Spălatul rufelor în franciză

”Conceptul Easywash de laundromat – spălătoria de haine self service cu jetoane, deschisă non-stop - este foarte simplu. Se bazează pe eficiența și rapiditatea mașinilor profesionale aduse către utilizatorul final, la un preț mult mai jos față de curățătoriile clasice și într-un timp mult mai scurt” - George Vulcu (stânga) și Bogdan Grigoraș, doi dintre fondatorii Easywash
Joi
06.10.2016
În urmă cu patru ani, trei prieteni au inaugurat în România Easywash Laundromat Concept, o spălătorie de rufe self service cu program non-stop
 

Cei trei parteneri, Bogdan Grigoraș, George Vulcu și Răzvan Rizea sunt prieteni din copilărie. Doi dintre ei au făcut sport de performanță, iar în cantonamente, care durau câte o jumătate de an, se confruntau cu o problemă: spălatul rufelor în chiuvetă. Ce bine le-ar fi prins atunci o mașină de spălat! Ani buni mai târziu, când fiecare avea propriul job, s-au gândit, mai în joacă mai în serios, să-și facă o afacere proprie care să le suplimenteze veniturile. Așa au deschis prima spălătorie self service, situată în căminul studențesc al unei facultăți bucureștene. În prezent, vorbim de o rețea de 4 spălătorii proprii în București, cărora li se vor alătura în curând alte 3, și o franciză în Timișoara. Alte francize se vor deschide în perioada următoare în afara Bucureștiului.

Bogdan Grigoraș, unul dintre antreprenori, ne spune povestea business-ului Easywash.

Ce legătură există între profesiile voastre de bază și acest business?

Niciuna! Eu am făcut Științe Politice și ASE, George - ANEFS, iar Răzvan tot ASE. După facultate eu am început să lucrez în PR/ Comunicare, George este kinetoterapeut, iar Răzvan lucrează la o firmă de consultanță. În momentul în care am început afacerea Easywash fiecare avea jobul lui. Și acum ne vedem de joburile noastre, pentru că am privit Easywash ca pe un business care ne suplimentează veniturile la sfârșit de zi sau la sfârșit de lună și care merge de la sine, în sensul că putem să ne facem treaba după programul nostru obișnuit. Asta înseamnă să vii seara să cureți, să dezinfectezi mașinile, să ai grijă să fie totul ok.

Nu aveți personal angajat pentru asta?

Nu, noi trei facem tot. Echipamentele sunt aduse direct de noi din SUA, de la cel mai mare producător de mașini de spălat din lume. Pentru că nu existau pe piața din România, am fost la traininguri și am învățat cum să le întreținem, așa că partea de intervenție/reparare tot noi o asigurăm. Clientul nu trebuie să vadă o mașină care nu funcționează, altfel, acest lucru se repercutează asupra brandului, și nu ne vrem asta. Acum avem patru locații în București și fiecare se ocupă de câte una, ori facem cu rândul când unul dintre noi nu poate ajunge acolo unde trebuie. Pentru că avem joburile de ”civili” în diverse direcții, ne-am divizat responsabilitățile în această firmă într-un mod foarte simplu: eu mă ocup de partea de dezvoltare, marketing, francizare și alte chestiuni minore; George se ocupă de partea de logistică, mentenanță, service, tot ce este legat de implementare spălătorii și funcționare; iar lui Răzvan îi revine partea de acte, autorizații și lucruri administrative etc. La noi ziua începe la 8 dimineața și se termină la 2-3 noaptea. Dar în momentul în care lucrezi pentru tine, parcă nu mai simți oboseala. Și suntem destul de mândri de ce-am realizat în acești patru ani.

În ce constă conceptul și când ați deschis prima spălătorie?

Conceptul este foarte cunoscut în Occident și presupune mașini de spălat self service, în care clientul face toate operațiunile ”dificile”: introduce un jeton într-o mașină și pornește spălarea, bineînțeles după ce a așezat hainele. Iar pentru uscare la fel. Pe scurt, acesta este conceptul: eficiența și rapiditatea mașinilor profesionale aduse către utilizatorul final, la un preț mult, mult mai jos față de curățătoriile clasice și într-un timp mult mai scurt.

Prima oportunitate s-a ivit în Tineretului, într-un cămin studențesc care nu avea spălătorie. Ne-am prezentat ideea factorilor decisivi - adică administratorilor căminului și conducerii facultății – cărora le-a plăcut conceptul ”spălătorie ca la americani”, pentru că toată lumea îl cunoaște din filme.

Ce investiție a presupus și de unde ați avut resursele financiare?

Investiția inițială în echipamente - trei mașini de spălat și un uscător - a fost de 15.000 de euro, în 2012. Banii proveneau din joburile noastre, adică erau fonduri proprii, n-am apelat la credit bancar. Ne-am pus economiile la bătaie și am pornit acest business. Acum chiar râdem, pentru că am pornit totul dintr-o joacă. Dar eram și responsabili, pentru că aveam vârste între 28 și 32 de ani, așadar nu eram niște puști proaspăt ieșiți de pe băncile facultății, dispuși să riște. Fiecare avea meseria și experiența lui, făceam bine ceea ce făceam, și la fel facem și acum. Fiind trei, ne-am coordonat foarte bine, fiecare pe nișa lui de responsabilitate. Inițial am vrut să investim în mașini personale de condus, dar ne-am oprit la mașini de spălat. Am zis: ”Hai să mai muncim puțin, că suntem tineri și trebuie să muncim!”

Strategia noastră a fost următoarea: să deschidem o primă spălătorie ca să înțelegem business-ul. Apoi ne-am gândit cum să îmbunătățim, cum să targetăm, cum să aducem clientela la noi. Investiția s-a amortizat după doi ani. Apoi am mai deschis două spălătorii, în care am reinvestit tot profitul. De data aceasta am știut cum să mai reducem din costuri, astfel că ambele au necesitat în jur de 20.000 de euro.

Acum avem 4 spălătorii în București. Tocmai am deschis-o pe a patra, ceea ce per total înseamnă 25 de echipamente de spălat și uscat, iar în iarna anului trecut am dat drumul la o franciză în Timișoara. Strategia este să ieșim ”la stradă”.

Dacă tot funcționează non-stop, există ”viață de noapte” în spălătoriile voastre studențești?

De obicei studenții spală între 7-8 seara până pe la 2-3 dimineața. Dar sunt unii care au nevoie să spele și la 4-5 dimineața. Există ore de vârf, și, ca să preîntâmpinăm aglomerația, oferim o aplicație online, unde oamenii văd în timp real dacă pot să vină în spălătorie, dacă sunt mașini libere. Studentul este un client special, tipologia sa este foarte specială și încercăm să-i oferim totul cât mai simplu, conform conceptului laundromat: să fie non-stop, să fie ieftin și să fie rapid. O spălare la noi costă 10 lei. Indiferent că pui un tricou sau încarci o mașină la capacitatea maximă de 10 kg, prețul este același. Iar uscarea costă 5 lei. Și totul se petrece în cel mult o oră: 30 de minute spălat, 20-30 de minute uscat, depinde de cât de groase sunt hainele.


Foto: Easywash

Care sunt planurile de viitor?

În toamna aceasta mai deschidem două spălătorii în București, una în zona Olteniței, alta la Brâncoveanu. Sperăm să mai semnăm contracte pentru încă trei-patru cămine studențești, iar în primăvară o să deschidem una ”la stradă”, care va fi în zona centrală, pentru publicul larg – însă și în spălătoriile pe care le avem acum are acces oricine, nu numai studenții. Noua locație va fi mai mult în scop de marketing, ca să înțeleagă lumea mai bine ce înseamnă acest concept. Vrem ca pe lângă partea practică, spațiile să fie percepute ca locuri prietenoase în care oamenii vin să se întâlnească, să discute, să se uite la un televizor, unde pot să citească sau să învețe liniștiți, să lucreze pe laptop – încercăm să câștigăm timp pentru ei.

Mai avem în plan ca de la anul să importăm echipamentele de spălat și uscat direct din SUA și să le distribuim pe piața din România, să oferim astfel soluția completă pentru un client care vrea să cumpere franciza de la noi. De asemenea, intenționăm să deschidem și o călcătorie cu jetoane, va fi implementată în spălătoria din stradă de care povesteam.

Ce parteneri căutați pentru franciză și ce sfaturi le dați doritorilor?

Ne interesează foarte mult să înțeleagă conceptul și să poată să-și facă o strategie de business pe minimum 5 ani. Aceasta este condiția principală. Să respecte standardele și strategia brandului. Noi asigurăm francizatului transportul și cumpărarea echipamentelor de spălat și a utilajelor la prețurile pe care le are Easywash, îi asigurăm know how de business pentru laundromat, îi asigurăm tot ce înseamnă partea de marketing și branding, îl ajutăm să-și găsească locația cea mai bună – putem alege noi o locație pentru el, dar dacă el are deja una îi oferim consultanță și îi spunem dacă este sau nu în regulă. Din momentul în care avem utilajele, apă, canalizare, curent și restul utilităților, în maximum 2 săptămâni spălătoria este predată ”la cheie”. Francizatul nostru din Timișoara este pe profit operațional după numai 8 luni de funcționare. Și mă gândesc la noi - cum eram în primul an, ce dificultăți am avut, ce greutăți, ce probleme, cum mergeam pe bâjbâite și pe tatonarea pieței... Acum putem să oferim toată soluția de business integrată. Deocamdată nu dorim să dăm francize pe București, vor fi tot locații proprii, dar în țară este greu de gestionat această afacere. Ne-au contactat oameni din Bacău și Cluj, de-a lungul timpului am vorbit și cu potențiali parteneri din Ploiești, Craiova și Constanța. Primim multe telefoane, există doritori, așadar există o piață, dar nu ne interesează să dăm tunuri. Nu riscăm să pierdem notorietatea brandului. Ne dorim parteneri care să înțeleagă ce înseamnă un business pe 5 ani, pornind de la o investiție minimă de 20 – 25.000 de euro/spălătorie cu 3-4 mașini de spălat și minimum 2 uscătoare. Prognoza noastră când facem business plan-ul este că dacă nu recuperează după 3 ani, astfel încât după 5 să acumuleze capital și să poată eventual să-și mai deschidă una, atunci nici nu are rost să se gândească la o astfel de investiție.


Maria Vaschi
ziarist
/1/
Vezi mai multe