Întrebarile cel mai des intalnite sunt: Cum diferă în mod esențial franciza de distribuție? Cand contractul de franciză este diferit de cel de distribuție? Cum să aflăm unde se oprește franciza si unde incepe distributia, în cele din urmă, această formă este mai potrivită pentru afaceri?
Pe măsură ce piețele se dezvolta și capacitatea de a transfera eficient modelul de afaceri va creste, nu va mai fi mult pana cand va fi dezvoltata franciza în cadrul distribuției tradiționale. Azi, tot mai multi clienti doresc sa reprezinte un brand si au realizat ca nu mai este suficienta experiența ca produs sau serviciu, „marca” oferind o "experiență completă" fiind mai usor de transferat sub forma de franciza.
Toate aceste întrebări sunt cu siguranță de actualitate pe piețele unde francizele ca si model de afaceri nu sunt încă pe deplin dezvoltate. Iar noi, desigur, aparținem unor astfel de piețe. Aceasta este, prin urmare, mai mult decât o problemă actuală.
Pentru sistemele de franciza am subliniat faptul că prima etapă în dezvoltarea lor a fost distribuția produselor: o relație de afaceri în care francizorul oferă francizatului dreptul de a vinde / a oferi o anumită gamă de produse sau servicii sub marca proprie . Pe măsură ce economia s-a dezvoltat, franciza a ajuns la modelul care domină în prezent (sau cel puțin ar trebui să domine) - formatul franchising. Este o relație în care „donatorul” ofera nu numai dreptul de a vinde / gama de oferte de bunuri sau servicii, ci si o serie întreagă de proceduri care însoțesc afacerea - marketing, training, suport, achiziții, etc. Practic, întreg conceptul de afacere este ambalat într-un singur pachet. Noi înțelegem ca distribuția este diferită dar, dacă ne întoarcem la franciză și la modelul de distribuție al produsului, s-ar părea că există diferențe mult mai subtile.
În primul rând, acordul de distribuție este un contract prin care producătorul sau furnizorul de bunuri ofera dreptul de vânzare de bunuri unui anumit distribuitor. De foarte multe ori nu producătorul este cel care distribuie sau vinde în mod direct bunuri, dar pentru el se pare că un tert - un furnizor de servicii care distribuie reprezinta un avantaj, distribuitorul fiind complet independent financiar prin cumpărarea de produse de la furnizori, care, în anumite condiții conferă dreptul de distribuție.
Același lucru se poate aplica și serviciilor. Același acord definește "caracterul" distribuției - ca general sau exclusiv. Atunci când un contract este definit in general ca raport de distributie, distribuitorul poate lua spre distribuire o gamă de produse, dar, deasemenea poate fi distribuitor si pentru alți furnizori. Este ușor de imaginat acest lucru în practică: un lanț de echipamente sportive poate vinde simultan, de exemplu, Nike și Adidas. Așa că, are acorduri de distribuție cu producătorii sau, cel mai adesea, cu serviciul de distributie al ambele branduri. De asemenea, un producător / furnizor are dreptul la o "relație mai largă" și poate avea mai mulți distribuitori pentru aceeași zonă. Și acest lucru este ușor de imaginat în practică: diverse lanțuri de magazine oferă aceeași gamă de mărci de articole sportive.
Pe de altă parte, un acord de distribuție exclusivă conferă distribuitorului dreptul exclusiv de a vinde anumite produse în anumite zone, în cazul în care furnizorul se angajează să nu furnizeze altor dealeri din zonă. Este important să subliniem că de multe ori nu înseamnă că distribuitorul nu poate sa ia o gamă de produse de la alți producători sau furnizori. Si astfel de cazuri pot fi relativ ușor de imaginat în practică: putem menționa companiile care sunt distribuitor exclusiv al anumitor mărci în regiune, dar care, în același timp, reprezintâ alte mărci. Disponibilitatea de distribuție, este posibila de fapt, tocmai pentru a crea o gamă largă de opțiuni de exclusivitate.
Si aici atingem una dintr-o serie de diferențe între acordurile de distribuție și de franciză: codul de franciză, regula de exclusivitate. Francizatul va avea exclusivitatea pe piață pentru anumite produse și servicii care pot fi în mod exclusiv ale unui producător sau furnizor.
O altă diferență cheie: licența sau dreptul de a utiliza mărcile comerciale deținute de către producător sau furnizor. În franciză prin urmare, este atitudinea vânzătorului și a cumpărătorului (achiziție / distribuție), aceasta fiind doar o parte dintr-o relație mai complexă. Producatorul și-a lărgit deja aria de acordare de licențe, ceea ce înseamnă că distribuția francizei se face exclusiv sub brand-ul producătorului sau furnizorului.
Vrei să fii la curent cu informaţiile despre francize? Abonează-te la newsletterul franchising.info.ro !
Articole citite

Franciza Wash Shoes, continuatoare a unei tradiții meșteșugărești autentice și cu viitor asigurat, este în permanentă extindere și asigură noi servicii care cresc profitabilitatea.
Dacă vrei să ai o afacere la cheie, cu un istoric bazat pe realitatea economică românească și cu rezultate demonstrate, franciza Wash Shoes este soluția optimă.
Trendul redescoperii vechilor meșteșuguri este validat de extinderea francizei Wash Shoes, care așteaptă ca noi parteneri să i se alăture.
Franciza Ama Green Optic, o afacere sustenabilă și în care investiția este recuperată după aproximativ jumătate de an, este o soluție de afaceri cu succes confirmat.
Retailerul polonez de proximitate Żabka, cu peste zece mii de magazine, intră pe piața din România, estimând că va deschide aproximativ 200 de unități doar în acest an.
Cele mai citite

Frachising Expo Paris, Franchise Expo Paris, un eveniment al Federației Franceze de Francize, organizat de Infopro Digital, cel mai mare târg de franciză din lume, își așteaptă vizitatorii în perioada 15-17 martie a.c.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Ce face un tânăr care a decis să-şi croiască singur un drum în viaţă? Achiziţionează o franciză „5 to go” şi se apucă serios de treabă!
Franciza din Republica Moldova a mai deschis o locație în București, în locul ocupat până în vară de Andy`s Pizza.
Subiecte populare in Forum
Românii nu au încredere în agenţii imobiliari
Nu-i vorba de incredere in e vorba de comisionul mult prea mare pe care ti/l iau...
Mega Mall pentru mega francize
Poate vom avea si noi noroc daca se deschid atat de multe malluri...
Mega Mall pentru mega francize
Nume sonore arhicunoscute isi fac loc si pe meleagurile noastre ,poate vom intra si noi in lumea buna
Mega Mall pentru mega francize
Nimic nu este mai deprimant cand vezi spatii libere mai mult sau mai putin curate (mai frecvent varianta a doua )cu o mare eticheta DE INCHIRIAT...in provincie vezi asta la...
Românii nu au încredere în agenţii imobiliari
Cred mai degraba ca romanii nu au uncredere in banci,ele sunt cele care te jupoaie mai ceva decat camatarii.Depui bani la banci, iti dau dobanzi mici, iti trimit situatia la...
Românii nu au încredere în agenţii imobiliari
Nu am intalnit agenti imobiliari care sa nu dea dovada de profesionalism si chiar daca la inceput te mai indoiesti de bunele lor intentii o dovedesc ca sunt persoane demne de...
Din New York în Bucureşti, în paşi de dans
Si eu tot Mihai Petre l-as numi...
O franciza cu de toate
Oricat ai avea..tot mai vrei..Pacat ca numai o viata avem...