Creșterea francizelor hoteliere în Europa
Raportul subliniază că, în urmă cu 10 ani, doar aproximativ o treime din hotelurile din Europa operau „în sistem de franciză”. Astăzi, această cotă a depășit 40%. Creșterea este vizibilă, dar procentul hotelurilor în franciză nu a atins nici măcar potențialul pieței, potrivit autorilor acestui raport. Mai ales în comparație cu situația din Statele Unite, unde cota de franciză este de 70% și reprezintă un raport constant care nu s-a schimbat în ultimii cinci ani.
“Deși francizarea este chiar mai puțin frecventă în Europa, comparativ cu SUA, există dovezi clare că francizarea devine din ce în ce mai populară - atât ca mod de extindere a lanțurilor hoteliere, cât și ca model atractiv care permite proprietarilor să dețină un control mai bun. Francizarea este deosebit de importantă pentru lanțurile hoteliere care intră pe noi piețe, deoarece le permite creșterea rapidă a portofoliului, bazându-se pe partenerii locali și operatorii care preiau administrarea hotelurilor, care de multe ori au deja o rețea puternică de relații de afaceri cu agențiile de turism locale, operatori sau alții asemenea” - explică Stephen Collins, co-autor al Hotel Franchising in Europe 2019.
Se observă totuși că lanțurile hoteliere tind să „renunțe la controlul complet” (contracte de francizare sau de administrare) asupra mărcilor lor de lux, în special în cazul proprietăților reprezentative. Pe de altă parte, francizarea este în creștere și devine tot mai de dorit pe segmentul mediu.
Activitatea de francizare - notează autorii acestui raport - prezintă însă mai multe provocări, chiar și atunci când este vorba de un brand hotelier binecunoscut și „solid”, care se descurcă foarte bine pe o piață europeană. Francizarea în Europa a fost parțial încetinită din cauza unor reglementări legale în domeniu, inconsecvente sau diferite de la o țară la alta. Unele țări, cum ar fi Belgia, Franța și Italia, au legi specifice de francizare, care stabilesc clar ce ar trebui să fie stipulat în acordul de franciză, în timp ce în alte țări, nu există o reglementare specifică, iar părțile se bazează pe codurile civile existente sau pe exemple de bună practică.
Francizarea are totuși și avantajele sale. În primul rând, lanțurile hoteliere dispun de resurse mult mai mari, astfel încât acestea să poată răspunde ușor și rapid la ritmul incredibil al schimbărilor tehnologice, mult mai repede decât hotelierii independenți. Cunoștințele, experiența și capacitatea lor de a-și trimite experții - indiferent dacă sunt în marketing, IT, management, finanțe sau din alte domenii - în orice parte a Europei, contează foarte mult în cazul în care francizatul are nevoie de asistență.
“În ultimii ani, consolidarea și achizițiile lanțurilor hoteliere au dus la ceea ce avem astăzi - ponderea hotelurilor în sistem de franciză este din ce în ce mai mare. Această tendință se remarcă mai ales atunci când analizăm portofolii de lanțuri hoteliere renumite. După toate probabilitățile, tendința va continua, cu scopul de a câștiga cât mai multă cotă de piață și a menține poziții de conducere, deoarece cele mai mari lanțuri vor continua să se extindă prin intermediul francizei” - confirmă Sophie Perret, co-autoarea acestui raport.
În ultimii cinci ani, se estimează că proporția de unități în franciză din grupul hotelier Accor a crescut de la 37% la 48%, în cazul grupului hotelier Hilton, de la 32% la 51%, iar în cazul IHG, a ajuns chiar la 56%. Interesant este că Hyatt, care s-a declarat de mult timp ca un lanț non-franciză în Europa, a vândut recent mai multe francize și este gata să dezvolte mai activ acest model de expansiune.
De asemenea, interesante sunt datele furnizate de compania de consultanță Lodging Econometrics - aproape jumătate (47%) din toate hotelurile care se extind în franciză sunt deținute doar de patru lanțuri hoteliere majore. Rețeaua de franciză a grupului Accor deține recordul cu 256 de hoteluri și 35.073 de camere. Marriott International are 208 hoteluri în franciză și 33.395 de camere, sub marca Hilton operează 172 de francize hoteliere - cu 26.466 de camere, în timp ce InterContinental Hotel Group (IHG) are 147 de hoteluri în franciză și 24.483 de camere.
Articole citite
Franciza cu biciclete electrice de închiriat în zone turistice, cu un mijloc de transport și distribuție mobil, tinde să devină una de interes internațional.
"Căutăm francizați care sunt interesați să înceapă propria afacere sau au deja o agenție de turism" - spune Nino Dubretic, proprietarul brandului Direct Booker.
DirectBooker, agenția care administrează locuințe private, extinde rețeaua de francize pe piața croată și, în paralel, este pregătită de expansiune în România.
Franciza oferită de gigantul hotelier european AccorHotels va atrage atenţia hotelierilor din România. Malgorzata Morek de la Orbis Group vine cu detalii despre ceea ce aduce nou pe piaţă.
Rețeaua companiei turistice Fly Fly Travel a fost extinsă cu încă două unități francizate. Au fost deschise birouri în Krusevac și Zrenjanin, în Serbia.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Culoarea hainelor pe care le purtăm ne poate influenţa succesul sau insuccesul în afaceri.
Te asigurăm că e una dintre cele mai bune idei! Iată de ce .... conform ultimelor raportari oficiale, lanţul Fornetti a făcut un profit de 18 milioane de lei din minipateuri şi produse de patiserie.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Europa a fost întotdeauna un etalon în privința modei, iar astăzi sunt multe francize de îmbrăcăminte care oferă creativitate, calitate și o afacere de succes.