“Ferma de fluturi din Praga a fost vizitată de peste 92.000 de persoane doar în primul an de afaceri, iar acest număr a crescut cu 10 până la 15 la sută în fiecare an care a urmat. Papilonia din Karlovy Vary a devenit una dintre cele zece cele mai vizitate atracții din regiune și concurează, practic, cu obiective turistice precum Castelul Loket sau Castelul Bečov. Pentru o atracție care se ridică la 100 de metri pătrați, acestea sunt rezultate deosebite. Ferma fluturilor este una dintre atracțiile universale, ceea ce înseamnă că atrage în egală măsură oameni de toate vârstele și naționalitățile”.
Articole citite
Titlul reprezintă motto-ul Papírny Moudrý, fabrica cehă care a devenit unul dintre cei mai importanți producători de „capcane de muște”, mizând pe globalizare.
Când credeam că nu mai poate fi inventat nimic în domeniul imobiliar, doi italieni au creat o franciză care se ocupă exclusiv de proprietăți de lux, într-o țară care pare, din acest punct de vedere, să nu fie afectată de pandemie
Marca Dšamp, sub care familia sârbă Stević produce și vinde ciuperci marinate și pastă tartinabilă, câștigă tot mai mulți clienți. Secretul succesului stă în calitate și gusturile originale
O afacere de nișă, cu păpuși lucrate manual și haine personalizate pentru fiecare client, s-a dovedit a fi un succes
Îngrășământ ecologic din lână de oaie, o idee de milioane pentru toată lumea.
Cele mai citite
Franciza Wash Shoes, continuatoare a unei tradiții meșteșugărești autentice și cu viitor asigurat, este în permanentă extindere și asigură noi servicii care cresc profitabilitatea.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start