Cooperare francizor - influencer

Ai grijă la detalii
Ai grijă la detalii / Un contract cu un influencer este deosebit de important, deoarece acesta este cel care expune compania. Dacă o face în mod nepotrivit, pot apărea probleme. Așa că, un contract bine conceput nu doar că poate aduce beneficii semnificative, ci îl și poate apăra pe francizor de eventuale neînțelegeri, mai ales în privința transferului drepturilor de autor, de exemplu privind contentul, ilustrațiile sau producțiile audio sau video
Vineri
13.06.2025
O înțelegere corectă între o franciză și o celebritate din lumea internetului este posibilă, cu condiția ca ambele părți să abordeze subiectul cu profesionalism și să își protejeze interesele.
 

În urmă cu doar câțiva ani, angajarea unui influencer era doar un suport pentru campaniile clasice de marketing și publicitate. Astăzi, este o tendință din ce în ce mai puternică și independentă – de fapt, atât brandurile mari și cunoscute, cât și brandurile mai mici, recent apărute pe piață, sunt dornice să folosească această formă de promovare a produselor sau serviciilor. Cei mai buni influenceri au -  în lumea virtuală - o bază consistentă de fani. Pentru aceștia, ei sunt mereu credibili. Asta înseamnă că un potențial client crede în ceea ce arată și laudă în videoclipurile sale, iar opinia unui influencer cunoscut influențează percepția asupra brandului. Nu doar utilizatorii de internet au nevoie, de obicei, de recomandări înainte de a lua o decizie de cumpărare, așa că, datorită rețelelor sociale, primesc soluția optimă rapid. Influencerii conectează un brand cu o anumită față. Aceasta este o promoție grozavă, dar și o chestiune complicat de implementat. Este necesar să se acorde atenție multor aspecte pentru a se asigura că această cooperare nu face mai mult rău decât bine. Problema fundamentală este încheierea unui contract care să protejeze interesele companiei. Totuși, majoritatea antreprenorilor eșuează adesea în acest sens. De obicei, cooperarea are loc prin trimiterea de produse către influencer, stabilirea unei remunerații (sau a unor termeni de troc) și atât. Aceasta este o greșeală care poate avea consecințe.

Un contract cu un influencer este deosebit de important, deoarece acesta este cel care expune compania. Dacă acest lucru este făcut incorect, poate afecta grav imaginea companiei sau poate cauza și alte probleme. Merită să ținem cont de faptul că un contract bine construit ne va ajuta să evităm orice neînțelegeri cu privire la domeniul de aplicare al serviciului furnizat”, apreciază Ilona Przetacznik, consilier juridic, antreprenor, CEO al LegalnyBiznesOnline.pl, prima platformă din Polonia care combină dreptul și afacerile.

O formă comună de înțelegere cu un influencer este trocul, adică antreprenorul dorește să „plătească” pentru activitățile influencerului cu un anumit produs sau servicii. Este un tip de schimb de bunuri sau servicii. “În această situație, activitatea respectivă este legată de necesitatea unei decontări corecte, cu o factură corespunzătoare, care într-un fel „se anulează”, deoarece are aceeași valoare. Restul cooperării ar trebui să conțină aceleași cerințe ca majoritatea celorlalte contracte. Un antreprenor care dorește să coopereze cu influenceri ar trebui mai întâi să caute persoanele care i se potrivesc cel mai bine și apoi să stabilească termenii individuali de cooperare. Merită să investești într-un singur contract, care va fi folosit ulterior de mai multe ori cu modificările corespunzătoare”, a adăugat Ilona Przetacznik.

Un contract bine construit conține prevederi privind, printre altele: obiectul contractului, domeniul de aplicare al acestuia, detaliile executării sale și introducerea de corecții sau reclamații, remunerația, diseminarea imaginii influencerului, reputația companiei antreprenorului și protecția acesteia și, eventual, acțiunile întreprinse în cazul încălcării acestora, drepturile de autor asupra materialelor create, durata contractului, protecția datelor cu caracter personal (GDPR), penalitățile contractuale, confidențialitatea, secretele de afaceri sau chiar interzicerea prestării de servicii similare pentru concurență.

O postare, două sau zece?

Poți „angaja” singur un influencer pentru a-ți promova compania, dar este mai sigur să apelezi la serviciile unor agenții care colaborează cu vedetele de pe internet. Agenția conciliază interesele clientului, ale influencerului și ale comunității sale. Cunoscând oferta clientului, grupul țintă de consumatori și strategia de marketing a companiei, agenția se asigură că influencerul selectat nu este o persoană aleasă întâmplător: nu poate folosi cuvinte vulgare, nu poate face reclamă pentru băuturi alcoolice, etc.

Înainte de a face o alegere, agenția analizează întotdeauna valoarea acesteia pentru brand. O companie care „verifică” singură un influencer poate face cu ușurință greșeli. Un exemplu simplu: produsele unui brand pentru persoanele adulte nu ar trebui promovat în segmentul adolescenților, chiar dacă aici sunt milioane de destinatari, deoarece aceștia nu reprezintă grupul țintă al clientului. Banii cheltuiți într-un astfel de caz nu ar aduce rezultatul scontat. Agenția selectează o comunicare potrivită brandului, deoarece clientul este prima verigă în munca sa. În plus, agențiile au instrumente care ajută la verificarea credibilității unui influencer. În primul rând, dacă funcționează „legal” și dacă nu cumpără opinii și destinatari, pentru că faptul că cineva are mii de urmăritori nu înseamnă că sunt toți persoane reale.

Agențiile aflate în diferite etape ale campaniei pregătesc rapoarte care conțin rezultate specifice și analiza acestora. Aceștia se asigură că influencerul îndeplinește sarcinile care îi sunt delegate: de exemplu menționează produsul de un anumit număr de ori la momentele stabilite, folosește hashtag-uri adecvate și etichetează clar articolele promovate.

Recomandă, în special, să se acorde atenție domeniului de aplicare. Obiectul contractului nu este doar termenul: „promovarea companiei pe profilul de Instagram”. Este necesar să se specifice, printre altele: numărul și tipul de videoclipuri, postări, povești sau reel-uri (fiecare dintre ele fiind o lucrare separată), parametrii tehnici (dacă videoclipurile sunt de calitate slabă, acestea vor fi poziționate mai prost și vor fi mai greu de recepționat de potențialii clienți), necesitatea și locul link-ului către pagina de produs a antreprenorului, tipul de platformă (Instagram, Facebook, TikTok sau o altă platformă?), ce materiale grafice vor fi folosite, care ar trebui să fie lungimea minimă și maximă a videoclipurilor, cât timp ar trebui păstrat materialul pe profilul influencerului, dacă nu poate fi ascuns deloc, sau dacă este mai întâi “linkat” și apoi păstrat pe profil o anumită perioadă de timp etc.

Cum rămâne cu imaginea și cu opinia?

Un influencer este, într-un fel, o agenție de publicitate. Nu orice brand știe cum să comunice cu el, la ce să fie atent, ce să ceară pentru o anumită remunerație. Merită să te pregătești cu atenție pentru asta, mai ales dacă firma angajează un influencer pe cont propriu, fără ajutorul unei agenții. Nimic nu se pierde pe internet, așa că ar trebui să cauți informații despre persoana căreia vrei să-i încredințezi promovarea mărcii tale. Unii dintre ei au avut probleme cu legea, au mai multe opinii negative privind încălcarea unor drepturi ale copiilor sau animalelor sau au fost implicați în diverse scandaluri mediatizate de mass-media.

Atunci când colaborezi cu un influencer, drepturile de autor sunt, de asemenea, o problemă importantă. Dacă comandăm crearea de fotografii, filme sau conținut scris mai lung, trebuie să ne asigurăm că respectivul contract reglementează transferul corespunzător al drepturilor de autor asupra acestor lucrări către companie.

Elementele legate de consolidarea și diseminarea imaginii influencerului reprezintă un element important al contractului. Acest lucru este cu atât mai important atunci când, pe lângă faptul că influencerul postează materiale pe canalele sale, brandul dorește și să le poată partaja pe cont propriu, să le modifice, să creeze alte materiale pe baza lor, de exemplu materiale publicitare, etc. Acordul ar trebui să indice modul în care brandul va utiliza aceste materiale, pentru cât timp, pe ce rețele sociale, etc. Deci, contractul ar trebui să conțină și consimțământul influencerului pentru desiminarea acestor materiale.

Pentru a primi noi informații naționale și internaționale despre sistemele de franciză, intrați  pe portalul Franchising.info.ro și  abonați-vă gratuit la Newsletter-ul nostru.


Ștefan Pricop
Business Development Manager

Subiecte populare in Forum

Idei de afaceri în oraşe mici

Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Idei de afaceri în oraşe mici

Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii

Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...

1 Declaratii
Final 09.02.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))

2 Declaratii
Final 25.01.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare

2 Declaratii
Final 16.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce

3 Declaratii
Final 13.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Cei din urma vor fi cei dintai....

3 Declaratii
Final 12.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start

3 Declaratii
Final 12.01.2015