Rol adaptat marilor jucători

Experiență și abilități
Experiență și abilități / Master franciza nu este pentru începători. Experiența este cu siguranță un avantaj, iar cei mai căutați sunt antreprenorii care au deja rezultate dovedite în vânzări, marketing sau, în general, în afaceri.
Joi
02.12.2021
Cei care cumpără o master franciză intră într-un „joc serios” încă de la început. Deși profitul în acest caz este mai mare, pasivele sunt și ele incomparabil mai mari.
 

O master franciză este o formă de parteneriat în care francizatul primește, de la francizor, dreptul de a opera și de a dezvolta o rețea de sucursale pe un teritoriu mai mare, definit cu precizie, cel mai adesea la nivelul unui stat. Putem spune că deținătorul master francizei acționează ca un mini-francizor, el fiind responsabili de găsirea de noi parteneri în franciză, de pregătirea acestora și apoi de sprijinul lor constant. De aceea, nu este o exagerare să spunem că master francizații intră, de la bun început, într-un „joc serios”, pentru că se așteaptă ca ei să lucreze la promovarea mărcii, să deschidă și să conducă cel puțin o unitate, pe lângă vânzarea francizelor individuale și cooperarea cu toți viitorii parteneri de franciză de pe acea piață.

Pentru această gamă de muncă și implicare, este clar că beneficiarii master francizei ar trebui să fie plătiți pentru a intra în această afacere. De asemenea, la rândul lor, au fost nevoiți să pună deoparte o  sumă însemnată de bani pentru a cumpăra o master franciză însă, ulterior, vor putea conta pe un procent generos din vânzările și afacerile francizelor individuale. Profiturile pot fi mai mari decât la cumpărarea unei  francize cu o singură unitate dar, așa cum am subliniat deja, obligațiile sunt incomparabil mai solicitante.

Care este farmecul unei master francize?

Cert este că atunci când plănuiesc să intre pe o piață străină, companiile se vor gândi mai întâi să acorde o master franciză. Calculul este simplu:  dacă găsesc un partener de încredere, care să-și asume toate responsabilitățile de dezvoltare a rețelei la nivel local, majoritatea provocărilor asociate acestui proces (vânzarea francizelor individuale, responsabilii de formare și suportul ulterior) vor fi mai bine depășite. Francizorul, de fapt, presupune că master francizatul cunoaște mai bine piața locală, nu va avea o barieră lingvistică sau culturală și îi va ajuta pe francizații individuali mult mai eficient în angajarea lucrătorilor, comunicarea cu furnizorii sau negocierea cu proprietarii de afaceri. Desigur, pentru a dezvolta o rețea, beneficiarul master francizei trebuie să urmeze el însuși o instruire. Așa cum cere practica francizei, furnizorul va transfera toate cunoștințele necesare destinatarului (know-how ), procedurile, standardele și cele mai bune practici de afaceri.

Un parteneriat bun nu este posibil fără un beneficiu reciproc

Cu un partener care se concentrează pe dezvoltarea într-un singur teritoriu, francizorul are ocazia de a cuceri piața mult mai rapid și cu mai puține investiții. Pe de altă parte, prin colectarea taxelor de la noii parteneri, beneficiarul master francizei este motivat să vândă cât mai multe francize individuale. Întrucât se ocupă și de formarea și sprijinirea viitorilor parteneri, va fi motivat și va căuta doar cei mai buni candidați, ceea ce crește foarte mult șansele de a dezvolta o rețea profitabilă de parteneri.

Pe lângă faptul că primește pregătire practică de la francizor, și apoi un manual de operare cu toate procedurile de afaceri dovedite, beneficiarul master francizei poate conta pe câteva alte beneficii. În primul rând, este mult mai puternic marketingul internațional, dar și „confortul” unui  sistem mare, pentru că nu trebuie să se gândească la îmbunătățiri, inovații sau tehnologii care să susțină creșterea afacerii, deoarece, în cea mai mare parte, aceasta este sarcina francizorului. Desigur, nu trebuie trecut cu vederea faptul că destinatarul master francizei este partenerul unei părți dornice să reușească, așa că se așteaptă ca furnizorul să fie mereu aproape, în toate problemele de afaceri.

Există o tipologie ideală a unui master francizat?

Deși destinatarii au în spate un brand și un sistem pe care se pot baza, este clar că o master franciză nu este pentru toată lumea. Cei care optează pentru acest tip de colaborare trebuie sa aibă, mai întâi, un background financiar bun și abilități manageriale pronunțate. Experiența este cu siguranță un avantaj, iar cei mai căutați sunt antreprenorii care au deja rezultate dovedite în vânzări, marketing sau, în general, în afaceri. În practică, beneficiarii master francizei sunt cel mai adesea companii mari, puternice, cu un portofoliu divers de mărci sau antreprenori cu experiență care conduc afaceri profitabile, cu logistică și infrastructură dezvoltate. Pentru francizori, aceștia sunt, desigur, partenerii ideali.


Ștefan Pricop
Business Development Manager