Legenda pieselor LEGO
S-a întâmplat în 1932, în orașul Bilund din Danemarca, când un tâmplar de 40 de ani, pe nume Ole Kirk Christiansen, a deschis un atelier dedicat sculptării jucăriilor din lemn. Pedant și dedicat, el a făcut jucăriile doar din cel mai bun lemn și le-a perfecționat până la cele mai mici detalii. Plecând de la ideea că numai "cel mai bun este destul de bun", el și-a transferat dragostea pentru această activitate atât angajaților săi, cât și unuia dintre fiii săi. După primele comenzi majore, Christiansen a stabilit și numele firmei. Deși i-a invitat pe toți angajații săi să dea sugestii, cea mai bună idee a fost totuși ideea lui. Numele LEGO reprezintă o combinație a două cuvinte daneze "leg" și "godt" - adică "joacă-te frumos". Și, pentru milioane de copii din lumea de astăzi, acest lucru se întâmplă pur și simplu.
Din tată în fiu
După 14 ani de la începerea afacerii, Christiansen a găsit un material care a fost și este încă ideal pentru producerea jucăriilor din plastic. A cumpărat un aparat cu injecție de mase plastice și a început să facă figurine, dar și piese dreptunghiulare goale în interior care au fost cele mai interesante produse ale companiei până la sfârșitul acelui deceniu. Astfel, până în 1949, LEGO a produs aproximativ 200 de jucării diferite din plastic și din lemn, inclusiv renumitul cub LEGO. În ciuda conceptului revoluționar, cuburile din plastic nu au avut imediat cererea dorită, nici din partea comercianților cu amănuntul, nici din partea clienților. Mulți comercianți solicitau pachetele de cuburi făcute de Kristiansen la început, dar acesta nu a acceptat că jucăriile din plastic nu le-ar putea înlocui pe cele din lemn.
În 1957, când fiul lui Ole, Godtfred Kirk Christiansen, a venit la conducerea companiei, LEGO a experimentat o revoluție internă, în primul rând de natură tehnică. Godtfred a primit sarcina de a crea sisteme „LEGO“, adică seturi de jocuri care să conțină piese, figurine și jucării finite (mașini, camioane ....), cu ajutorul cărora copiii să-și poată construi singuri lumea lor. Noul design care a reprezentat soluția tehnică ce a adus pieselor LEGO „stabilitate în flexibilitate“ a fost propus de Godtfred Christiansen, care, în 1958, a adăugat pieselor și elementele de stabilitate din interiorul părții goale. Astfel, cuburile puteau să rămână conectate ferm după asamblare, dar puteau fi și ușor separate în piese individuale. Această soluție a fost atât de eficientă încât aspectul original al pieselor LEGO nu a mai fost modificat de atunci.
Astăzi compania este condusă tot de către copiii familiei Christianen. Până în 2016, a fost condusă de nepotul fondatorului Kjeld Kirk Christianen, iar astăzi afacerea este condusă de Thomas, strănepotul lui Ole și băiatul lui Kjeld. Deși în cei 80 de ani de existență, LEGO a devenit un brand planetar, cu milioane de fani, aceasta nu înseamnă că firma nu a trecut prin vremuri dificile. Cele mai grele momente înregistrate în istoria companiei au fost la începutul noului mileniu, când pierderile acumulate în anii precedenți au ajuns la 144 de milioane de lire sterline și fusese adusă în discuție chiar vânzarea companiei. Reducerea costurilor și stoparea producției de serii mai puțin profitabile le-a permis să crească substanțial veniturile în următorii ani și să revină pe o cale stabilă.
Proiecte speciale
La sediul grupului LEGO din Bilund, peste 120 de designeri lucrează la dezvoltarea unor noi seturi de cuburi. Cu toate acestea, compania are birouri proprii și în Regatul Unit al Marii Britanii, Spania, Germania și Japonia, unde se dezvoltă proiecte speciale pentru piețe individuale. Conform declarațiilor reprezentanților companiei, este nevoie de aproximativ 12 luni pentru a crea un produs nou, iar procedura de lansare are trei faze. În primul rând, se cercetează piața, se observă tendințele, iar designerii merg personal în "recunoaștere", în magazinele de jucării.
Design-ul și ideea primei etape a producției își capătă forma virtuală cu ajutorul software-urilor specializate. Apoi, folosind stereolitografia (imprimarea 3D), se fac prototipuri de cuburi care trebuie să treacă testul de evaluare a întregii echipe de proiect. Produsul este, de asemenea, testat de un grup de “experți”, format din copii și părinți. În cazul în care micii consultanți sunt mulțumiți de rezultate, proiectul va fi acceptat și noi seturi de piese vor intra în producția de masă, în timp ce modelele virtuale vor fi utilizate în producția de materiale de ambalare și de publicitate.
Piesele LEGO sunt fabricate din plastic de înaltă calitate și sunt rezistente la zgârieturi și lovituri, fapt care le asigură o durată de viață foarte mare. Pentru a fi stabile și pentru a se potrivi perfect, ele sunt fabricate având în vedere o toleranță la abateri de maximum 2 microni. Piesele LEGO sunt produse în fabrici specializate din Europa și Mexic, iar pentru seturile destinate copiilor foarte mici, compania îndeplinește cele mai stricte reglementări și standarde de calitate ISO și UE (CEN).
Se estimează că Grupul LEGO a vândut până acum aproape 400 de miliarde de piese. În medie, se produc anual aproximativ 20 de miliarde de piese. Aceasta înseamnă că, în fiecare secundă, sunt produse aproximativ 600 de piese.
O parte integrantă a brandului a fost mult timp reprezentată de Parcul de distracții Legoland. Primul a fost construit de compania mama din Bilund. Următoarele au fost construite în Marea Britanie, Germania, Statele Unite ale Americii, Dubai și Malaezia. Pe lângă numărul mare de atracții (roller coaster, trenulețe, parcuri acvatice etc.), toate parcurile au Miniland, un oraș în miniatură, în care, așa cum era de așteptat, au fost construite replici ale unor clădiri renumite pe plan mondial, din cuburi autentice LEGO. Din 2005, 70% din acțiunile Legoland aparțin grupului american de investiții Blackstone.
În ciuda timpului scurs, a noilor tendințe și a spațiilor virtuale de joc nou apărute, LEGO continuă să atragă noi adepți. Secretul succesului constă probabil în faptul că inspiră copii de toate vârstele și creează premisele pentru dezvoltarea lor complexă.
Articole citite
O franciză care pregătește copiii, prin joc, pentru ce îi așteaptă peste câțiva ani, caută parteneri în România. Conceptul Edukido este ascum deschis pentru antreprenorii din țara noastră.
Un nou tip de educație pentru viitor a copiilor din România este oferit de compania Edukido, care caută atât un master francizor, cât și parteneri individuali.
O franciză, cum este Fun Science – Profesorii Trăsniți, poate schimba o viață. Așa s-a întâmplat în cazul Irinei Bogdan, fost manager bancar de succes timp de aproape două decenii.
Franciza Coding Giants reprezintă o cheie a succesului copiilor noștri în lumea virtuală și cea a programării. Cu o extindere globală, aceasta caută parteneri și în România.
Antreprenorii români au posibilitatea să devină parteneri ai francizei Edukido, care dezvoltă cu succes un concept educațional nou, total diferit de cel tradițional.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
La 20 de ani și-a făcut propria cafenea "5 to go" cu banii cu care ar fi trebuit să-și cumpere prima mașină
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Subiecte populare in Forum
Când matematica nu e Bau-Bau
Asa e..rolul profesorului de matematica e f important si daca de mic nu ai noroc nici mai tarziu nu cred...
Când matematica nu e Bau-Bau
Avem tineri destepti care din pacate cand ajung la maturitate ajung sa regrete ca nu s-au nascut in alta tara
Când matematica nu e Bau-Bau
Matematica depinde foarte mult de profesor,de felul cum se face inteles de invatacei,Niciodata nu ai sa intelegi matematica cand cel de la catedra iti spune sa conspectezi de...
Afacere din propria locuinţă
Investitiile in educatia viitoarei generatii este inestimabila si nobila.Desi raspunsul nu este deloc onorabil pentru noi intrebarea este: ce lasam mostenire generatiilor...
Afacere din propria locuinţă
Copiii sunt atrasi de puzzle-uri , jocuri logice dat la capitolul citit stau prost...Asa eram si noi la varsta copilariei si asa cred ca au fost toti copiii...
Afacere din propria locuinţă
Musai sa lucrezi in domeniu educatiei si-ti recomanzi investitia,dar ca sa reinvestesti colaborezi si cu alte domenii...sanatate pentru cei cu probleme medicale
2plus2 adună francizaţi în Europa
Banii sunt problema...Degeaba esti as in matematica daca toate concursurile costa bani...
2plus2 adună francizaţi în Europa
Avem olimpici si fara o pregatire speciala daca toti s-ar putea bucura de o astfel de optiune atunci i-am lasa pe toti ceilalti mult in urma si optiunile ar fi altele decat...