Să faci bani din bijuterii
Trebuia să fie arhitect peisagist, dar a devenit bijutier ale cărei creații au ca temă de inspirație insectele. Interesant este că, atunci când era mică, avea o repulsie pentru aceste creaturi. Mult mai târziu, studiile au făcut-o să descopere frumusețea lor. “La cursurile de entomologie am fost nevoită să îmi înving frica de insecte. Pe de o parte mă fascinau, pe de altă parte mă îngrozeau și chiar mă dezgustau. Faptul că am fost nevoită să le privesc îndeaproape m-a determinat să văd că au, în felul în care sunt concepute, ceva extraordinar. Ulterior, aceste ființe mici și fascinante au devenit motiv de inspirație, iar multe dintre lucrările mele le imită parțial armura, aripile, întregul. Lucrul cu metalele, având ca temă insectele, a devenit pentru mine ca o pânză pentru un pictor. Lucrările din argint sunt, în bună parte, suprarealiste, dar imaginația mea are mereu la bază forma acestor mici ființe delicate”, spune Iwona Tamborska.
Ca să devină un bijutier iscusit, a investit mai întâi în arta de a practica această meserie, apoi în instrumente și materiale. După câțiva ani, când a considerat că este destul de bună ca să practice această îndeletnicire, adică în 2012, a înființat firma Rękami Created. “Pentru debut am avut nevoie de aproximativ 35 de mii de zloți (n.r. -aproximativ 7.600 de euro). Desigur, cele mai scumpe au fost mașinile și uneltele – inclusiv achiziționarea unui cuptor de coacere, de care eram foarte mândră – și apoi materialele”, a adăugat Iwona.
O parte importantă din investiție a fost acoperită de o finanțare din partea Uniunii Europene (25 de mii de zloți), iar restul din economii proprii. Pentru că și-a făcut atelierul acasă, a scăpat de costurile mari cu închirierea unui spațiu și amenajarea acestuia. Astăzi, după nouă ani de activitate, firma s-a dezvoltat. Artizanul care a devenit Iwona spune că încă reinvestește o mare parte din câștiguri, deoarece materialele sunt din ce în ce mai scumpe, că are nevoie de instrumente noi, dar și să își îmbunătățească constant abilitățile.
Prezență importantă
Cheltuielile foarte mari sunt generate și de participarea la târguri, care sunt principala sursă de achiziție. După cum subliniază Iwona, nu este interesată în special de târgurile unde se vând minerale, artizanat sau modă, deoarece clienții sunt axați pe achiziții de alt fel, ci de evenimente dedicate bijutierilor, cu secțiuni pentru artiști, creatori, de exemplu Amberif în Polonia, Bijorhca din Paris sau GemGeneve din Elveția. Costul participării la acestea ajunge adesea până la 45.000 de zloți (pentru închirierea unui stand, dar sunt și costuri de transport, cazare etc.). Cu toate acestea, există fundații care promovează moștenirea culturală de cea mai înaltă calitate, precum Fundația MichaelAngelo, care ajută creatori precum Iwona Tamborska. O barieră suplimentară este și selecția meticuloasă a artiștilor din întreaga lume. Tamborska apreciază că face față acestei exigențe. “Sunt conștientă de faptul că am clienți țintă dintr-un anumit grup, așa că sunt selectivă în privința evenimentelor la care particip. Ultimul an a fost deosebit de dificil, din cauza pandemiei, iar unele dintre târgurile importante chiar nu au mai avut loc”, a apreciat artista.
Numărul tot mai mic de evenimente profesionale nu constituie cea mai mare provocare cu care Iwona Tamborska și alți bijutieri se confruntă, ci producția de masă și produsele de calitate scăzută care au invadat lumea de câțiva ani. “Industria creațiilor artistice trece astăzi printr-o perioadă dificilă. Îmi amintesc cum, în urmă cu opt ani, pe fiecare stradă din Montmartre, cel mai faimos cartier al modei din Paris, era un atelier privat de bijuterii, unde se făceau produse unice. Acum vreo doi-trei ani am observat că în locul lor sunt angrosiști care vindeau bijuterii de masă importate din China, toate din plastic, lipite cu lipici. Această tendință a dominat și la târgul Bijorhca – cea mai mare manifestare profesională de bijuterii din Franța. De asemenea, stiliștii nu mai sunt de nici un ajutor. Se știe, de mult timp, că filmele și serialele care sunt urmărite de milioane de oameni au devenit o sursă de creare a tendințelor – modă, inclusiv bijuterii. În consecință, bijuteriile fie nu mai apar deloc ca un element actual și semnificativ, fie sunt prezentate într-o formă extrem de minimalistă sau, pur și simplu, plastică. Din fericire, tot mai mulți oameni simt dorul de ceva real, unic și făcut manual. Primele semnale pot fi văzute în presa străină, de exemplu în „Vouge”, unde este evidentă deja o revenire la bijuterii bogate și decorative. Să sperăm că această tendință se va reînvia într-adevăr”, adaugă Iwona Tamborska.
Tamborska este, de asemenea, bucuroasă să fie, gratuit, sursă de inspirație pentru alți artiști. Recent, stilul său artistic a fost valorificat, de exemplu, de celebrul fotograf luxemburghez Margo Skwara sau de studioul britanic de fotografie Quality Pixels Photography.
Iwona Tamborska ia contact cu persoane interesate de lucrările ei prin intermediul rețelelor de socializare și prin propriul site. Deosebit de utile sunt și recomandările clienților mulțumiți, care revin adesea pentru a cumpăra lucrări noi. Mai sunt și cei care caută un cadou original, pentru o ocazie specială, de exemplu un inel de logodnă. Aproximativ 20 la sută dintre clienții ei sunt bărbați (oferta include și bijuterii bărbătești). Jumătate dintre clienți sunt străini. “Mulți dintre clienții mei sunt artiști, colecționari, oameni de știință, naturaliști au, pur și simplu, oameni fermecați de lucrările mele. Mă pot lăuda că produsele mele au fost achiziționate, printre altele, de o anumită celebritate japoneză, de o campioană mondială la dans sau de un pianist chinez”, precizează Iwona.
Unicitatea contează
Lucrările care reprezintă fluturi sunt cele mai populare în rândul clienților, dar „materialul” preferat al Iwonei Tamborska sunt gândacii, în special rohatyńce. Ceea ce este important, toate insectele pe care artista le folosește ca model pentru munca ei nu sunt deteriorate. “Am reușit să stabilesc multe contacte valoroase cu entomologi și oameni care colecționează insecte. De multe ori, colecțiile lor sunt deteriorate de dăunători și în loc să le arunce, mi le dau mie. În plus, lucrez cu Muzeul Fluturilor din Bochnia, care mi-a dat mulți fluturi. De asemenea, printr-o rețea de prieteni, se întâmplă să aduc copiile necesare studiului din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii, cum ar fi Thailanda”, spune proprietarul companiei Rękami Created.
Cel mai mult, artistei îi place să lucreze cu argint, iar uneori cu bronz și aur. Un element inseparabil al lucrărilor sale sunt și pietrele prețioase (safire, diamante, rubine). Regula sa de fier este că nu face proiectele altcuiva sau copii ale lucrării altcuiva. În cazul comenzilor private, baza contractului este viziunea clientului, care presupune utilizarea anumitor elemente, de exemplu din lucrările anterioare ale artistului. Pe baza acestora, Tamborska realizează o schiță conceptuală, la care lucrează ulterior împreună cu clientul. Numai după elaborarea pe hârtie a unei versiuni care corespunde aspirației clientului se trece la execuție. Timpul mediu necesar pentru finalizarea unei lucrări este de o lună. Costul, pe de altă parte, depinde de „temă”, de cantitatea de material sau de complexitatea proiectului. De obicei, este vorba de la câteva sute, la câteva mii de zloți.
Provocări juridice
Una dintre piețele pentru astfel de bijuterii este Marea Britanie. Din păcate, Brexit-ul a făcut ca unii dintre clienții de pe această piață, temându-se de schimbările vamale și de impozitare, de noi taxe surprinzătoare și de complicații legate de comandarea mărfurilor din străinătate, să renunțe la comenzi.
De asemenea, legea poloneză este considerată de artistă foarte frustrantă. Ea se referă la TVA-ul ridicat (23 la sută) impus artiștilor care lucrează cu argint și alte metale prețioase. În plus, există un impozit pe venit de 18%. Regula generală prevede că firmele a căror valoare vânzărilor în anul fiscal precedent a depășit suma de 200.000 de zloți sunt obligate să se înregistreze ca plătitoare de TVA. Sub acest prag, nu există o astfel de obligație. Dar excepție fac oamenii care creează folosindu-se de argint și alte metale prețioase ca materie primă. Ei trebuie să se înregistreze și să dea 23 la sută din ce obțin ca TVA. ”Deci, este ușor de înțeles că diferența de venit pentru o persoană care își vinde lucrările din alamă sau rășină este diferită de cea a unei persoane care folosește metale prețioase. Acest lucru impune o presiune pentru a produce și a vinde mai repede și mai mult. În cazul lucrărilor unicat, manufacturate, care sunt expresia celui mai înalt nivel posibil de măiestrie și de artă, este o contradicție evidentă cu un sistem de impozitare atât de ostil”, spune Iwona Tamborska.
Deci, este ușor să calculezi că acel 41 la sută din ce câștigi înseamnă impozit. În plus, nu toate costurile pot fi deduse. “Adesea, taxa este cea din cauza căreia costul lucrărilor mele devine prohibitiv pentru client. Înțelegerea acestui aspect este cu atât mai descurajator cu cât văd cum alți artizani nu sunt împovărați de asemenea poveri fiscale. Cred că acest prag trebuie să se aplice tuturor, fără excepție”, apreciază Iwona.
Până acum, lucrările artistului pot fi cumpărate în magazinul online de pe site-ul companiei și în mai multe galerii de bijuterii din țară. Totuși, visul artistului este să aibă propriul magazin. Planurile includ și participarea pe viitor la târgul GemGeneve din Elveția, care, din cauza pandemiei, nu a avut loc anul trecut, dar și la Las Vegas sau Tucson.

Articole citite

Lanțul american de restaurante în franciză Wendy's și-a îndreptat atenția către dezvoltarea de jocuri de aventură bazate pe teme fast-food, ca parte a unei campanii de marketing inteligente.
Cererea de alimente ecologice este în creștere în toată Europa, creând oportunități pentru inițierea de afaceri agricole durabile, prin intermediul francizei.
În doar câțiva ani, TikTok a reușit să dea lumea peste cap. De neconceput cu un deceniu în urmă, a intrat în forță în lumea reală și a devenit chiar o rampă de lansare pentru francize de succes.
Franciza Helen Doron, un reper global în predarea limbii engleze ca limbă străină, celebrează patru decenii de excelență în educația alternativă timpurie, fundamentată pe o abordare unică și inovatoare.
Frachising Expo Paris, Franchise Expo Paris, un eveniment al Federației Franceze de Francize, organizat de Infopro Digital, cel mai mare târg de franciză din lume, își așteaptă vizitatorii în perioada 15-17 martie a.c.
Cele mai citite

Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
În urmă cu patru ani, trei prieteni au inaugurat în România Easywash Laundromat Concept, o spălătorie de rufe self service cu program non-stop
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
Franciza românească Fibonacci Kids este o formulă de succes, într-o lume în care educația de calitate a copiilor este tot mai căutată. Tot mai mulți părinți conștientizează avantajele inițierii în matematica mentală vedică pentru viitorul celor mici.
Au trecut 17 ani de când McDonald’s deschidea prima unitate în franciză din România.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start