Actrița și o florăria atipică

Maja Bohosiewicz / Ne-am întrebat dacă o astfel de florărie ar putea funcționa bine în alt oraș, pentru că afacerea necesită o supraveghere constantă, care este imposibil de făcut de la distanță. Poate că cea mai bună soluție ar fi franciza.
Luni
15.03.2021
O cunoscută actriță poloneză, Maja Bohosiewicz, a avut o idee de afaceri atipică, deschizând primul magazin de flori de lux din țară
 

După o regulă nescrisă, actorii deschid, în marea lor majoritate, restaurante sau cafenele. Maja și logodnicul ei nu au urmat însă  această cale și, cu câțiva ani în urmă, au deschis Flower Store. Actrița spune că totul a pornit dintr-o întâmplare. “Nu aveam deloc în plan să încep propria afacere. Și eu și logodnicul meu  aveam deja cariere solide în alte industrii. Tomasz este din lumea afacerilor, iar meseria mea este pur artistică. M-am gândit însă la un concept nemaiîntâlnit în Polonia: s[ facem buchete de flori și să le livrăm în cutii elegante. Deși am fost fascinată de idee, nu aveam habar despre afaceri. După ce m-a ascultat, logodnicul meu a spus că, dacă nu există un astfel de produs în Polonia, de ce să nu fim primii pe piață ? Apropo, nu cred într-o afacere care începe doar pentru bani. În primul rând, trebuie să ai dragoste, pasiune, dorința să faci ceva care să te bucure. Abia după aceea vine profitul. Din fericire, florile sunt pasiunea mea”, spune Maja.

Pe de altă parte, ea spune că dacă porniți o afacere bazându-vă pe o pasiune, există riscul să dați faliment și să plătești la datorii pentru tot restul vieții. Afacerile au nevoie întotdeauna de un plan solid. “Nu orice pasiune este profitabilă. Nu poți  câștiga bani dacă, de exemplu, îți cumperi  genți de lux. Serios, afacerea trebuie abordată analitic. Acesta este teritoriul lui Tomasz. Are o abilitate uimitoare de a respinge toate beneficiile acestei afaceri și de a face o listă de motive pentru care era sortită eșecului, pentru ca, după doar câteva minute, să facă un plan de afaceri care să asigure succesul”, a adăugat Maja.

Construierea unei afaceri înseamnă că ați analizat obiectiv și cu atenție toate aspectele conceptului. Cu toate argumentele pro și contra. Uneori este un demers foarte dificil. Când analizezi ceva ce vrei să faci tu însuți, este foarte dificil să rămâi critic. Oamenii fac, de obicei, greșeli cardinale atunci când se concentrează doar pe laturile pozitive. Problemele vor apărea, mai devreme sau mai târziu, deci este mai bine să fii pregătit pentru ele decât să fii surprins”, a spus Tomasz Kwaśniewski.

Ați făcut vreun studiu de piață înainte de deschiderea florăriei ?

Un studiu ar fi fost greu de făcut. Am decis, pur și simplu, să ne întrebăm prietenii și familia cum și-ar dori să fie florile ambalate și în ce cutii, dar și cât ar fi dispuși să plătească pentru asta. Am plecat de la presupunerea că toată lumea cumpără câte un buchet de flori, din când în când. Dacă nu în fiecare săptămână, atunci cel puțin pentru ocazii speciale: zile de naștere, 8 Martie, Ziua Îndrăgostiților, aniversarea căsătoriei și altele. Totuși, trebuie să recunosc că m-a speriat serios gândul că nu vom avea suficienți clienți. Trandafirii trebuie comandați în fiecare zi, câte 200-300 de bucăți din fiecare culoare. Dacă nu îi folosim în două zile, trebuie să îi aruncăm. Și cu asta, mii de zloti se duc pe zi. Imaginați-vă cât de mult se pierde lunar ! Prin urmare, chiar de la început, am luat cea mai mică cantitate posibilă de flori. Din fericire, am început rapid să primim comenzi mari, iar clienții erau în principal companii. Cu acest concept, am fost primii în Polonia, iar alții ne-au copiat cu entuziasm. Acesta este un mare compliment ! Dar, când au venit ei, aveam deja o poziție pe piață, bine stabilită și nu mai trebuia să ne temem de concurență”, a explicat Maja.

Completarea a făcut-o Tomasz. “Concurența construiește piața. Pe măsură ce nevoia crește, tot mai mulți oameni vin la magazinul nostru. Oamenii văd mai întâi florile în cutii, iar apoi încep să pună întrebări, caută pe internet, caută ce mărci sunt mai bune. Avem un serviciu PR puternic. Investim mult în marketing, ne poziționăm ca un brand exclusiv. Deocamdată, totul funcționează bine”.

Cât a durat până când ați ajuns, efectiv, să lucrați ?

La început, am spus:Tomek, calculează costurile și determină de câți bani vom avea nevoie și cât timp va trebui investim în această afacere pentru a supraviețui. Ne-am dat seama că ne va lua șase până la opt luni până când magazinul de flori va începe să ajungă pe zero. Dar s-a dovedit că nu a trebuit să adăugăm niciun zlot, nici măcar pentru o singură lună”, a mai spus Maja.

Faptul că lucrați împreună în această afacere vă afectează viața privată ?

Ne-am împărțit resposabilitățile în funcție de dorințele și de caracterul nostru. De fapt, ne completăm perfect !”, a spus Tomasz. “Da, ne-am împărțit sarcinile foarte precis. Sunt responsabil de marketing, de zona vizuală, relații publice și media, de rețelele sociale. Pe de altă parte, Tomasz se ocupă de organizarea afacerii. El este un antreprenor cu experiență, a condus comapii care erau, incomparabil, o provocare mai serioasă decât o florărie. Desigur, există și dezacorduri, dar este foarte important că le rezolvăm ușor. Sunt lucruri asupra cărora amândoi trebuie să fim de acord și altele asupra cărora fiecare poate să își spună propria opinie”, a adăugat Maja.

Vii regulat la florărie ?

Desigur ! Nu există nicio afacere care să meargă de la sine. Ceea ce facem noi nu este o afacere riscantă, ca atunci când ai un restaurant, dar necesită o monitorizare constantă. În timp ce majoritatea lucrurilor se pot face de departe, nu trece o zi fără să merg la magazin. Dacă nu pentru altceva, cel puțin pentru a mă asigura că totul este curat, ordonat și că toți clienții sunt serviți frumos”, a conchis actrița Maja Bohosiewicz.


A depășit cutumele și a găsit o afacere de nișă / Nu cred într-o afacere care începe doar pentru bani. În primul rând, trebuie să ai dragoste, pasiune, dorința să faci ceva care să te bucure. Abia după aceea vine profitul
Ștefan Pricop
Business Development Manager