Cum să-ți deschizi propria pizzerie

Calitatea dictează
Calitatea dictează / Francizele de pizza sunt în plină ascensiune pe continentul european, iar premiile pentru calitate le revin în număr tot mai mare
Joi
09.12.2021
Vrei să afli cum poți să-ți deschizi propria pizzerie? Dacă răspunsul este pozitiv, îți spunem și ce francize cu acest produs au devenit foarte populare în Europa.
 

Pizza, atât de simplă și delicioasă, este savurată de milioane oameni din întreaga lume. În ciuda faptului că la origine este un concept italian, SUA sunt cei mai mari consumatori de pizza din lume. Astfel, 93% dintre americani mănâncă pizza cel puțin o dată pe lună. În aceste condiții, nu este o surpriză că 36% dintre toate pizzeriile din lume se găsesc în SUA. Cele mai mari nume din pizza globală, din păcate pentru italieni, sunt francizele americane: Pizza Hut (+15.000 francize la nivel mondial), Dominos (+13k francize în întreaga lume), Papa Johns (+4k francize în întreaga lume) și Little Caesars (+4k francize în întreaga lume).

Cu toate acestea, piața de pizza din Europa este încă puternică. Italia se află în spatele SUA, având a doua cea mai mare pondere a pizzeriilor din lume, cu aproximativ 17%. Cu toate acestea, brandul spaniol Telepizza este liderul francizelor europene, cu peste 1300 de unități de franciză în Europa și în alte state de pe glob. Francizele mari ar putea fi un pariu sigur dar, așa cum veți descoperi mai târziu în acest articol, francizele de tip boutique sunt în plină expansune pe continentul european.

Deschiderea unei pizzerii poate fi foarte profitabilă. Cu toate acestea, trebuie să știți că începerea propriei afaceri în acest domeniu necesită cunoștințe, cercetare, proceduri standardizate, calitate și dăruire. Desigur, și o doză de risc. În România avem un exemplu de success în acest demers. Este vorba despre Bella Italia, o afacere deschisă de brăileanul Iulian Zamfir cu peste două decenii în urmă. Era primul restaurant-pizzerie de la noi, cu un deliciu culinar cu nimic mai prejos decât cel de la Napoli.

Pentru ca să aibă succes, un antreprenor în domeniu trebuie să respecte cu strictețe mai multe cerințe.

În primul rând, totul începe cu gustul. Va fi nevoie să vă creați un meniu, iar în această privință nu este vorba despre un stil de urmat. Meniurile cu pizza s-au adaptat culturilor din toată Europa. Recomandarea este să folosiți ingredient de înaltă calitate și să vă perfecționați permanent meșteșugul. Fiți atenți la ce cred clienții și adaptați-vă cerințelor locale.

Apoi, este vorba despre modelul de afaceri. Trebuie să încercați să aveți un stil propriu, să veniți cu un concept de marcă și să vă faceți un plan de afaceri. Unul clasic trebuie să aibă un rezumat, o prezentare generală și descrierea companiei, analiza pieței, ofertele de afaceri, managementul, strategiile de marketing și de relații publice și proiecția financiară (adică analiza de fezabilitate). Totodată, trebuie să vă hotărâți în ce fel veți opera. Va fi un restaurant? Dacă da, cu câte locuri? Vei apela la take-away? Vei face livrări? Toți acești factori trebuie luați în considerare înainte de a trece la următoarea fază.

Sfatul nostrum este să găsiți un spațiu ușor vizibil, de preferință într-o zonă cu mult trafic. Totuși, trebuie să vedeți ce concurenți aveți în zonă. Dacă este posibil, găsiți un loc poziționat strategic, dar departe de jucătorii importanți din industrie.

Revenim la analiza de fezabilitate. Este foarte important, dacă nu chiar vital, să înțelegeți foarte bine ce finanțare trebuie să asigurați și care sunt plățile pentru a începe propria afacere. Luați în considerare toate costurile de achiziție și de funcționare, echipamente, închiriere, publicitate, stoc și forța de muncă. Fiți sigur că aveți tot ce vă trebuie ca să vă puneți în mișcare.

Personalul este și el foarte important. Inveștește timp în oamenii potriviți și aceștia vor investi timp, pricepere și abnegație în afacerea ta.

Ca să ai cea mai bună pizza din oraș este una, dar ca oamenii să știe despre asta este altă poveste. Publicitatea este cea care localnicii și turiștii te găsesc și îți apreciază munca. Asigurați-vă că aveți un site prietenos, folosiți-vă de o aplicație mobilă. Nu neglijați rețelele de socializare. Faceți o bază de date cu contactele clienților, pentru a le comunica promoțiile și lansarea unor noi oferte. Folosiți, cu chibzuință, toate modalitățile de promovare, dar fii convins că, dacă nu ai un budget pentru a te face cunoscut, afacerea se va dezvolta mult mai greu.

Înainte de marea deschidere publică, este recomandat să ai una dedicată prietenilor, apropiaților, colegilor și oamenilor care te-au însoțit în noul demers. Este o bună metodă de a verifica dacă totul este în regulă, un test al meniului și personalului, în primul rând.

Desigur, ca să pornești propria pizzeria de la zero nu este un lucru pentru toată lumea. Ca să pui afacerea pe picioare și să o transformi într-o franciză, nu este ușor. De aceea, franciza de pizza este recunoscută drept o afacere bancabilă. Iulian Zamfir, de la Bella Italia, știe cât de greu este să construiești un brand pe care să îl pui apoi la dispoziția francizatului, câtă abnegație îți tebuie ca să ajungi la un produs apreciat, la un model de afaceri sustenabil, ce eforturi trebuie să depui pentru amenajarea spațiului, de pregătirea personalului și de bunul mers al întregului sistem.

Dincolo de giganții Pizza Hut, Dominos și ceilalți, există un număr tot mai mare de lanțuri de pizzerii care se dezvoltă pe continentul european, din Marea Britanie, în Spania, Franța și multe alte state. Chiar dacă sunt mai puțin cunoscute, au dobândit recunoașterea ca fiind unele dintre cele mai pune pizza din Europa. Recent, Latteria Sorrentia a ales cele mai bune lanțuri de pizza artizanală din Europa, printre ele numărându-se Berberè, Da Michele,  Da Zero, Fra Diavolo, Grosso Napoletano, Luigia, Pizza Pelerini, Saporè sau Sorbillo.

Aceste lanțuri de pizza artizanală au fost nominalizate de 50 de inspertori Top Pizza de pe tot teritoriul european. Un lucru cât se poate de serios, iar criteriile de evaluare au inclus măiestria executării produsului, calitatea ingredientelor și nivelul serviciilor. Barbara Guerra, Luciano Pignataro și Albert Sapere, curatori ai premiilor 50 Top Pizza, au declarat că cei mai recenti câștigători ai premiului au dat dovadă de multă muncă și dăruire pentru a face produse de calitate. „ Suntem convinși că aceste pizzerii sunt o parte integrantă a mișcării pizza atât în ​​Italia, cât și în întreaga lume”, au spus maeștrii de pizza. „De acum încolo, pizzeriile care fac parte dintr-un lanț nu vor mai apărea în celelalte categorii ale noastre, dar vor avea propria lor clasificare, având în vedere caracteristicile lor unice”, au precizat aceștia.

Nu există nicio îndoială că afacerea cu pizza este una semnificativă. Totul depinde de ce gust și ce calitate vrei să le oferi clienților. 


Ștefan Pricop
Business Development Manager