După pandemie, mai multe afaceri în franciză

Oportunități de franciză
Oportunități de franciză / Francizarea joacă un rol major în dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii
Vineri
05.06.2020
Odată ce pandemia va trece și economia va începe să se redreseze, afacerile în franciză vor începe să crească, mai ales în zona IMM.
 

După criza provocată de coronavirus, este destul loc pentru dezvoltarea francizării, mai ales datorită avantajelor pe care le prezintă acest sistem, au declarat, pentru revista “Business and Finance”, colegii noștri Michał Wiśniewski, cofondator al companiei de consultanță PROFIT system® și Igor Bogojevic, director regional al aceluiași grup,  care deține portaluri specializate în sistemul de franciză în 14 state europene și în Arabia Saudită.

Cei care intenționează să își deschdă afaceri după criză vor prefera, cel mai probabil, să lucreze cu un brand cunoscut, pentru că pot beneficia de aceasta în mai multe feluri. În primul rând, pentru că altcineva va căuta soluții pentru anumite probleme în timp ce francizații se pot ocupa în principal de conducerea business-ului lor. În plus, când ai în spate un nume mare, alta este puterea ta de negociere. Luăm, de exemplu, închirierea spațiilor comerciale. În timpul acestei crize, oamenii de afaceri francizați au fost adesea într-o poziție mult mai bună decât cea în care s-au aflat alte întreprinderi mici. Este cazul negocierii cu centrele comerciale, cu privire la amânarea sau chiar anularea chiriei. Altceva este când francizorul, un brand cunoscut, acționează în numele lor,  a explicat Igor Bogojevic în articolul publicat de revista „Business and Finance” în luna mai, număr dedicat afacerilor de franciză și dezvoltării sistemelor din acest sector.

Când trece pandemia și economia începe să se redreseze, cei care supraviețuiesc vor avea nevoie de optimizarea afacerilor. Apoi intră în scenă francizorii care au echipe întregi care analizează și concept cel mai eficient mod de a face afaceri. Acesta este motivul pentru care Bogojevic spune că se așteaptă ca numărul acordurilor de franciză să crească în perioada post-pandemie.

Michał Wiśniewski, cofondator al companiei de consultanță PROFIT System, a declarat, la rândul său, că sistemele de franciză care au funcționat în timpul pandemiei au oferit sprijin suplimentar partenerilor.

În sectorul educației sau în fitness, de exemplu, unele sisteme au lansat programe online, astfel încât francizații au putut să-și continue activitatea. Acesta este exact avantajul marilor organizații - au acces mai bun la soluții IT de calitate, mai mult capital și sunt bine organizate. Aceasta este puterea francizării. Desigur, o astfel de asistență a fost posibilă doar în anumite ramuri economice”, a spus acesta.

Wiśniewski a adăugat că francizarea are un rol important în dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii. “Mulți oameni vor să înceapă propria afacere, dar supraviețuirea pe piață nu este ușoară. Deoarece există numeroase sisteme de franciză dovedite și testate, este cu siguranță mai ușor să începi o afacere luând o astfel de franciză”, a adăugat cofondatorul PROFIT system®.

Referindu-se la vecina noastră, Serbia și la țările din regiunea Adriatică, cei doi au fost de acord că există un potențial de extindere a francizei în tot acest spațiu. Deși, în zonă, termenul de francizare poate părea un termen străin de zona afacerilor, este un principiu care și-a dovedit succesul de zeci de ani. În schimbul unei taxe, cumpărătorul francizei poate să opereze sub un nume binecunoscut și să utilizeze cunoștințele și organizarea de afaceri pe care francizorul le-a perfecționat de-a lungul anilor, reducând astfel riscul de eșec.

Bogojevic spune că PROFIT system® a făcut studii conform cărora, în Serbia, 54% dintre francize erau în sectorul serviciilor, în mare parte în gastronomie și catering, urmate de educație, turism și industria ospitalității. Francizele străine sunt majoritare, cu 62%, dar tendința este de creștere a sistemelor de franciză autohtone, în mare parte în domeniul gastronomiei, al cateringului și al industriei modei.

El a adăugat că, dintre toate statele din fosta Iugoslavie, Slovenia este cea mai dezvoltată din punctul de vedere al afacerilor în sistem de franciză. Datorită acestei stări de fapt, întreaga zonă are un spațiu extrem de important de creștere.


Ștefan Pricop
Business Development Manager