Francize americane în lumea întreagă

Vineri
14.09.2018
The Entrepreneur’s Annual a anunțat lista de anul acesta a celor 200 de francize americane care au cel mai mare succes. Cine este în top?
 

Extinderea unei rețele de franciză pe mai multe piețe reprezintă o provocare serioasă, de la a găsi un partener local potrivit (francizatul) care să accepte sprijin "de la depărtare" și până la a face, în același timp, ca marca și sistemul de franciză să funcționeze în alte culturi, în diferite limbi și în condiții economice diferite de la o piață la alta. Ținând cont de numărul mare de companii americane care își desfășoară activitatea și pe alte piețe, putem deduce că francizele americane se descurcă foarte bine în fața acestor provocări, iar cele care au cel mai mare succes s-au clasat pe primele locuri și în acest an, în topul francizelor “made in USA”, întocmit de Entrepreneur’s Annual 200 Most Successful Franchise.

Lista conține 500 de francize cele mai de succes conform Entrepreneur’s Annual (Entrepreneur's 2018 Franchise 500®), care a făcut clasamentul în funcție de criteriile oficiale, printre care două au fost esențiale și anume ca firmele să caute noi francizați din Statele Unite ale Americii și să aibă cel puțin cinci locații în franciză, deschise pe alte piețe din străinătate. Luând în considerare și alți indicatori relevanți cum ar fi investițiile necesare, taxele de franciză, gradul de sprijin acordat de francizor, mărimea sistemului, ritmul de creștere, puterea financiară și stabilitatea sistemului, s-a făcut acest clasament din care reiese că, în acest moment, francizele americane "guvernează" lumea.

McDonald's (locul 1) și 7-Eleven (locul 2) se află chiar în topul listei. Aceste două francize sunt considerate ca fiind cele mai performante din SUA (în conformitate cu Entrepreneur's 2018 Franchise 500®). Aparținând celui mai popular brand de pe segmentul fast-food, poziția dominantă nu reprezintă o surpriză, ținând cont de faptul că McDonald's este perceput ca o "emblemă americană", cu peste 21.000 de restaurante de franciză în întreaga lume, fapt care clasifică McDonald's drept una dintre cele mai puternice francize ale Americii. Pe de altă parte, lanțul de supermarketuri 7-Eleven este cel mai mare sistem de retail în franciză din lume, cu un număr impresionant de 62.000 de magazine, din care 54.000 operează în SUA.

Următoarele două branduri, aparținând Grupului YUM! Brands, sunt, de asemenea, binecunoscute ca "embleme americane", KFC (locul 3) și Pizza Hut (locul 4), având peste 15.500 și, respectiv, 8.700 de restaurante în întreaga lume. Deși în Marea Britanie se confruntă de la începutul anului cu o criză serioasă datorată lipsei de carne de pui, fiind forțat să închidă zeci de restaurante, KFC a rămas ferm pe scena internațională. Cu toate acestea, dacă facem o comparație între pozițiile pe care KFC și Pizza Hut le au în "Top 200 Franchises Global" față de "Entrepreneur's 2018 Franchise 500®", diferența este semnificativă, KFC fiind pe locul 233 anul acesta, față de Pizza Hut, care se situează pe locul 47. Analiștii subliniază faptul că America este o piață extrem de competitivă și exigentă, cu un număr mare de mărci gastronomice noi, dar și cu o nouă generație de consumatori mai exigenți, astfel că nu este neobișnuit ca și cele mai mari companii să facă eforturi susținute pentru a crește traficul și vânzările. Această situație, totuși, nu a influențat statutul sau ritmul stabil al expansiunii pe piețele din SUA.

Același lucru se poate spune despre Subway (locul 5), cel mai mare lanț de restaurante din lume, care s-a concentrat în ultimii ani mai mult pe expansiunea internațională decât pe piața americană. Timp de câteva luni, mass-media mondială a dezbătut faptul că Subway închide, în America, 500 de restaurante, argumentând totuși că peste 26.000 de restaurante de pe piața internă și 18.000 de pe alte piețe din întreaga lume continuă să funcționeze sub acest brand. Subway, așa cum a anunțat compania în acel moment, intenționează să deschidă în următorii ani 1.000 de restaurante pe alte piețe din afara Americii.

Kumon (locul 6) și RE/MAX (locul 7) sunt mărci care, împreună cu 7-Eleven, "fac diferența" pe această listă, deoarece sunt singurele branduri din primele zece care nu aparțin domeniilor gastronomic sau alimentației industriale (catering). Kumon, lanțul de centre care dezvoltă abilitățile de citire și noțiunile de matematică pentru copii, are peste 24.300 de puncte de lucru în franciză, în toată America, în timp ce RE/MAX, gigantul agențiilor imobiliare, are peste 3.800 de puncte de lucru pe piețe din afara Americii.

Printre primele zece, se mai numără Dairy Queen (locul 8), Dunkin` Donuts (locul 9) și Baskin-Robbins (locul 10), care au vândut cu succes înghețată, gogoși și cafele în întreaga lume. Baskin-Robbins are 5.450 de magazine în franciză, în străinătate, Dunkin` Donuts are peste 3.400, iar Dairy Queen peste 2.400.


Fornetti Food & Beverage (FFB) üzlet
Florentina Pene
Business Development Manager