Pregătirea, calea spre succes

Fiecare caz este special / Scopul și conținutul instruirii depinde de activitatea și complexitatea conceptului de franciză și poate dura doar câteva zile, dar și câteva luni și chiar mai mult
Marţi
18.06.2024
Pregătirea francizaților și transferul de cunoștințe de calitate sunt „alfa și omega” unui sistem de franciză bine stabilit. Și nu doar la început, ci pe toată durata francizei.
 

Antreprenorii care aleg să ia o franciză o fac, de obicei, din două motive: pentru că nu sunt siguri cum să înceapă o afacere pe cont propriu sau pentru că nu vor să petreacă timp gândind un concept de afaceri „de la zero”. Pe lângă dreptul de a utiliza un brand deja consacrat și cunoscut, cel mai mare avantaj al preluării unei francize se reflectă în transferul tuturor cunoștințelor de afaceri ( know-how ) ale francizorului, adică un set de proceduri sistematizate și dovedite, protocoale, standarde de calitate și cele mai bune practici. În timpul instruirii, destinatarul, practic, „învață meseria”, care ar trebui să includă toate segmentele afacerii.

Potrivit specialiștilor companiei internaționale de consultanță în franciză PROFIT System, din păcate, din când în când, se întâmplă ca sistemele de franciză / francizatorii să diminueze sau să subestimeze importanța instruirii, în special partea sa practică. În loc să introducă noii parteneri în afaceri prin organizarea de instruiri la fața locului, prin munca practică în ramură, uneori, ei reduc acest proces la prelegeri teoretice. Nu este necesar să subliniem importanța pregătirii practice pentru acei francizați care abia intră în afacere sau care nu au fost deloc implicați în această afacere până atunci. Numeroase exemple arată că oamenii care decid să ia o franciză au nevoie să schimbe mediul de afaceri, să își realizeze un vis vechi, să învețe ceva nou. Instruirea ar trebui doar să compenseze acea lipsă inițială de experiență și de cunoștințe.

Domeniul de aplicare și conținutul instruirii depind de activitatea și complexitatea conceptului de franciză. Practic, în această fază, destinatarul ar trebui să fie familiarizat în detaliu cu produsele sau serviciile oferite de concept, precum și cu toate principiile specifice, protocoalele, procedurile, instrumentele și standardele de administrare a sucursalei și despre relațiile cu angajații și clienții. În funcție de concept, antrenamentul poate dura câteva zile, dar și câteva luni. În plus, francizații ar trebui să fie atenți la costul instruirii, deoarece este posibil ca acesta să fie deja inclus în taxa de intrare pentru licență, dar poate fi, de asemenea, să fie perceput ca taxă suplimentară. În majoritatea cazurilor, suma pentru o licență de franciză include costurile de formare. Cu toate acestea, recomandăm francizaților să întrebe despre posibile costuri suplimentare, deoarece există o practică prin care aceștia suportă costurile de călătorie și de cazare atunci când instruirea are loc la sediul sau în sucursalele francizorului.

Formarea, de la câteva zile la cea continuă

Când problema formării se pune în lumea francizei, este aproape imposibil să ocolești exemplul „legendarei” formări prin care trec candidații francizei McDonald's. Aceasta nu durează doar un an și implică, într-adevăr, o muncă grea. Regula este că cei interesați de o licență de la gigantul american de fast-food trebuie să fie pe deplin implicați în funcționarea restaurantului, iar viitorul francizat este de așteptat să treacă mai multe etape și să învețe totul: de la fabricarea cartofilor prăjiți și a burgerilor, până la servirea consumatorilor. Candidatul petrece aproape tot timpul instruirii în restaurant.

În etapele ulterioare ale instruirii, atenția se îndreaptă asupra problemelor administrative legate de partea managerială a postului - conducerea restaurantului și angajații. Instruirea este împărțită în mai multe etape și fiecare dintre candidați susține în cele din urmă un examen. Odată ce primește certificatul, candidatul este considerat calificat ca manager și poate începe să se gândească la deschiderea unui restaurant. Deși are așteptări mari de candidați la franciză, McDonald’s oferă, de asemenea, multe în schimb.

Desigur, nu toate conceptele de franciză necesită o pregătire atât de lungă și exhaustivă. În tot acest timp, toată lumea este de acord cu un singur lucru: indiferent de industrie, obiectivul oricărui francizor este să își pregătească temeinic noii parteneri de afaceri, care ar trebui să aibă succes și care nu vor compromite reputația și standardele întregii rețele de franciză. Prin urmare, instruirea este deseori acordată nu numai viitorilor francizați, ci și angajaților acestora. Numai cu o abordare atât de cuprinzătoare, francizorul poate fi sigur că afacerea din rețeaua francizei sale se va dezvolta fără probleme majore. Francizatul va putea, în orice caz, să reacționeze rapid și, dacă situația o impune, va putea „sări” să-și ajute angajații din fiecare segment al afacerii. Dacă nu există nicio soluție, partenerul poate apela întotdeauna la francizor pentru ajutor și asistență.

Prin urmare, se poate spune că formarea în sistemele de franciză nu se oprește aproape niciodată, ci devine o parte integrantă a sprijinului continuu al francizorului. Mai ales că sistemele de franciză introduc întotdeauna ceva nou, de la produse la proceduri, instrumente software, ș.a.m.d. În plus, nu trebuie neglijată influența francizaților „exemplari”. Francizații care obțin rezultate excelente, pot deveni, la rândul lor, asistenți în formarea de noi parteneri. De aceea, majoritatea sistemelor de franciză își încurajează partenerii să comunice între ei, să facă schimb de experiență și cunoștințe și să se ajute reciproc cu sfaturi și sugestii.

 


De fapt, formarea francizatului nu se oprește niciodată / Deși pare că ar dura doar câteva zile, formarea francizatului nu se oprește niciodată, dintr-o sumedenie de motive
Ștefan Pricop
Business Development Manager