Franchising în Serbia
Din octombrie este activ portalul Franchising.rs din Serbia, care funcționează după modelul celorlate cinci site-uri deținute de PROFIT system. Franchising.pl (Polonia), primul portal al companiei, a fost lansat în urmă cu 11 ani. În 2008, PROFIT system a lansat două noi portale, Franchising.cz (Cehia) și Franchising.ua (Ucraina), iar în prima jumătate a acestui an au fost activate site-urile din Ungaria: Franchising.hu și din România: Franchising.info.ro.
Piața de franciză din sudul Europei este încă în fază incipientă, însă în ultimii ani a urmat un traseu ascendent. Orașul Belgrad, în care trăiesc aproximativ 1,3 milioane din cei 7 milioane de locuitori ai Serbiei, poate fi considerat punctul central al afacerilor din regiune. Piața de franciză din Serbia este reprezentată de cei circa 20.000 de sârbi care operează rețele internaționale de franciză.
Expansiunea rețelelor de franciză din Serbia poate fi împărțită în trei etape. Prima începe la mijlocul anilor '70 când pe piața sârbă încep să se dezvolte francize americane ca Avia, Hertz, Intercontinental și McDonald's.
Sfârșitul anilor '80 marchează a doua etapă de dezvoltare a francizei în Serbia, când companiile locale folosesc francizarea pentru a-și dezvolta propriile business-uri și rețele. Este cazul unor companii ca Montenegro Express, Tiger sau Yumco.
În ultimii zece ani s-a conturat ce-a dea treia etapă de dezvoltare a francizei pe piața sârbă, când rețele internaționale puternice cuceresc această țară. Majoritatea companiilor fac parte din industria de fashion: Zara, Mango, Springfield, Oviesse, însă în Serbia încep să se dezvolte și companii ca Office 1 Superstore și Fornetti.
Experții în domeniul francizelor preconizează că în curând rețelele de franciză din Serbia se vor putea extinde și la nivel internațional, lucru pe care nimeni nu l-ar fi crezut posibil în urmă cu câțiva ani.
(E.C.)
Articole citite
Economia colaborativă, un nou trend în lumea afacerilor
/24.11.2025
Împărtășește cu ceilalți resursele și nu le ține doar pentru tine, aceasta ar fi ultima tendiță din lumea afacerilor, inclusiv cea a francizelor. Și, în scurt timp, s-a dovedit a fi profitabilă pentru toate părțile.
Halloween, o sărbătoare așteptată de milioane de oameni, este pentru ciocolateriile Leonidas un prilej de a pune la dispoziția francizaților produse unice, care aduc clienților lor o savoare unică, dar și bucurie.
Varșovia va redeveni, la sfârșitul lunii octombrie, capitala europeană a sistemelor de franciză. Cu o existență de peste două decenii, cel mai mare târg de franciză din Europa Centrală și de Est va avea loc în perioada 23-24 octombrie a.c., la Palatul Culturii și Științei din capitala Poloniei.
Dezvoltarea agresivă, în special în primii ani ai afacerii prin francizare, devine adesea o provocare cu costuri nedorite.
Branduri foarte cunoscute la nivel global continuă să domine piața francizelor, gastronomia rămânând și în anul precedent cel mai puternic sector.
Cele mai citite
La mâna francizei
/06.01.2015
O reţea de saloane specializate în manichiură şi pedichiură oferă în franciză reţeta unghiilor perfecte.
Dacă vrei să deschizi o cafenea fără să fi avut experiență în domeniu, cea mai bună soluție este franciza Latte Coffee To Go. Nu ai nevoie de angajați, iar investiția este pentru orice buzunar și se recuperează rapid.
Franciza Latte Coffee To Go s-a născut din dorința de a aduce pe piață o soluție modernă, accesibilă și profitabilă pentru cei care vor să înceapă o afacere în domeniul cafelei, dar fără costurile și complexitatea unei cafenele clasice.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Francizele săli de sport sunt în creștere în toată Europa, oferind modele de afaceri flexibile pentru pasionații de fitness. Aflați cum puteți să vă alăturați acestui trend.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start