Antreprenoriatul: cheia ca tinerii fără job să nu devină o generaţie pierdută

Pe lângă susţinerea antreprenorilor ca motor generator de locuri de muncă, cu cât mai mulţi tineri vor deveni antreprenori, cu atât va fi mai mică rata de şomaj în rândul tinerilor. Având în vedere cele două pârghii ce trebuie activate pentru scăderea şomajului, ambele bazate pe antreprenori, furnizarea celor mai potrivite instrumente şi al celui mai adecvat ajutor antreprenorilor este critică pentru a nu sacrifica noua generaţie de tineri.
Joi
11.07.2013
Şomajul în rândurile tinerilor afectează cele mai mari economii ale lumii (ţările G20) şi, în egală măsură, România. Se aşteaptă ca rata şomajului în rândul tinerilor să crească în următorii 5 ani.
 

La nivel mondial, 13% dintre tineri, adică 75 de milioane de persoane, sunt şomeri iar mulţi sunt angajaţi sub nivelul lor de pregătire - conform datelor Organizaţiei Mondiale a Muncii. În ţările cele mai afectate, rata şomajului în rândul tinerilor a depăşit chiar 30%. Conform The Economist, rata reală este mult mai mare, estimându-se că la nivel mondial sunt mai mult de 290 milioane de tineri care nici nu muncesc şi nici nu mai studiază, se arată într-un comunicat de presă al companiei Ernst & Young (E&Y).

Soluţii care să dea rezultate peste noapte nu există, dar marea speranţă stă în antreprenori. Antreprenorii şi IMM-urile sunt motoare semnificative care generează locuri de muncă şi creştere economică. Conform raportului EIM Do SMEs create more and better jobs?, angajaţii IMM-urilor (cu mai puţin de 250 de angajaţi) reprezintă, în medie, 2/3 din numărul de angajaţi din ţările G20. Aceste firme creează locuri de muncă la o rată dublă comparativ cu companiile foarte mari şi sunt mai dispuse să angajeze persoane aflate în şomaj.

Antreprenorii consideră că este nevoie de 5 linii de acţiune imperativă pentru a susţine activitatea lor, conform studiului EY Avoiding a lost generation, care a chestionat 1.500 de antreprenori din ţările G20, dintre care 1.000 nu împliniseră 40 de ani:

  1. Crearea şi dezvoltarea mai multor alternative de finanţare pentru antreprenori
  2. Creşterea eforturilor de mentorat şi a sprijinului din partea antreprenorilor cu experienţă
  3. O toleranţă mai mare faţă de eşec din partea societăţii
  4. Stimulente foarte clar targetate
  5. Reducerea birocraţiei şi a reglementărilor excesive.

Finanţarea rămâne cea mai importantă piedică pentru cei care vor să îşi deschidă o afacere. 73% dintre antreprenorii care au răspuns chestionarului EY consideră că accesul la finanţare rămâne dificil în ţara lor. Acest lucru este în mod special adevărat pentru companiile care vor să propună un nou produs sau serviciu. În acelaşi timp, tinerii antreprenori simt nevoia unui ajutor mai semnificativ în accesarea de finanţare prin metode non-tradiţionale, precum crowdfunding-ul. Studiul a arătat că 49% dintre antreprenori consideră că îmbunătăţirea accesului la finanţarea prin platforme inovatoare va avea cel mai mare impact asupra accelerării iniţiativelor antreprenoriale în următorii ani.

Studiul evidenţiază faptul că mentoratul este eficient în dezvoltarea afacerii. 88% dintre antreprenorii care au mentori oameni de afaceri experimentaţi supravieţuiesc în business.

50% dintre tinerii antreprenori care au răspuns chestionarului EY consideră că guvernele ar trebui să promoveze antreprenorii ca şi creatori de locuri de muncă şi că această iniţiativă ar avea un impact mare în susţinerea antreprenoriatului în ţările G20 în următorii 3 ani.

Noua generaţie de antreprenori aşteaptă mai mult ajutor din partea guvernului lor. Tinerii antreprenori raportează o nevoie urgentă de iniţiative susţinute de guvern în privinţa finanţării şi a educaţiei. EY a identificat mai mult de 200 de iniţiative ale guvernelor G20 destinate sprijinirii IMM-urilor.

Aspectul reducerii birocraţiei este un subiect la fel de des adus în discuţie când se analizează sprijinirea start-up-urilor şi a IMM-urilor ca şi problema finanţării. Tinerii antreprenori au nevoie pentru a reuşi de un mediu mai simplu şi prietenos din punctul de vedere al reglementărilor şi al mediului fiscal. Mai mult de 53% dintre antreprenorii chestionaţi consideră că această simplificare ar susţine în mod crucial eforturile lor antreprenoriale.

Despre raportul Avoiding a lost generation
Studiul EY Avoiding a lost generation s-a bazat pe un chestionar la care au răspuns 1.500 antreprenori, dintre care 1.000 sub 40 de ani, din ţările G20. Lansat la Young Entrepreneurs Alliance Summit de la Moscova, care s-a desfăşurat între 15-17 iunie 2013, acest studiu prefaţează lansarea noii ediţii EY G20 Entrepreneurs Speak Out Barometer, programată tot pentru acest an.

Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167,000 de angajaţi în 700 de birouri din 140 de ţări şi venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2012. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le acordăm clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 450 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

/5/
Vezi mai multe

Articole citite

Idei de afaceri în oraşe mici /17.02.2015

Chiar dacă multe dintre ele sunt „locuri în care nu se întâmplă nimic“, business-urile locale se pot dezvolta foarte bine şi în oraşele mici. Trebuie să fiţi doar mai atenţi la specificul fiecărei localităţi în parte şi mai ales la necesităţile locuitorilor. Publicaţia „Adevărul“ ne propune o trecere în revistă cu idei de afaceri în oraşe mici.

Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii /03.02.2015

Ernst&Young a publicat raportul Women. Fast forward: The time for gender parity is now, care și-a propus să afle răspunsul la două întrebări: care sunt cele mai importante bariere în dezvoltarea profesională a femeilor şi care sunt elementele care le pot propulsa în carieră.

De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor /22.01.2015

Atunci când îşi aleg denumirile firmelor, imaginaţia românilor nu are limite. Cei mai mulţi dintre români aleg cu sufletul, cu speranţă şi, în unele cazuri, cu foarte mult umor. Dovadă studiul făcut de compania Keysfin care a căutat cele mai originale denumiri de firme.

Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri /06.01.2015

Jones Lang LaSalle a realizat un studiu care analizează extinderea şi prezenţa a 250 de retaileri internaţionali în peste 57 de pieţe comerciale importante. Citeşte pe ce loc se află Bucureştiul şi ce capitală ocupă poziţia fruntaşă.

Studenții români vor să fie proprii lor șefi /30.12.2014

Studiul Barometrul antreprenoriatului românesc arată că 52% dintre tinerii studenţi vor să înceapă propria afacere în următorii doi ani, iar 57% ar prefera să fie antreprenori și nu manageri într-o companie.