Un loc exclusiv pentru afaceri

De la stat, la centru comercial / Teritoriu exclusiv poate fi întregul stat sau doar un singur centru comercial. Definiția exactă depinde de rezultatele cercetării pieței și de faza de dezvoltare a rețelei de franciză.
Miercuri
07.07.2021
Odată cu achiziționarea unei licențe de franciză, francizatul dobândește adesea exclusivitate teritorială. Ce înseamnă acest lucru și ce beneficii aduce?
 

Dacă achiziționați o licență de franciză cu exclusivitate teritorială, înseamnă că, în calitate de francizat, veți primi de la francizor protecția convenită împotriva concurenței viitoare în zona dvs. de activitate. Cu toate acestea, acest lucru vă va proteja doar de sucursalele francizorului sau ale altor francizați ai mărcii alese, nu de concurența externă.

Cum functioneazã?

Dacă conceptul oferă exclusivitate teritorială ca parte a conceptului, veți găsi o prevedere în acordul dvs. de franciză care să definească domeniul său de aplicare. Acordarea exclusivității într-o regiune restricționează, în general, francizatorii să localizeze o altă franciză pe teritoriul respectiv. Cu toate acestea, nu oferă francizatului dreptul automat de a deschide o altă sucursală de franciză în zona care i-a fost încredințată. Nici nu acordă francizatului drepturi exclusive clienților de pe teritoriul respectiv. Un francizor nu poate împiedica un francizat pe un teritoriu să tranzacționeze cu clienți de pe teritoriul altui francizat.

De ce este important teritoriul exclusiv în acordurile de franciză?

Exclusivitatea teritorială oferă francizaților o garanție că niciun alt francizat al rețelei sau al francizorului nu va funcționa în regiunea sa precis definită, permițându-i să profite de potențialul pieței pe care piața „sa” îl oferă. Niciun proprietar de franciză nu dorește să-și împărtășească clienții cu un coleg din rețeaua sa - ce beneficii ar avea pentru el investițiile într-o franciză? Ideea de exclusivitate teritorială asigură o piață echitabilă pentru fiecare francizat care operează în aceasta. De asemenea, își propune să elimine conflictele inutile dintre deținătorii de licență individuali, care pot duce la practici neloiale, cum ar fi războiul prețurilor, care poate avea un impact negativ asupra mărcii în ansamblu.

Prea multe sucursale de franciză într-o zonă pot fi distructive pentru francizații individuali. Pe de altă parte, dacă există prea puține dintre ele, aceasta poate afecta negativ coeziunea rețelei ca atare. Prin urmare, este important pentru succesul unei mărci de franciză ca numărul unităților de franciză pentru anumite piețe să fie gândit și echilibrat în avans.

Beneficiu și restricții

Ca viitor francizat, verificați întotdeauna acordul de franciză pentru a cunoaște termenii exacți ai teritoriului exclusiv. Deși vi s-a acordat un teritoriu exclusiv, acest lucru poate avea restricții legale.

Acordurile de franciză conțin adesea o clauză care permite francizorului să elimine exclusivitatea teritorială sau să schimbe granițele regiunii. Acest lucru este valabil mai ales dacă partenerul de franciză nu atinge în prealabil obiectivele de performanță necesare și clar definite sau dacă încalcă acordul de franciză. Acest lucru îl protejează pe francizor de un francizat cu performanțe slabe care nu are abilitățile potrivite pentru a-și folosi potențialul de piață.

Dacă există o modificare a datelor demografice pe teritoriul francizei, cum ar fi o creștere a populației sau o cerere puternică pentru un produs sau serviciu, francizorul își poate rezerva dreptul de a interveni și de a modifica limitele teritoriului.

Restricțiile teritoriale exclusive pot fi, de asemenea, supuse legislației Uniunii Europene sau concurenței locale, care depind de tipul francizei operate și de cota de piață a unui anumit concept de franciză. Restricțiile se pot aplica, de asemenea, pentru publicitatea direcționată, fie prin, de exemplu, prin distribuirea de pliante sau marketing prin e-mail sau prin vizitele clienților către un alt francizat. Cu toate acestea, dacă utilizați publicitate în mass-media sau pe rețelele sociale ca francizat, aceste metode nu pot fi restricționate în cadrul acordului de franciză.

Definirea teritoriului exclusiv

Există multe modalități de a defini un teritoriu exclusiv și acesta va varia în funcție de regulile fiecărui concept de franciză. Teritoriul exclusiv poate fi întregul stat sau doar un singur centru comercial. Definiția exactă depinde de rezultatele cercetării pieței și de faza de dezvoltare a rețelei de franciză. De exemplu, un mare francizor de fast-food care dorește să intre într-o nouă țară ar putea acorda exclusivitate teritorială în toată țara unui francizat principal care își folosește cunoștințele locale pentru a dezvolta o afacere, eliberând francizatului presiunea asupra resurselor și investițiilor. Pe de altă parte, o franciză axată, de exemplu, pe serviciile unui soț orar care dorește să se extindă poate acorda francizaților săi drepturi pe teritoriul cu un anumit cod poștal din oraș, pentru a nu interfera cu funcționarea celor existente. francize.


Spațiu propriu pentru succes / O mare parte a rețelelor de franciză oferă partenerilor lor de franciză exclusivitate teritorială pentru afacerea lor
Ștefan Pricop
Business Development Manager

Subiecte populare in Forum

Idei de afaceri în oraşe mici

Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Idei de afaceri în oraşe mici

Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii

Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...

1 Declaratii
Final 09.02.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))

2 Declaratii
Final 25.01.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare

2 Declaratii
Final 16.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce

3 Declaratii
Final 13.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Cei din urma vor fi cei dintai....

3 Declaratii
Final 12.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start

3 Declaratii
Final 12.01.2015