2012-04-25

Ce afacere poate deveni o franciză?

O afacere de succes se poate extinde prin deschiderea unor noi sucursale, prin demararea unor noi activități sau prin francizare. Comparativ cu primele două modalități, dezvoltarea afacerii prin franciză implică investiții mai mici și riscuri reduse.

Francizații investesc bani proprii în această afacere și, deoarece primesc cea mai mare parte din profituri, ei vor fi motivați să vegheze la bunul mers al afacerii.

Potrivit legislației privind regimul juridic al francizei, pentru ca un operator economic să devină francizor trebuie să îndeplinească o serie de condiții. El trebuie să fie titularul drepturilor asupra unei mărci înregistrate și să aibă experiența necesară pentru a pune la dispoziția viitorului francizat un set de cunoștințe elementare în demararea afacerii. De asemenea, afacerea francizabilă trebuie să fie în derulare.

Criterii necesare pentru extinderea unei afaceri prin franciză

Oportunitatea de francizare a unei afaceri este greu de estimat. Specialiștii au identificat însă câteva criterii de bază pe care o afacere trebuie să le îndeplinească pentru a se putea pregăti pentru francizare, respectiv pentru a se transforma dintr-o afacere de succes într-o franciză de succes.

Credibilitatea

O companie trebuie să inspire încredere pentru a putea vinde francize. Credibilitatea este un factor care motivează un viitor francizat să apeleze la serviciile francizorului. Francizorul trebuie să arate că respectiva idee de afaceri are succes, iar acest succes îl poate avea și francizatul. Credibilitatea unei companii se reflectă în: anii de funcționare, mărimea organizației, numărul unităților, aspectul unității prototip, publicitate, renumele de pe piață – recunoașterea mărcii de către consumatori - și puterea management-ului.

Diferențierea

O organizație de franciză trebuie să se diferențieze de competitorii săi. Diferențierea se poate reflecta în produsele/serviciile orferite, în costurile investiției sau în strategiile și țintele de marketing. Produsul sau serviciul comercializat trebuie să aibă unul sau mai multe avantaje competitive care să îl diferențieze de produsele și serviciile vândute de concurență.

Trasferabilitatea cunoștințelor

Viitorul francizor trebuie să aibă abilitatea de a-i învăța pe ceilalți. Pentru a putea deveni o franciză, o afacere trebuie să fie capabilă să educe un potențial francizat într-o perioadă de timp relativ redusă. Dificultatea transformării unei afaceri într-o franciză crește în funcție de gradul de complexitate al afacerii. Francizarea nu este recomandată proprietarilor de afaceri cărora nu le place să îi învețe pe alții sau să interacționeze cu oamenii.

Adaptabilitatea

Agentul economic care vrea să-și transforme afacerea în franciză va măsura gradul în care conceptul pe care vrea să-l vândă este adaptabil la cerințele și condițiile din alte regiuni. Unele concepte se pot adapta doar în anumite regiuni geografice, altele sunt limitate de diferite legi de stat iar unele funcționează doar datorită abilităților și talentelor individului din spatele conceptului.

Prototipuri de operare rafinate și de succes

Un prototip rafinat crește încrederea potențialilor francizați în sistem. Prototipul poate fi folosit și ca teren de testare pentru noi produse, servicii sau tehnici de marketing și de desfacere a mărfii.

Sisteme documentate

Afacerile de succes au sisteme și instrumente de management personalizate. Pentru a fi francizabile, aceste sisteme trebuie să poată fi înțelese cu ușurință de viitorii francizați. Un francizor va trebui să își documenteze politicile, procedurile, formele, sistemele și practicile într-un manual cuprinzător și ușor de folosit de către utilizatori.

Capacitatea de achiziționare

Acest criteriu reprezintă o modalitate de selecție a potențialilor francizați. Ei trebuie să aibă resursele necesare pentru a plăti pentru franciza respectivă.

Venituri de pe urma investiției

O afacere francizată trebuie să fie profitabilă pentru francizor și să aducă venituri suficiente și potențialului francizat.

Tendințe și condiții de piață

Înainte de a demara acțiunea de francizare, operatorul economic trebuie să facă o analiză a pieței. Pentru aceasta el va căuta răspunsul la următoarele întrebări: Care este tendința generală a pieței? De creștere sau de consolidare? Care este impactul pieței asupra afacerii? Ce impact va avea Internetul? Vor rămâne relevante produsele/serviciile francizei în anii următori? Cum se descurcă ceilalți competitori? Ce influență va avea mediul competițional asupra probabilității de succesul a francizei?

Capitalul

Pentru a dezvolta o afacere în franciză, un francizor are nevoie de capital și de resurse. Resursele necesare variază în funcție de scopul planului de expansiune. Francizorul trebuie să le poată demonstra potențialilor francizați că își vor recupera investițiile și că vor avea profituri care îi vor motiva să rămână în afacere.

Dedicația în relații

Francizații cumpără cu banii proprii dreptul de a intra într-o rețea de franciză. Ei vor fi motivați ca afacerea să reușească și să aducă profit. O parte din profit ajunge la francizori de aceea francizorii de succes se vor axa pe construirea unei relații puternice, pe termen lung, cu beneficiarii lor.

Puterea managementului

Managementul puternic, eficient și adaptabil la noile condiții și provocări ale pieței contribuie decisiv la succesul oricărui program de franciză.

Un potențial francizor trebuie să stabilească mai întâi dacă este pregătit să-și francizeze afacerea deoarece procesul de francizare va avea efecte semnificative asupra companiei. Cei care doresc să-și francizeze afacerea pot apela la ajutorul unor specialiști sau pot cere sprijinul Asociației Române de Franciză.

(E.C.)

Distribuie articolul

Comentează pe forum

0

vrei mai mult?

newsletter Franchising.info.ro

If you see this, leave this form field blank