Evoluția francizei în România

Prima franciză clasică intrată pe teritoriul României a fost McDonald’s.
Marți
08.05.2012
Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.
 

Istoria francizei în România începe încă din anul 1975 când este semnat primul contract comercial care conținea elemente specifice sistemului de franciză. Contractul a fost încheiat de HERTZ cu Automobil Clubul Român.

În perioada comunismului, în țara noastră, s-a încercat anihilarea spiritului antreprenorial. Începând cu anii 90, odată cu adoptarea Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, dezvoltarea sectorului antreprenorial a devenit o componentă importantă a politicii de restructurare economică. Mulți investitori au început să-și deschidă afaceri personale. Între anii 1992-1996 mai multe companii care operează la nivel internațional au pătruns pe piața autohtonă, printre acestea numărându-se Coca-Cola și Pepsi.

1995- McDonald’s – prima franciză clasică apărută în România

Primele forme de contracte apropiate de contractul de franciză apărute după anul 1990 au fost cele de distribuție sau cele de afiliere. Prima franciză clasică intrată pe teritoriul României a fost McDonald’s. Primul restaurant McDonald’s din România s-a deschis pe 16 iunie 1995 la Unirea Shopping Center, București. În ziua deschiderii restaurantul a avut peste 15.000 de clienți și a înregistrat cel mai mare număr de tranzacții pentru prima zi din Europa Centrală, potrivit site-ului www.blogulspecialistului.manager.ro.

Pe 28 august 1997 se aprobă Ordonanța Guvernului (OG) nr. 52 privind regimul juridic al francizei. Ordonanța cuprinde definiții ale francizei, francizorului, beneficiarului, know-how-ului, rețelei de franciză precum și norme privind relațiile dintre părți, publicitatea și selecția. Pe 9 aprilie 1998 Parlamentul României adoptă Legea nr. 79 pentru aprobarea OG nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei.

2002 – în România erau aproximativ 30 de lanțuri de franciză

Dezvoltarea economiei va determina în viitor o creştere a numărului francizelor încheiate în România. Potrivit datelor de pe site-ul www.wikipedia.org, la începutul anului 2002, în România erau aproximativ 30 de lanțuri de franciză. Firme cum sunt McDonald’s, Coca-Cola, Shell și Fornetti au reuşit să-şi dezvolte sisteme de succes pe piaţa românească. Rata de eşec a acestor firme era proape nulă iar beneficiarii se bucurau de avantajele sistemului.

În anul 2004, în Romania taxa de intrare a variat de la 500 euro pentru o franciză de tipul serviciilor, până la 250.000 euro pentru nume recunoscute pe piaţa internaţională ca branduri.

2006 – este înființată Asociația Română de Franciză

Mediul de afaceri devine mai favorabil francizelor în anul 2006 când este înființată Asociația Română de Franciză. Asociația promovează franciza ca metodă comercială pe piața românească și inițiază acțiuni împotriva francizelor ilegale, a contrafacerilor precum și pentru combaterea furturilor de know-how.

În anul 2007 sistemul francizelor aduce un nou avantaj francizaților. Ca urmare a aderării României la Uniunea Europeană toate companiile trebuie să respecte normele Uniunii. Auditurile sunt destul de costisitoare în România iar oferta francizorului este mai avantajoasă deoarece aceasta este deja formatată pentru Uniunea Europeană.

La nivelul anului 2007 cel mai francizat brand era Fornetti cu un număr de 400 de unități deschise.

2008 – Jolidon expune la Salonul de Francize din Paris

Prima încercare a unei mărci locale de a intra pe piața din afara României, prin sistemul de franciză, a avut loc în anul 2008 când Jolidon a expus pentru întâia oară la Salonul de Francize din Paris.

2010 – piața francizei valora 1 miliard de euro

Într-un interviu acordat AGERPRESS, preluat de site-ul www.romedic.ro, Constantin Anton, președintele Asociației Române de Franciză spune că piața francizei din România a avut de-a lungul timpului o evoluție ascendentă. Potrivit acestuia, la nivelul anului 2010, piața francizei a stagnat la nivelul de 1 miliard de euro. Constantin Anton preconiza că în perioada 2011-2012 în în România se vor dezvolta multe francize.

Cele mai cunoscute afaceri în franciză din România

Cele mai cunoscute francize autohtone sunt: ”Gogoașa Înfuriată”, ”Elvila”, ”Turabo Cafe”, ”Jolidon”, ”Musette”, ”Tina R”, ”Startonight”, ”Rodipet”, ”Rompetrol”, ”Piritex”, ”Ana Pan”, ”Best Clean”, ”Rent a Benz”, ”Expert Detailing”, ”Mobexpert”, ”Romstal”, ”Fereastra Suki”, ”Perfect Nails”.

Cele mai cunoscute brand-uri care au intrat pe piața internă prin francizare sunt: “McDonald’s”, ”KFC”, ”Broaster Chicken”, ”WU XING”, ”Four Star Pizza”, ”New York Pizza”, “Pizza Hut”, ”City Wok”, “Fornetti”, ”Danny Donuts” , “Burger King”, “Golden Pie”, “Wienerwald”, “Clate”, “Coca-Cola”, “Pepsi”, “Yves Rocher”, “H&M”, ”Miniblu”, ”Replay”, ”Mexton”, “s.Oliver”, ”VERO MODA”, ”Veronesse”, ”Gloria Jean’s”, ”New Look”, ”Motor Jeans”, ”Etam”, ”Perfect Nails”, ”Safety Broker”, ”Mr. Bricolage”,”Elvila”, ”Lavazza”, “Segafredo Zanetti Espresso”, ”Caffe Filicori Zecchini”, ”Caffe Vergnano”, ”Illy Caffe”, ”Julius Meinl”, ”Euroins”.

(E.C.)

Articole citite

Cum influențează mass-media succesul unei francize /09.05.2012

Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.

SUA, Italia, Germania și Franța - țările din care provin cele mai multe francize deschise în România /09.05.2012

Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.

Diferența dintre o franciză și alte oportunități de afaceri /26.04.2012

Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.

Franciza în România /25.04.2012

Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.

Franciza – cu ce se mănâncă? /06.02.2012

Dacă asociezi francizele cu termenul de afaceri, atunci ești pe drumul cel bun. Merită să cunoști în detaliu ceea ce înseamnă o franciză deoarece aceasta poate fi modalitatea potrivită pentru tine de a conduce o afacere.