Ai grijă la ceea ce sună prea bine

Investește doar într-o afacere cu un model dovedit
Investește doar într-o afacere cu un model dovedit / O franciză oferă șanse sporite de succes, dar nu și un profit obținut ușor, fără seriozitate, muncă și efort susținut
Luni
13.10.2025
Fără energie și efort nu poate exista o afacere de succes, nici măcar în cazul francizei. Ar trebui să te gândești la asta înainte de a lua o decizie privind un asemenea demers. La ce ar trebui să fii atent?
 

Principalele avantaje ale francizei includ derularea afacerii sub un brand consacrat, cu sprijinul unei companii-mamă. Ai siguranța unui model dovedit, care îți permite să beneficiezi de un concept functional, care înseamnă că te confrunți cu riscuri semnificativ mai mici decât dacă ai încerca să pornești o afacere de la zero. Chiar dacă trebuie să plătești taxe de intrare sau procente din profit, ai și multe avantaje, cum ar fi condiții favorabile de achiziție a produselor în vrac de la furnizori verificați. Cu toate aceste avantaje, trebuie să calculezi toate riscurile asociate. Planifică totul cu atenție și ai grijă de echilibrul financiar, pentru că sunt elemente esențiale în franciză.

Fă-ți propria cercetare înainte de începerea afacerii

Cumpărarea unei licențe de franciză dovedite oferă antreprenorilor o șansă mare de succes. Statisticile pe termen lung arată că desfășurarea unei afaceri sub un brand de franciză cunoscut are o șansă mult mai mare de succes decât să pornești ceva de unul singur. Asta nu însemnă înse că este vorba de un venit garantat, fără niciun efort și fără perseverență. „Succesul în franciză nu este automat și necesită o abordare rezonabilă și activă din partea francizatului. Sistemele dovedite, cu propriile modele, pot prezenta calcule relativ precise ale investițiilor și randamentelor așteptate, dar îndeplinirea lor poate fi realizată doar cu implicarea inițiativei și a muncii asidue a francizatului”, spune Marek Halfar, director al companiei de consultanță în franciză PROFIT system.

Înainte de a semna un contract cu un sistem de franciză, amintește-ți că baza succesului este pregătirea și cercetarea temeinică. Poate că un brainstorming va dezvălui o oportunitate care merită valorificată. De asemenea, vezi dacă domeniul pe care l-ai ales nu este sezonier și limitat doar la o anumită locație. În acest fel, vei evalua corect toate aspectele esențiale înainte de a investi bani și de a te apuca de o muncă, de multe ori, destul de grea. “Nu te baza niciodată exclusiv pe informațiile primite de la francizor. Verifică fiecare afacere din surse independente. Fă-ți propria cercetare de piață. Concentrându-te pe cererea potențială pentru produsul sau serviciul respectiv în regiunea dată. Dacă ceea ce intenționezi să oferi lipsește în zonă, acesta este impulsul potrivit. De exemplu, te poți pune în rolul unui client din orașul tău și poți identifica ce servicii sau magazine îți lipsesc ”, explică Marek Halfar.

La fel de important este să verifici temeinic francizorul în sine. Află cât mai multe informații despre brandul care te interesează. Citește articolele și rapoarte disponibile în mass-media, vizitează unitățile în franciză respective și vezi cum sunt serviciile lor. Apoi, întreabă direct francizorul despre toate aspectele esențiale ale cooperării cu el. De cât timp funcționează conceptul, câte sucursare directe și câte în franciză are, cât de viabile sunt. Fă o estimare realistă a veniturilor și vezi câți francizați au reușit să ajungă la cifre mulțumitoare. Nu în ultimul rând, discută cu francizații. Dacă totul este în regulă, pentru francizor nu ar trebui să fie o problemă să te pună în legătură cu partenerii săi.

Franciza nu este doar o investiție

În unele cazuri, oamenii confundă franciza cu o investiție financiară de la care se așteaptă să genereze automat un anumit nivel de randament. Așteaptă-te să-ți investești timpul, energia și abilitățile manageriale în proiect, la fel cum ai face-o dacă ți-ai începe propria afacere – diferența este că nu vei face acest lucru de unul singur. „Randamentul capitalului investit poate apărea relativ devreme în franciză, dar nu fără propriul tău angajament, ceea ce reprezintă o diferență fundamentală. Cu cât îți gestionezi noua sucursală mai activ și mai inteligent, cu atât poți obține rezultate mai bune. Franciza achiziționată se referă în primul rând la o afacere activă, nu la venituri pasive fără griji”, spune directorul Halfar.

Franciza reduce semnificativ riscul de eșec, dar în niciun caz nu îl elimină complet. Există mai mulți factori care pot duce la eșecul unei filiale deschise. “Nu vă așteptați ca franciza să meargă singură. Multe probleme pot fi evitate dacă nu cedați așteptărilor excesive și țineți cont de bunul simț, de moderație ”, adaugă Halfar.

Instruirea permanentă asigură creșterea afacerii

Un punct forte al sistemelor de franciză de calitate este accentul pus pe instruirea și dezvoltarea francizaților. Un francizor experimentat transmite know-how-ul, oferă instruire regulată și oferă consultanță continuă dintr-o poziție de mentorat, ceea ce contribuie la creșterea performanței întregii rețele. Întâlnirile francizaților, în cadrul cărora își schimbă experiențele și împărtășesc cele mai bune practici, ajută, de asemenea, la îmbunătățirea practicilor. Datorită acestui fapt, fiecare partener poate învăța din greșelile celorlalți și le poate evita. Fiecare licențiator are propriul sistem de instruire inițială, astfel încât chiar și nou-veniții în industrie își pot conduce cu succes afacerea. Nu este nevoie să vă faceți griji cu privire la intrarea într-o industrie nouă, deoarece francizorul potrivit te va învăța toate elementele de bază.

În concluzie, după instruirea inițială, educația nu se termină. Conceptele moderne și de succes ale francizelor pun accent pe contactul și sprijinul regulat al francizaților. Instruirea poate fi legată de lansarea de noi produse, sau de noi concepte care pot fi explicate în întâlniri regionale, seminarii online sau consultări individuale.

Francizorii monitorizează performanța sucursalelor și rezultatele acestora. Dacă se dovedește că una dintre ele nu funcționează optim, aceștia vor ajuta la analiza și corectarea problemelor. Indicatorii cheie de performanță, cum ar fi vânzările, traficul sau satisfacția clienților, ar trebui să fie o parte integrantă a planului de instruire al francizorului, astfel încât să fie clar pe ce să se concentreze pentru îmbunătățire. Aceste mecanisme ajută francizații să crească.

Fără muncă asiduă, vei reuși cu greu

În domeniul francizelor, uneori întâlnești oferte tentante care promit randamente aproape fără efort. Prin urmare, fii atent și insistă asupra tuturor detaliilor, nu te lăsa amăgit de simple vorbe. Dacă unele branduri îți garantează profiturile visate fără a fi nevoie de mult efort, fii atent. „ Franciza nu funcționează ca o simplă investiție. Potențialii investitori sunt mai potriviți pentru rolul de master francizat, de exemplu, dar chiar și în acest caz este necesar să ai la dispoziție o echipă capabilă pentru construirea brandului pe o anumită piață. Un francizor serios nu îți va spune niciodată că te vei îmbogăți în câteva luni fără niciun efort. Dimpotrivă, îți va sublinia mai degrabă că cooperarea necesită un angajament persistent. Îți va oferi o rată rezonabilă a randamentului, cumpărată prin muncă, învățare și grijă onestă zilnică pentru afacerea ta ”, a conchis directorul Marek Halfar.


Business Development Manager

Subiecte populare in Forum

Idei de afaceri în oraşe mici

Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Idei de afaceri în oraşe mici

Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii

Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...

1 Declaratii
Final 09.02.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))

2 Declaratii
Final 25.01.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare

2 Declaratii
Final 16.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce

3 Declaratii
Final 13.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Cei din urma vor fi cei dintai....

3 Declaratii
Final 12.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start

3 Declaratii
Final 12.01.2015