Noua lege a francizei, Legea nr. 179 / 2019, care aduce prevederi esențiale, printre cele mai importante fiind obligația deținerii depturilor asupra unei mărci înregistrate, obligația existenței unei unități pilot și înființarea Registrului Național de Franciză care va fi deținut de o organizație neguvernamentală, va intra în vigoare la finalul anului 2019, fiind acum în etapa de validare și promulgare de către Președintele României.
Noile modificări vor schimba forma actuală a Legii Francizei și a modului de funcționare a francizelor. Cele mai importante modificări atât pentru francizori, cât și pentru francizați sunt:
- Înainte de putea vinde o franciză, francizorul trebuie să facă dovada unor elemente înregistrate de proprietate intelectuală sau industrială – marcă/logo, know-how, etc. Această obligație a fost introdusă pentru a-l proteja pe francizorul aflat la început de drum, înregistrând drepturile de proprietate intelectuală înainte ca altcineva să și le asume (sau să le înregistreze) când afacerea își va dovedi potențialul.
- Francizorul este obligat ca, înainte e a vinde o franciză, să facă dovada atât a experienței, dar mai ales a eficienței afacerii francizate, prin stablirea unei perioade de minimum 12 luni de existență a (cel puțin) unei unități pilot, de test. Indicatorii financiari ai acestei unități pilot vor fi prezentați tuturor potențialilor francizați, astfel nu va mai exista riscul accesării unei francize care nu își poate dovedi profitabilitatea. "Unitatea-pilot este echivalentul unui prototip, având scopul de a asigura cea mai facilă cale de aplicare în practică a reţetei de succes a francizorului, de a testa sistemul de franciză şi infrastructura acestuia, servind proiectării programului de franciză şi elaborării manualelor de instruire şi a operaţiunilor zilnice” - se stipulează în noua lege.
- Noua formă a legii introduce un element nou și anume “documentul de dezvăluire de informații”, prin care potențialul francizat are acces la informații referitoare la experiența francizorului, performanța financiară a afacerii francizate, structura de management a societății francizoare. Această modificare vine în avantajul francizatului, acesta luând astfel o decizie în deplină informare, minimizându-i riscul.
- Un element nou îl reprezintă și înființarea de către Asociația Română de Franciză, a Registrului Național de Franciză, prin care se dorește înregistrarea tuturor francizorilor la nivel național, cu toate informațiile disponibile și relevante pentru orice potențial francizat. Astfel, orice antreprenor care dorește să acceseze o franciză, va avea la dispoziție un “catalog” al tututor francizelor din România. Asociația Română de Franciză își dorește ca odată implementat acest Registru, să poată fi asigurată o mai mare transparență în faza precontractuală, iar prin înregistrarea francizei în acest catalog online, francizorul să se bucure de un plus de încredere, sporindu-i astfel șansele de vânzare.
„Noua lege aduce îmbunătățiri menite să stimuleze dezvoltarea mediului antreprenorial de franchising autohton prin faptul că definește ce înseamnă francizatul (care era denumit în mod eronat „beneficiar”), stabilește obligativitatea existenței documentului de dezvăluire de informații și a unității-pilot, precum și a unei experiențe minime anterioare francizării, iar ca noutate, vorbește despre înființarea Registrului Național de Franciză, care va fi în administrarea Asociației Române de Franciză (ARF). Precizez, că Registrul Național de Franciză va fi primul punct de informare din domeniul francizei la nivel european, fiind în concordanță cu recomandările Parlamentului European din 2017, care a sugerat necesitatea unor astfel de puncte. Modificările au fost generate de însăși evoluția pieței de franciză, de felul în care s-au dezvoltat anumite rețele, eludând anumite prevederi, dar și de ambiguitățile din lege care au dus la clare disfuncționalități în domeniu. În plus, am constatat cazuri în care francizorii sau master francizații au furnizat informații insuficiente și francizații s-au trezit ulterior că au investit sume importante de bani în afaceri fără valoare”, a spus Constantin Anton, președintele Asociației Române de Franciză.
Asociația Română de Franciză este o organizație non-guvernamentală, care va primi o anumită autoritate din partea statului, ce se va răsfrânge asupra tuturor afacerilor în franciză din România, chiar dacă acestea nu sunt membre ale acestei asociații. Asociația Româna de Franciză a fost înființată în 2006 și a primit statut de utilitate publică în 28 iulie 2015, prin hotărâre de guvern.
Articole citite

Yammy Way este o franciză inovatoare, care și-a demostrat deja eficiența pe piața românească, prin magazinele sale ce transformă cumpărarea de dulciuri într-o experiență pe care vrei să o repeți.
Dacă vrei să deschizi o cafenea fără să fi avut experiență în domeniu, cea mai bună soluție este franciza Latte Coffee To Go. Nu ai nevoie de angajați, iar investiția este pentru orice buzunar și se recuperează rapid.
Franciza Floria s-a impus ca un model de succes într-o piață în plină expansiune în care florile nu sunt doar decorațiuni efemere, ci o parte integrantă a culturii noastre.
Wash Shoes este o soluție viabilă și la îndemână dacă ești în căutarea unei francize cu o investiție mică, cu rezultate demonstrate și cu viitor sigur, datorită cerinței permanente de piață.
Cu o istorie de peste 130 de ani în industria cosmeticii, compania Farmec își dorește să se extindă prin cele două branduri, recunoscute internațional, pe care le deține.
Cele mai citite

Francizele săli de sport sunt în creștere în toată Europa, oferind modele de afaceri flexibile pentru pasionații de fitness. Aflați cum puteți să vă alăturați acestui trend.
Franciza din Republica Moldova a mai deschis o locație în București, în locul ocupat până în vară de Andy`s Pizza.
Franciza RomBeer a lansat un concept de rulotă dotată cu cameră frigorifică, singura din România adaptată pentru vânzarea de bere artizanală în spații deschise.
Dogu este un concept românesc care a devenit franciză și are deja un nume în piață. Despre ce înseamnă acest brand și de ce este el interesant pentru viitorii parteneri, ne spune Otilia Călin, cofondatoare Dogu.
Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start