Investiția în franciză, cât costă și de ce?

Ai decis deja că vrei să intri într-o afacere bazată pe franciză? Ținând cont de preferințele, ambițiile și abilitățile tale, ai ales sectorul în care ai dori să vă dezvoltați activitățile. Ai multă muncă grea în față, dar te-ai gândit îndelung și ești pregătit pentru asta. Totuși, nu ești sigur că ești capabil să suporți povara financiară a achiziționării unei francize și a exploatării unității, zi de zi. Pentru a evita să îți asumi angajamente pe care nu le vei putea îndeplini, încearcă să calculezi toate costurile inițiale și ulterioare ale viitoarei tale afaceri.
Verifică-ți optimismul, dar și pe al celorlalți
De obicei, francizorul furnizează un plan de afaceri detaliat, care include toate elementele de investiții și costurile de operare. Cu toate acestea, experta britanică în franciză Jensine Hough afirmă că este ceva obișnuit ca francizorii „să prezinte teorii extrem de optimiste despre costurile înființării unei unități bazate pe franciză”. Înainte de a semna un contract de franciză, asigură-te că francizorul nu a uitat să meniționeze niciun punct atunci când a făcut calculele inițiale: renovarea spațiilor, achiziționarea de echipamente, autorizații, concesiuni, achiziționarea de stocuri, etc. Nu uita că vei plăti deja chirie și facturi la utilități și că nu vei obține încă niciun venit. Calculează costurile fixe de exploatare și anume: chiria și utilitățile, salariile angajaților, achiziționarea de bunuri, publicitatea etc. Fă o listă cât mai precisă posibil și socotește de mai multe ori, numără, numără, numără…
Francizatul investește
Pentru a porni o afacere bazată pe franciză, vei suporta și costuri de investiție, care include, de obicei, o taxă inițială de franciză. După achitarea acestei taxe, vei primi un pachet de franciză în calitate de nou francizat. Verifică, în avans, cât vei plăti pentru asta. În al doilea rând, află ce este inclus în taxa inițială și de ce va trebui să te ocupi singur. Elementele standard ale unui pachet de franciză sunt considerate a fi know-how-ul de afaceri acumulat și un brand. Majoritatea francizorilor furnizează și documentație de proiectare pentru spații, cum ar fi o dispunere detaliată a mobilierului și specificațiile cerințelor de finisare. Merită să aflăm cine va acoperi costurile adaptării designului la spațiile specifice. În plus, pachetul de franciză poate include active tangibile, cum ar fi echipamente de lucru și materiale de marketing. De obicei, francizatul primește de la francizor pliante sau postere. Totuși, se poate întâmpla, uneori, ca francizorul să creeze doar designul materialelor promoționale, iar francizatul să fie responsabil pentru tipărirea acestora.
În majoritatea cazurilor, taxa inițială de franciză acoperă și costurile de instruire. Înainte de a semna un contract de franciză, află ce va acoperi o astfel de instruire. De exemplu, în industria cateringului, francizorul ar trebui să învețe cum se prepară produsele din meniu și să implementeze standardul de servicii. Locul în care are loc instruirea este, de asemenea, important. Dacă evenimentul are loc la sediul francizorului, aflați cine va acoperi costurile de cazare, masă și deplasare la locația de instruire. În unele lanțuri de franciză, pentru a mediatiza cât mai mult deschiderea unei noi sucursale, se organizează o campanie de marketing care are și costuri suplimentare.
De obicei, odată ce devii francizat va trebui să renovezi și să echipezi complet spațiul de unul singur. De exemplu, dacă deschizi un salon de coafură, va trebui să cumperi uscătoare de păr, scaune și alte unelte necesare pentru munca ta. Dacă este vorba de o unitate de catering, trebuie să iei în considerare, de exemplu, investiții într-un sistem de ventilație, care este costisitor. În plus, va trebui să respecți anumite cerințe sanitare, a căror implementare poate necesita costuri suplimentare.
Câte o dată, costurile de adaptare a spațiilor pentru afaceri sunt împărțite între francizat și francizor. Merită să știi asta dinainte. Unii francizori oferă posibilitatea de a închiria echipamentele necesare, ceea ce poate reduce valoarea investiției inițiale necesare francizatului.
Verifică de două ori toate cheltuielile curente
Știi deja cât va trebui să investești pentru a porni o afacere. E timpul să ne gândim la cheltuielile curente. De obicei, francizorii nu oferă estimări precise ale capitalului de lucru necesar pentru finanțarea operațiunilor curente ale afacerii, informații esențiale pentru a asigura sustenabilitatea afacerii. Se întâmplă ca francizorii să fie prea optimiști în ceea ce privește veniturile viitoare ale francizaților. Totuși, de obicei, nu fac acest lucru cu rea intenție ci, așa cum spun ei înșiși, „pentru a încuraja”. Jensine Hough observă că, atunci când calculează suma totală a investiției, mulți francizori „nu adaugă la prețul francizei sumele necesare pentru operațiunile zilnice ale afacerii, așa că, din păcate, sunt ulterior nevoiți să își folosească fondurile de rezervă”.
Prin urmare, ar trebui să afli dinainte în ce vor consta cheltuielile afacerii. Primul lucru de reținut este că majoritatea francizorilor percep o taxă lunară de franciză - o sumă fixă sau un procent din venituri. Întreabă ce condiții aplică francizorul. În plus, estimează cât costă închirierea spațiilor, care vor fi taxele actuale pentru apă și electricitate, plata chiriei, costurile de producere a materialelor publicitare, achiziționarea de rechizite de birou etc. În cazul francizelor din sectorul de retail, principala linie de cheltuieli curente va fi achiziționarea de bunuri furnizate de francizor și transportul acestora. În cazul altor francize, trebuie să afli dacă francizorul vă va recomanda furnizorii necesari afacerii sau dacă va trebui să îi găsești singur. Înainte de a lua o decizie finală privind demararea unei afaceri, fă o prognoză preliminară a rezultatelor vânzărilor. Calculează de câți clienți ai nevoie pentru a obține profit. Acest lucru îți va permite să estimezi de ce estimare vei avea nevoie în etapa inițială și cât de repede vei atinge pragul de rentalibiltate. Este o idee bună să te asiguri că ai niște fonduri de rezervă în primele luni de activitate, deoarece poate dura ceva timp până când ai profit.
Francizorul nu se opune creditării, ba chiar o poate susține
Uneori, după calcularea valorii investiției inițiale și a cheltuielilor operaționale curente, un potențial francizat constată că economiile sale nu sunt suficiente pentru a finanța franciza aleasă și trebuie să utilizeze alte surse de finanțare. Tocmai de aceea, în prealabil asigură-te că francizorul este de acord să investească, la rândul său, oferindu-ți un împrumut. Dacă nu, caută un împrumult în cele mai bune condiții pentru tine. Și nu uita – să nu îți fie teamă să negociezi. Încearcă, dacă se poate, să incuzi și francizorul în negocierile cu banca.
Și nu uita: nu vei fi managerul afacerii altcuiva, ci proprietarul propriei tale afaceri.
Pentru a primi noi informații naționale și internaționale despre sistemele de franciză, intrați pe portalul Franchising.info.ro și abonați-vă gratuit la Newsletter-ul nostru.
Articole citite

Lanțul american de restaurante în franciză Wendy's și-a îndreptat atenția către dezvoltarea de jocuri de aventură bazate pe teme fast-food, ca parte a unei campanii de marketing inteligente.
Cererea de alimente ecologice este în creștere în toată Europa, creând oportunități pentru inițierea de afaceri agricole durabile, prin intermediul francizei.
În doar câțiva ani, TikTok a reușit să dea lumea peste cap. De neconceput cu un deceniu în urmă, a intrat în forță în lumea reală și a devenit chiar o rampă de lansare pentru francize de succes.
Franciza Helen Doron, un reper global în predarea limbii engleze ca limbă străină, celebrează patru decenii de excelență în educația alternativă timpurie, fundamentată pe o abordare unică și inovatoare.
Frachising Expo Paris, Franchise Expo Paris, un eveniment al Federației Franceze de Francize, organizat de Infopro Digital, cel mai mare târg de franciză din lume, își așteaptă vizitatorii în perioada 15-17 martie a.c.
Cele mai citite

Cu o experiență de două decenii în cadrul McDonald's România, în 2016, Constantin Puiu a preluat afacerea Hello Donuts și a transformat-o într-un brand innovator, cu identitate puternică și potențial internațional.
Franciza Floria, o investiție flexibilă, cu sprijin constant pentru parteneri și recuperare rapidă a investiției, a deschis cea de-a șaptea locație din București și își dorește să se extindă la nivel național.
Francizele săli de sport sunt în creștere în toată Europa, oferind modele de afaceri flexibile pentru pasionații de fitness. Aflați cum puteți să vă alăturați acestui trend.
Retailerul polonez de proximitate Żabka, cu peste zece mii de magazine, intră pe piața din România, estimând că va deschide aproximativ 200 de unități doar în acest an.
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start