Franciza ABC – tipuri de franciză

Luni
05.02.2018
Sistemele de franciză pot fi clasificate în moduri variate, în funcție de anumite caracteristici, dar ele sunt fundamental diferite în funcție de 3 criterii.
 

Cele 3 criterii sunt: 1) tipul de activitate, 2) tipul de cunoștințe care sunt transmise francizatului și 3) modul în care este organizat sistemul de franciză.

În funcție de tipul de activitate, există:

  • Franciza de distribuție (comerț)

  • Franciza de servicii

  • Franciza de producție

  • Franciza mixtă

În funcție de tipul de cunoștințe transferate francizaților, există:

  • Franciza cu distribuție de produse

  • Franciza sistemelor de afaceri

În funcție de organizarea sistemului, există:

  • Franciza directă

  • Franciza multiplă

  • Master franciza

  • Reprezentarea regională

Franciza de distribuție

Este tipul de franciză în care francizorul transmite francizatului cunoștințele despre afacere, care implică și dreptul de a vinde sau a distribui un anumit sortiment de produse. Francizatul va trebui să aibă abilitatea de a vinde produsele. Astfel, franciza de distribuție este orientată către vânzarea bunurilor livrate de francizor și, cel mai adesea, activitatea se desfășoară în spațiile (birourile) amenajate conform specificațiilor și design-ului francizorului și sub marca francizorului.

Francizele de distribuție pot fi încadrate în diverse categorii, dintre care putem menționa următoarele mai des întâlnite:

  • cosmetice, bijuterii, cadouri

  • echipament sportiv

  • pompe de benzină și accesorii auto

  • farmacie și sănătate

  • casă și curte

  • aparate electrocasnice, tehnologie, IT

  • bunuri de consum

  • lucruri pentru copii

  • îmbrăcăminte și încălțăminte

  • alte domenii

În rubrica cataloage de franciză de pe portalul nostru, regăsiți francize din câteva categorii menționate mai sus.

Dezvoltarea francizelor de distribuție a început înainte de dezvoltarea francizelor de servicii. Tendința a apărut pentru prima dată în Europa de Vest și în Statele Unite, după cel de-al doilea război mondial și mult mai târziu în Europa Centrală și de Est, după 1989, odată cu începutul formării unei piețe libere. Se consideră, printre altele, că această evoluție se datorează și faptului că distribuția sau, altfel spus, comerțul este mai ușor de dezvoltat decât o activitate de servicii. Standardizarea comerțului cu amănuntul este mai simplă decât în ​​cazul unei unități de servicii, unde este nevoie de mult mai multă calificare pentru a modela și a standardiza în mod precis și practic procedurile conform cărora se efectuează serviciul.

În Europa Centrală și de Est, la începutul anilor nouăzeci, marjele comerciale ridicate au permis revenirea rapidă a investițiilor în facilitățile de vânzare, ceea ce a încurajat dezvoltarea acestui tip de franciză. Pe piețele dezvoltate, francizele de distribuție au continuat să se dezvolte chiar și astăzi, deoarece extinderea sistemului prin francizare crește valoarea mărcii și, în același timp, confirmă și verifică corectitudinea alegerii sortimentului de bunuri, a procedurilor și abilităților de vânzare.

Franciza de servicii

Este tipul de franciză în care francizorul oferă francizatului cunoștințele sale sub forma unor “rețete” și proceduri de realizare a serviciilor. Aceasta este o formă de franciză în care francizatul oferă servicii, respectând standardele, cunoștințele, dar și marca sau alte elemente de identitate ale francizorului. Domeniile în care sunt reprezentate în special francizele de servicii sunt industria hotelieră și sectorul de catering.

În catalogul nostru de franciză, am selectat următoarele ramuri ale activităților de servicii:

  • gastronomie

  • educație

  • servicii financiare

  • frumusețe și fitness

  • domenii diverse

Francizorii de servicii s-au dezvoltat mai lent față de francizorii sistemelor de distribuție deoarece a fost mult mai dificil să se efectueze standardizarea procedurilor de servicii și, în general, a proceselor desfășurate într-o anumită unitate de servicii.

Trebuie remarcat faptul că nivelul de dezvoltare a francizelor de servicii este semnificativ dependent de schimbările de natură socială, precum și de cererea pentru un anumit tip de serviciu. În perioada actuală, vedem o cerere din ce în ce mai mare a unor servicii care în trecut nici măcar nu erau luate în considerație în România. Cererea de servicii cum ar fi tunderea gazonului, spălarea și tunderea animalelor de companie sau depozitarea diverselor lucruri sunt câteva exemple a ceea ce înseamnă servicii speciale care au apărut și la noi. Printre francizele speciale care au pătruns pe piața românească, putem enumera franciza Husse dedicată iubitorilor de animale de companie. Putem afirma că unele industrii sunt pe o pantă crescătoare, având totuși încă un drum lung de parcurs până la atingerea nivelului de maturitate.

În același timp, nu putem să nu menționăm schimbarea obiceiurilor românilor, schimbare datorată presiunii timpului, care se reflectă în dezvoltarea anumitor servicii precum spălătoriile de haine, serviciile de delivery, fast food, etc. În acest sens, putem menționa franciza Pressto, lansată în 1994, la Madrid, care asigură servicii profesionale de înaltă calitate pe segmentul de spălătorii și curățătorii chimice. În același timp, franciza Pressto poate fi încadrată și la servicii speciale, întrucât se distinge și prin anumite servicii pe care alte branduri nu le oferă, cum sunt micile reparații la haine, spălarea și călcarea unor articole de îmbrăcăminte speciale, cum ar fi rochiile de mireasă, articolele de îmbrăcăminte din piele, căștile de motocicletă, cizmele din piele întoarsă etc.

Franciza de producție

Este tipul de franciză în care francizorul transmite francizatului cunoștințele sale sub forma tehnologiei de producție și a expertizei tehnice. Astfel, în cazul unei francize de producție, obiectul contractului de franciză este producerea anumitor bunuri conform specificațiilor și tehnologiei puse la dispoziție de francizor. Mărfurile astfel produse vor fi introduse pe piață sub marca francizorului.

Unii experți atrag atenția și asupra dilemei comune - dacă este vorba de o franciză sau de o producție cu licență. O licență de franciză presupune un transfer constant de cunoștințe și tehnologie (know-how) de-a lungul vieții licenței. În plus, transferul de cunoștințe și know-how ar trebui să se aplice nu numai tehnologiei de producție, ci și procesului de vânzări, marketing etc.

Franciza mixtă

Pe baza acestor trei tipuri de afaceri în franciză - producție, distribuție și servicii – au apărut noi forme de parteneriat. Cele mai frecvente francize mixte apar, de exemplu, când francizorul este un producător și francizatul distribuie produsele, dar se ocupă și de furnizarea de servicii legate de utilizarea lor (de exemplu, producătorii de produse cosmetice înființează o rețea de magazine și saloane de înfrumusețare în interiorul magazinelor sau în apropierea acestora).

Un model de franciză mixtă din catalogul nostru de francize este KiwiSun. După cum se poate vedea în acest exemplu, specialitatea francizei mixte constă tocmai în "activitățile multiple" desfășurate de francizat, deoarece pe lângă distribuție (vânzări de produse cosmetice), francizatul conduce și activități de servicii de înfrumusețare și îngrijire.

Produse cu licență de distribuție

Dacă analizăm francizele după tipul și gradul de cunoștințe transmise de francizor, putem spune că cel mai frecvent tip de franciză este cel în care francizorul (distribuitor sau producător) oferă cunoștințele și know-how-ul francizatului, astfel încât francizatul câștigă, pe lângă dreptul de a vinde o gamă specifică de bunuri sau servicii, și cunoștințele necesare pentru a face acest lucru.

Produsele cu licență de distribuție nu trebuie confundate cu conceptul de franciză de distribuție. Franciza de distribuție implică transferul know-how-ului privind distribuția produselor, în cazul în care produsele sunt bunuri sau servicii (sau ambele), în timp ce termenul de licenta de distribuție indică numai natura comercială a afacerii (vânzarea de bunuri, nu furnizarea de servicii).

Ca toate sistemele "live", și modelele de afaceri în franciză sunt supuse evoluției. În prima fază, francizorul se concentrează în principal pe dezvoltarea propriei rețele și oferă francizatului cunoștințe și know-how despre sortimentul de bunuri sau servicii și informații despre vânzarea acestora. Pe măsură ce rețeaua se dezvoltă, odată cu trecerea timpului, francizorul pune accent pe îmbunătățirea calității și funcționalității întregului sistem și începe să dezvolte noi proceduri, îmbunătățind modelul de franciză. In acest caz, putem vorbi de francizori foarte implicați în dezvoltarea sistemului, care aduc permanent inovații, punând accent atât pe dezvoltarea cantitativă, cât și calitativă.

Franciza sistemelor de afaceri

Este tipul de franciză în care francizorul oferă francizatului toate cunoștințele (know-how-ul) prin transferul întregului concept de afaceri. Astfel, francizarea unor sisteme de afaceri reprezintă cel mai înalt grad de exhaustivitate a francizei, deoarece furnizorul transferă către beneficiar toate elementele afacerii, de la structura de proiectare, formare, echipare, până la modul de vânzare sau furnizare de servicii, organizare, promovare și marketing. Prin urmare, francizatul dobândește cunoștințe care se referă nu numai la vânzarea de produse sau la furnizarea de servicii, ci și la conducerea întregii afaceri.

Putem spune că aceasta este varianta completă și, de fapt, cea mai frecventă formă de franciză.

În continuare, vom analiza francizele în funcție de modul în care se organizează rețeaua de franciză.

Franciza directă

Atunci când francizatul încheie un contract de franciză cu un francizor și are dreptul de a dezvolta franciza pe un anumit teritoriu, vorbim de o franciză directă (sau cu o singură unitate). Franciza directă este cea mai simplă și cea mai comună modalitate de a dezvolta un sistem de franciză. Contractul de franciză se încheie direct între francizor și francizat. Francizorul dă francizatului o licență și know-how-ul pentru a avea în mod direct control constant asupra activităților și operațiunilor francizei, acordând asistență și consiliere, instruire și suport pentru activitățile de marketing și publicitate.

Atunci când francizorul creează un sistem de franciză "de la distanță" (de exemplu, când nu se află în țara în care dezvoltă rețeaua de franciză), poate fi dificil să furnizeze direct servicii și să controleze francizatul. În acest caz, ar trebui să ia în considerație transferarea unor drepturi către un intermediar, ceea ce se poate face prin introducerea unui model de franciză multiplă, a unei francize master sau a unei reprezentări regionale.

Franciza multiplă

O franciză multiplă este utilizată atunci când francizorul dorește să deschidă un număr mai mare de puncte de vânzare (unități) pe un anumit teritoriu, într-un anumit interval de timp.

Contractul se încheie direct cu francizatul (cunoscut și ca dezvoltator de franciză), care se angajează să deschidă un anumit număr de puncte de vânzare pe un teritoriu specificat, în termenul limită agreat cu francizorul.

Un contract tipic de dezvoltare este un contract-cadru, deoarece nu transferă o licență de franciză. Pentru deschiderea fiecărui punct de vânzare individual, trebuie încheiat un acord de franciză direct între francizor și francizat.

Acesta este un model pe care francizorul îl folosește atunci când dorește să stabilească controlul asupra sistemului, prin încheierea de francize directe, fără a trebui să se ocupe de recrutarea și instruirea unui număr mare de francizați individuali - de aici necesitatea de a angaja un dezvoltator sau un master francizat.

Master franciza

Contractul de master franciză stabilește o relație de francizare prin care francizorul îi acordă francizatului (în acest caz, francizatul master) dreptul exclusiv de a utiliza pachetul de franciză într-o zonă precis delimitată.

Prin urmare, francizorul oferă francizatului (destinatar al francizei master) dreptul exclusiv de a "sub-franciza" pe teritoriul contractat, prin încheierea unui acord de franciză cu noii beneficiari/francizați. Master franciza este o relație de afaceri mai complexă și implică existența a trei părți contractante (francizorul, destinatarul francizei master și francizatul).

Spre deosebire de cazul unei francize multiple, destinatarul master francizei preia un număr mai mare de obligații de la francizor, care decurg din pachetul de franciză. El are, de asemenea, dreptul de a propune modificări în acordul de franciză și în pachetul de franciză. Cu toate acestea, francizorul își păstrează controlul deplin asupra sistemului și are dreptul să aprobe în cele din urmă modificările propuse de francizatul master. Sub-franciza este folosită în principal pentru a crea sisteme de franciză în țări în care mediul de afaceri este semnificativ diferit față de cel din țara francizorului.

Reprezentarea regională

Reprezentantul zonal poate fi o persoană sau o firmă care, prin acordul de dezvoltare regională (ADR), are dreptul de a găsi potențiali francizați cu care francizorul ar putea să încheie direct contractul de franciză. Un reprezentant regional nu are așadar dreptul de a semna contracte de franciză, toate contractele fiind negociate direct între francizor și francizat și toate taxele fiind plătite direct în contul francizorului. Atribuțiile reprezentantului regional sunt reduse la publicitatea, instruirea și supravegherea locală a francizatului.

Din perspectiva francizorului, numirea unui reprezentant regional rezolvă problema "distanței" dintre părțile contractante (francizorul și francizații), fără a pierde controlul asupra sistemului.


Mircea Coman
franchise consultant