Cum să alegi o franciză „pe măsură”?
Să o luăm cu începutul. Înainte de a cumpăra o franciză, trebuie să fi înțeles ce este, ce fel de relație de afaceri determină, să fi stabilit care sunt avantajele și dezavantajele, ce obțiii, ce se așteaptă de la tine ca potențial francizat. Dacă ai sărit peste acest pas, sfatul nostru este să mergi mai departe doar după ce ai destule informații privind sistemul de franciză. Abia atunci vei ști dacă acest gen de parteneriat ți se potrivește sau nu.
Pentru început
Pune întrebări cheie. Mai întâi, întreabă-te dacă vei putea respecta cerințele francizorului și cadrul în care funcționează sistemul. Te deranjează să fii „supravegheat” și să fii “rugat” să vezi toată documentația, chiar și cea financiară? Ești dispus să plătești pentru cunoștințele și pregătirea de care ai nevoie pentru a intra în sistem? Amintește-ți că o relație de franciză se bazează pe cooperarea între două părți, dintre care una plătește o parte din independența sa (francizatul), în schimbul primirii cunoștințelor, sprijinului și asistenței celeilalte părți (francizorul). “Dacă la începutul călătoriei descoperiți că nu doriți doar să urmați sugestiile altora, și mai ales dacă doriți să implementați propriile idei, atunci este mai bine să renunțați imediat la franciză”, ne sfătuiește Karina Korczyńska, consilier juridic al companiei PROFIT system.
Fii realist
Când se gândesc să înceapă o afacere, majoritatea oamenilor, în mod destul de neașteptat, pleacă de la interesele, dorințele și hobby-urile lor. De fapt, un număr mare de companii au fost create de proprietari, dorind ca visele să le fie răsplătite. Ceea ce, din postura de angajat obiștuit, trebuie să recunoști că ar fi foarte dificil. Deși este un vis devenit realitate să faci o meserie care îți place, preferințele sau dorințele nu ar trebui să umbrească alte criterii la fel de importante pentru alegerea francizei potrivite. “Fii ghidat de propriile dorinte, dar priveste-le dintr-un unghi de business. Gândește-te dacă există într-adevăr o cerere pentru tipul de serviciu sau produs pe care dorești să-l oferi. Cu alte cuvinte, câți oameni împărtășesc aceleași vise și sunt dispuși să plătească pentru ele?” - spune Lenka Novakova, manager de dezvoltare la PROFIT system.
Ultimul lucru este să ei o decizie doar pe pe baza a ceeea ce ai vrea să faci. Asta te poate pune în situația să nu respecți obligațiile contractuale sau să iei decizii nerezonabile, cum ar fi deschiderea unui magazin cu un brand de lux într-un centru comercial frecventat, în mare măsură, de clienți cu venituri medii.
Unul dintre principalele avantaje ale francizei este că beneficiarul are posibilitatea de a lucra sub un brand binecunoscut. Totuși, francizele sub mărci consacrate costă incomparabil mai mult. Deși valoarea francizei nu este determinată nu numai de popularitatea mărcii, ci și de maturitatea și dezvoltarea sistemului, costul intrării în rețeaua de sisteme mari, de renume mondial, este extrem de mare, iar investițiile în lansarea unei unități de franciză se poate ridica la milioane de euro. Pe de altă parte, sistemele mari au devenit așa pentru că, pe lângă un brand puternic, recunoscut, oferă francizatului un model de afaceri dovedit, care a fost confirmat prin operarea mai multor sucursale independente. Lucrul sub astfel de sisteme poate fi un vis devenit realitate, dar nu este nerezonabil să luăm în considerare francize mai puțin cunoscute, dar și sofisticate și dovedite. Mai ales când se pune problema investiției.
Și, cât costă?
Pentru majoritatea antreprenorilor, finanțele vor juca, de fapt, un rol crucial în alegerea unei francize. Și asta pe bună dreptate. Din nou, datorită diversității și dezvoltării pieței de francize, astăzi se poate spune că există francize pentru buzunarul tuturor. Și în țările din regiunea Central și Est Europeană, care nu se pot lăuda cu un nivel foarte ridicat de dezvoltare, piața oferă francize pentru care trebuie să pui deoparte de la câteva mii până la câteva milioane de euro. Nu trebuie să uităm, însă, că intrarea în sistemul de franciză nu înseamnă doar investiția în amenajarea sau dotarea unei unități de afaceri, ci și plata unei serii de taxe de franciză.
Prin urmare, estimează cu atenție câți bani poți investi. Întrebă-te dacă îți permiți să pierzi acești bani. Dar dacă ai deja capitalul și te-ai hotărât să investești în cumpărarea și lansarea unei afaceri, ține cont de faptul că, în mod sigur, va trebui să investești mai mulți bani înainte de a începe să câștigi. Nu omite asta din calculele pe care le faci. “Și asta mai ales dacă acest job va fi singura ta sursă de venit. Vei avea suficiente fonduri pentru a trece peste perioada inițială, când o mulțime de bani se duc în pornirea afacerii? Toate acestea trebuie clarificate de la bun început”, subliniază Lenka Novakova.
Indiferent de previziunile financiare pe care le vei primi de la francizor, nu este deplasat să-ți faci singur un plan de costuri și venituri. Viziunea francizorului poate fi uneori prea optimistă. “În mod ideal, ar trebui să îți faci propriul plan de afaceri care să anticipeze costurile reale și să estimeze cât timp se poate aștepta rentabilizarea investiției. Așa că lasă visele și judecă la rece, înainte de orice”, apreciază Karina Korczyńska.
Bun sau cel mai bun?
Cel mai bun mod de a alege o franciză pe placul tău este dacă studiezi sistemul în detaliu și apoi îl compari cu cele similare de pe piață. “Ar trebui să ne uităm mai întâi la care sunt cerințele de bază ale sistemului, adică la ce se cere francizatului și la ce se poate aștepta în schimb. De asemenea, verifică de cât timp funcționează sistemul pe piață, câte unități propria are, câte sucursale de franciză”, recomandă Lenka Novakova. “Adună cât mai multe informații - răsfoiește reviste și intră pe portaluri specializate, caută pe internet, vezi ce scrie pe forumuri”, adaugă ea.
O sursă neprețuită de informații va fi și o conversație cu francizații existenți. Chiar dacă nu vor să vorbească despre subiecte sensibile (cum ar fi finanțele, de exemplu), cu siguranță vor menționa ce le place și ce nu în relația cu francizorul. Oricum, vei obține informații pe care francizorul nu ți le-ar oferi atât de ușor.
Față în față
Indiferent ce ai găsit și citit despre sistemul în sine, contactul direct cu francizorul este crucial. Nu numai că vei primi toate informațiile importante la sursă, dar vei avea și posibilitatea de a pune întrebări suplimentare, de a cere clarificări, de a vorbi deschis. Nici impresia pe care ți-o lasă reprezentanții sistemului în timpul conversației nu trebuie subestimată. Deși acest sentiment subiectiv poate să nu afecteze decizia finală, poate fi un avertisment important, mai ales dacă nu ești convins de sistemul în sine.
Ultimul, dar probabil cel mai important pas în alegerea unei francize este o analiză atentă a documentelor – contractul de franciză și planul de afaceri. Este posibil să întâlnești date care ți-au scăpat anterior atenției. Aceasta va fi, de fapt, ultima șansă de a verifica toate detaliile înainte de a semna contractul. ”Citește contractul de mai multe ori. Spune multe, nu doar despre sistem, ci și despre francizor. În sistemele bune nu ar trebui să ai probleme dacă ceri un contract pentru analiză. În cele din urmă, o altă recomandare important: decizia ar trebui luată numai după ce consilierul de franciză sau avocatul a revizuit contractul”, conchide Korczyńska.

Articole citite

Franciza Helen Doron, un reper global în predarea limbii engleze ca limbă străină, celebrează patru decenii de excelență în educația alternativă timpurie, fundamentată pe o abordare unică și inovatoare.
Frachising Expo Paris, Franchise Expo Paris, un eveniment al Federației Franceze de Francize, organizat de Infopro Digital, cel mai mare târg de franciză din lume, își așteaptă vizitatorii în perioada 15-17 martie a.c.
Peste doar o lună, Stadionul Național PGE din Varșovia va deveni locul de desfășurare a unuia dintre cele mai importante evenimente din industria francizelor – ediția de primărară a Târgului de Franciză.
„Flexibilitatea, o abordare inovatoare și capacitatea de a răspunde la schimbări vor fi esențiale pentru a avea succes”, le-a spus unor viitori francizați Marek Halfar, de la compania de consultanță în franciză PROFIT system.
Școlile de schi în franciză încep să cucerească tot mai mulți adepți în statele europene, iar antreprenorii și iubitorii sporturilor de iarnă nu pot fi decât mulțumiți.
Cele mai citite

Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Ce face un tânăr care a decis să-şi croiască singur un drum în viaţă? Achiziţionează o franciză „5 to go” şi se apucă serios de treabă!
Franciza din Republica Moldova a mai deschis o locație în București, în locul ocupat până în vară de Andy`s Pizza.
Franciza Wash Shoes este primul brand specializat în curățătorie și recondiționare de încălțăminte din România care are o locație într-un mall, spațiu în care oferă clienților atât consiliere specializată, cât și preluarea și predarea produselor.
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start