Francizele de retail au viitor
Aceasta a fost concluzia conferinței “Francize la Raft”, desfășurate recent în cadrul Expo Shop 2023, organizate în cadrul Romexpo de compania internațională de consultanță în franciză PROFIT system și Franchising.info.ro.
Beneficiind de prezența reprezentanților unor francize consacrate la nivel național și internațional, respectiv Amalia Georgescu – fondatoare a Ama Green Optic, Lucian Enache – marketing manager al rețelei de pizzerii Bella Italia, Jolyon M’Bei – reprezentant Leonidas în România și Republica Moldova, Radu Dumitru – director My Gheisa, Cătălin Dobrescu – manager Fornetti, alături de consultantul în franciză Mircea Coman, din partea PROFIT system, participanții la eveniment au aflat o serie de răspunsuri privind constituirea, consolidarea și dezvoltarea afacerii în cadrul francizelor de retail.
Una dintre cele mai impotante întrebări ale evenimentului a fost despre ce i-a inspirat pe reprentanții francizelor să își transforme afacerea într-un sistem de franciză, iar răspunsurile au fost diverse.
Amalia Georgescu: “Noi suntem prima entitate optică din România care ne-am hotărât să ne extindem în sistem de franciză. Ne-a determinat să facem acest pas deoarece, conform statisticilor, 10,8 milioane dintre locuitorii țării au nevoie sau ar trebui să poarte ochelari, ceea ce înseamnă mai mult de jumătate din populație. Și atunci ne-am dat seama că singurul mod prin care putem fi cât mai aproape de clienți și putem acoperi o piață cât mai mare este prin dezvoltarea de parteneriate. Ne dorim să avem alături de noi oameni implicați, cu care să putem dezvolta un sistem de optică. Este o afacere medicală dar care nu necesită studii medicale. Vrem să înființăm cât mai multe unități de optică medicală astfel încât să fim cât mai aproape de clienții noștri”.
Radu Dumitru: “Am ales francizarea pentru că este clar că expansiunea este mult mai rapidă. În același timp, ne permite să accesăm anumite branduri care au nevoie de niște volume foarte mari și ideea de brand awareness. În momentul în care ești francizat, locațiile permit un brand awareness mult mai rapid”.
Lucian Enache: “Pot spune că imboldul a pornit din dorința unui management cât mai performant, bazat pe proceduri clare, pe strategii bine puse la punct. Inclusiv acum, în permanență căutăm să inovăm și să venim cu produse noi pe piață pentru a satisface cerințele clientului iar la momentul de față putem spune că toate departamentele noastre sunt focusate pe acest obiectiv. Dorința proprietarului a fost să standardizeze totul încă de la bun început pentru o performanță cât mai bună”.
Jolyon M’Bei: “La mine nu este nimic profesional, să zicem. Este mai mult o poveste. Ca să vă răspund la întrebare, imboldul a venit de la mama. Pur și simplu, lucrurile s-au întâmplat. Am venit cu mama mea în vacanță aici (nr. România) și a vrut să ofere ciocolată unei prietene. Asta este o poveste din 2000. Povestea noastră cu Leonidas a început în 2001. Revenind, din păcate, ciocolatele respective nu au fost de calitate. Și atunci ne-a venit o idee: Ce ar fi să ne ocupăm de ciocolată în România. Eu pe vremea aceea eram la Nisa. Mama mi-a dat telefon. Să vă spun drept, nu eram sigur dacă să rămân la Nisa sau să mă întorc în România. Dar, până la urma urmei, întâmplarea a fost că eram între două job-uri și am spus Ok, hai să o facem ! Deci am venit în România, pe o piață care nu era deloc ce este în ziua de astăzi. Nici în ziua de astăzi în domeniul nostru nu este o competiție foarte, foarte mare dar pe vremea aceea eram, cum se spune, extratereștri. Deci am început cu magazinul nostru și, ținând cont că Leonidas avea un sistem de franciză, a căzut pe umerii noștri dezvoltarea francizei în România. Deci, de la un magazin în 2001, am trecut printr-un moment de criză în 2009, când aveam deja cinci-șase magazine, iar acum avem 20 de magazine, dintre care nouă în București. În toată România sunt vreo 30 de magazine, dar suntem doi francizori. Eu sunt primul care a adus brandul în România”.
Cătălin Dobrescu: “Eu o să spun tot o povestioară. Tot prin anii 2000 am apărut și noi pe piața din România. În prima fază ca distribuitori, timp de cam un an. Din 2001 s-a decis să se treacă pe partea de francizare pentru că povestea a început să fie de succes. Prin urmare, în momentul de față avem 600 de locații de franciză în România. Încă undeva la 312 locații în parteneriate cu diverși parteneri de HoReCa. Împreună cu partenerii noștri la nivel european avem undeva la 15.000 de angajați și ne mândrim că anul acesta am primit premiul pentru cea mai mare franciză din Europa la categoria FMCG. În momentul în care vrei să intri pe piață, iar în anii 2000 nu știa România despre ce este vorba, cea mai bună soluție aceasta este. Pentru ca să dezvolți o rețea cum este cea a Fornetti de unul singur, fără un partener, este destul de dificil, dacă nu chiar imposibil”.
Răspunsuri edificatoare au fost în privința provocărilor și capcanelor în franciză și cum pot fi acestea depășite, dar și unele legate de instruire și suportul oferit francizaților sau referitoare la inovare și menținerea competitivității pe piață. Aproape unanime au fost aprecierile că seriozitatea, munca, implicarea și pasiunea sunt esențiale pentru un francizat care dorește să aibă succes în afacerea căreia i-a i s-a alăturat. Totodată, o concluzie acceptată de toți a fost că succesul unei francize, mai ales în zona de retail, este strâns legată de simbioza francizor/francizat, fiecare dintre ei trebuind să înțeleagă că doar împreună pot face brandul mai puternic în confruntarea de piață, care nu este dinamică și niciodată ușoară.
Cei prezenți la conferință, aflată la a doua ediție, reprezintă doar câteva dintre multitudinea de francize de retail, de la fast food, la spălătorii și curățătorii chimice, de la unități destinate vânzării de electronice și electrocasnice și până la magazine alimentare sau ciocolaterii, cofetării și patiserii. Literalmente, există mii de oportunități. Deseori, sunt mărci foarte populare, dar în cazul acesta este vorba despre prețuri mari, investițiile de capital și costurile de pornire putând depăși cu ușurință jumătate de milion de euro. Achiziția făcută “ca la carte”, poate aduce profituri semnificative. Altele sunt însă sisteme de franciză în retail de mai mică anvergură, însă caracterizate de bonitate pe piață, un brand consolidat și o profitabilitate dovedită.
Articole citite
Stația RomBeer este un concept în plină dezvoltare, unic în România, căruia i se adaugă tot mai mulți parteneri convinși de soliditatea și profitabilitatea francizei.
First Cafe este locul unde pasiunea, emoția și dragostea de viață se regăsesc de la prima ceașcă de cafea, iar fondatorul francizei așteaptă, cu bucurie și dedicare, noi parteneri.
Cea mai apreciată franciză europeană în educație și divertisment științific pentru copii, Fun Science-Profesorii Trăsniți, a deschis primul centru de edutainment “The Lab”.
O tradiție reinventată prin franciza Wash Shoes, un business exclusiv românesc început în pandemie, care are creșteri financiare și operaționale an de an, își așteaptă noii parteneri.
În cazul francizei Ciorbe și Plăcinte, tradiția gastronomică românească constituie o garanție că afacerea are viitorul asigurat.
Cele mai citite
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Sezonul cald care se apropie este cel mai propice moment pentru începerea unei afaceri cu înghețată, iar oferta Ice and Roll și Cake and Roll face toți banii.
Iată că precedentul a fost creat pentru franciza Bella Italia Pizza Express! Ce mai rămâne de făcut? Nimic mai simplu ...
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Culoarea hainelor pe care le purtăm ne poate influenţa succesul sau insuccesul în afaceri.
Subiecte populare in Forum
Alocații pentru copii
Spune-mi, cu pașaport românesc pot primi alocații pentru copii până la 18 ani? Am citit informatiile de pe site https://cetatenie.md/detskie-posobiya/
Reputația francizei, un aspect esențial
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Afacere pusă la cale într-o cafenea
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Starbucks vine în biroul companiilor
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
KFC preferă mall-urile
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Afacerile Safety Broker au crescut în timpul crizei
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Profi ia locul Rapidului din Brașov
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...
Franciza de provincie: un business cu suflet
ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...